EP #448: Skal du lave dit eget podcast?

Det handler jo om at være med på moden, så man burde vel gøre som så mange andre og starte et podcast… 

Eller hvad?

Podcasting bliver mere og mere populært, og emnet har da også været oppe og vende flere gange før her i programmet, men nu tager Emil og Halfdan fat i de forskellige muligheder man bør overveje, og hvorfor. Samtidig inkluderer de problematikkerne og mulighederne ved webinarer, så der ikke er nogen tvivl tilbage. Det kan være svært at overskue, hvordan man skal gribe det an, hvornår man bør starte sin egen, eller om man overhovedet bør, men hvad er alternativerne? 

Hvis du går og overvejer det der med at starte et podcast, eller afholde et webinar, så lyt med her, hvor Emil og Halfdan gennemgår deres erfaring med podcasts og kommer ind på hvorvidt det kan betale sig at starte sin egen eller deltage på andres. Det er ligegyldigt om du arbejder indenfor marketing eller noget helt andet, hvor ideen om et podcast eller webinar virker relevant, så vil dette afsnit komme ind på nogle ting som du skal overveje. 

Lyt med her og bliv klogere på: 

  • Hvilken slags resourcer det kræver at deltage i en andens eller starte sin egen podcast
  • Hvordan man bedst forbereder sig til at bede om deltagelse på andres podcasts eller webinarer
  • Hvornår det bedst kan betale sig at begynde og gøre sig overvejelser omkring podcasts og webinarer 

Tidskoder for Afsnittet:

00:00 – Intro til programmet og afsnittet

01:30 – Overordnede tanker 

03:20 – Ideen bag at være gæst 

05:10 – Hvad skal du pitche dig selv på

06:00 – Hvad skal du passe på med? 

  • 06:10 – Forventningsafstemning & engagement
  • 08:20 – Podcast som B2B 
  • 10:05 – Opmærksomhedstid 

11:00 – Statistikker om podcasts 

12:05 – Hvordan skal man egentlig gøre det? 

13:05 – Afsluttende 

.

Noter:

Hvad skal man huske hvis man gerne vil gæste andres podcasts: 

  • Database: 
    • Som det første bør du oprette en database, hvori du holder styr på hvilke podcasts der er relevante for dig. Samtidig skal du have undersøgt at de har gæster på deres podcast. 
  • Research: 
    • Du bør researche de forskellige podcasts, så du er sikker på hvilken stil podcasten har og hvad du kan tilføre til podcasten. 
  • Husk din rolle: 
    • Du skal huske at de er ligeglade med hvorfor du gerne vil deltage i deres podcast eller webinar. Det der er vigtigt for dem er at du kan tilføre noget som er brugbart for deres lyttere

Podcast Statistikker 2020:

  • Der er omkring 850.000 aktive podcast lige nu, og over 30millioner episoder.
  • De fleste podcasts har mellem 100-300 downloads per afsnit
  • 65% af de som hører podcast gør det fra deres telefon eller tablet.
  • Der er over 2.500 dansk sprogede podcasts i iTunes i 2020.
  • Det afhænger af aldersgruppen: 45% af danskere mellem 19 og 35 lytter til podcast, men kun 11% af folk over 59 år.
  • Det forventes at podcast reklame indtjeningen bliver over $1billion i 2021.
447 449