EP #449: Smart Bidding med Google Ads
Hvad vil det egentlig sige at benytte sig af Google’s Smart Bidding?
Benytter du dig af Google Ads eller har du måske overvejet at starte nogle kampagner? Du ved, hvad Google Ads er, og hvordan det kan være brugbart for netop dig og din virksomhed. Hvis du gerne vil vide mere om hvad Google Ads Smart Bidding er og hvad det kan, så lyt med her, hvor Emil og Halfdan snakker om denne nye automatiserede budstrategi fra Google.
De gennemgår hvad Smart Bidding er og hvem budstrategien er mest relevant for. Det er nemlig ikke alle der vil få det samme ud af at give sig i kast med Smart Bidding, der er nogle krav som både budget og data bør imødekomme, for at det giver mening. I afnittet bliver du taget igennem Obsidian’s egne guidelines, når det kommer til arbejdet med Google Ads og til sidst kommer de ind på 8 konkrete metoder til, hvordan du kan udnytte Google’s Smart Bidding endnu bedre, og hvilke 6 fejl du skal undgå.
Lyt med her hvis du også ønsker at blive klogere på:
- Hvem der kan bruge Google Smart Bidding og hvornår de burde
- Hvad Google Smart Bidding egentlig kan og hvorfor det er relevant for dig
- Hvordan du skal bruge Google Bidding for at det er mest effektivt
Tidskoder for Afsnittet:
00:00 – Intro til programmet og afsnittet
01:00 – Hvad er Smart Bidding
02:40 – Hvad kan du fokusere på med Smart bidding?
04:00 – Processen: Hvordan gør man det egentlig?
- 04:25 – Research
- 05:05 – Læring
- 05:50 – Analysering
- 07:05 – Evaluering
08:35 – 8 metoder til at udnytte Smart Bidding
11:10 – 6 fejl du begår med Smart Bidding
13:05 – Afsluttende
.
Noter:
Hvad er Smart Bidding:
- Det er en automatiseret budstrategi fra Google, der kan hjælpe med at optimere din klik rate og din konverterings rate.
- Det er smart fordi:
- det sparer dig tid
- den kontinuerligt lærer og derfor bliver bedre
- du har stadig kontrol over kampagnerne
- den kan opfange mange forskellige signaler
- Det er smart fordi:
Der er 3 fokusområder som du kan forbedre med dette:
- Target Impression Share: nå ud til så mange som muligt
- “target impression share” eller “maximize clicks”
- Revenue: omsæt så meget som muligt
- omkostninger, omsætning, ROAS, profit.
- Conversions: opnå så mange konverteringer som muligt
- Target CPA og Maximize conversions
Processen man bør følge:
Setup: (0-2 uge)
- Lav din research – få styr på hvor automatisering kan bruges, sæt nogle realistiske mål og konsolider med portføje strategi.
Læring: (3-4 uge)
- Tilføj negative keywords – optimer algoritmens muligheder og budget.
Analyser: (5-6 uge)
- Brug rapporten til at fjerne dårlige søgninger, og øg max bud med 15% til at ramme bredere eller trimme ind. Sammenlign med tidligere perioder.
Evaluer: (7-8 uge)
- Sammenlign med tidligere perioder – tilføj keywords – juster mål – revurder strategi og performance. Fjern unødvendige produkter og annoncegrupper.
8 metoder til at udnytte Smart Bidding:
- Portføje strategier: samle dine kampagner i porteføljer så du kan se udviklingen og den samlede effektivitet
- Maksimum og minimum bud: vigtigt for ikke at opleve store udsving i performance – men dette kan algoritmen sagtens styre.
- Fjern ligegyldig trafik: du skal stadig selv fjerne non-performing produkter og søgeord – hold ekstra øje med Broad match søgeord.
- Budget: Hold øje med de daglige omkostninger og sørg for at justere en anelse over nuværende niveau – så går du ikke glip af ekstra konverteringer.
- Små justeringer: Det er vigtigt at huske at hvis man laver for store justeringer ad gangen så skal den igang med en ny læringsfase. Så små justeringer ad gangen – op til 15%.
- Sæt dynamiske mål: ved dårlig performance er det vigtigt at nedjustere så algoritmen kan få mere data og dermed evaluere performance.
- Eksperimenter: brug eksperimenter på dine kampagner til at få indsigt i den forventede performance og forståelse for udfordringer du kan møde.
- Sæsonjusteringer: du kan give algoritmen lov til bud-justere op og ned ved at give indsigt i forventet konverteringsrate.
6 fejl du begår med Smart Bidding:
- Google take the wheel: du må ikke tro at din konto kører af sig selv.
- Automation fikser min forretning: du skal selv holde styr på formålet med brugen af algoritmen.
- Du mangler konverteringssporing: det er vigtigt at du husker at implementere konverteringssporing – for at algoritmen ikke justerer op for at få mere konverteringsdata
- Du vurderer dine kampagner forkert: algoritmen vurderer ikke alle brugere som lige værdifulde og derfor byder den ikke ind på auktioner hvor chancen for performance er lav
- Konstante ændringer: du bør ændre mindst med 14-21 dages mellemrum for ikke at sidde fast i læringsfasen.
- Glemmer konsolidering: det er vigtigt at konsolidere sine kampagner for at kunne udnytte algoritmen.