EP #601: Serverside tagging via Google Tag Manager
Google Tag Manager er for mange den nemmeste måde at få serverside tagging på. Det er hurtigt, billigt og næsten lige så godt som en custom løsning. Episoden her handler om hvordan du får mest ud af det.
Link til gør det selv: https://stape.io/blog/google-tag-manager-server-side-how-to-set-up-server-universal-analytics-ga4-and-facebook-conversion-api
Link til Obsidians site: http://googleanalytics4.dk/
- Hvad betyder ssGTM?
- Hvad er fordele og ulemper ifht. en reelt custom integration?
- Pris
- Hastighed
- Hvordan sætter du det op?
- Stape
- Custom via Google Cloud Platform, Azure, AWS eller lignende
- Hvilke fordele giver det?
- Adblockers
- Privacy browsers
- ITP
- Langsomme internetforbindelser
- Omkostninger
- Implementeringsomkostninger (10-15k ved os)
- Serveromkostningerne (20-100 USD)
- Hvad kan du sætte op i ssGTM?
- Facebook Ads
- Snap Ads
- Pinterest Ads
- TikTok Ads
- Google Ads
- HubSpot
- Google Analytics UA / GA4
- (ikke LinkedIn 🙂 )
- Hvordan får du mest ud af opsætningen?
- dataLayers, der sender fx email, telefonnummer mm
- Flyt alt over i GTM
- Overvejelse: Client/server eller kun server-setup?
- Stabilitet vs hastighedsoptimering
Denne episode transkriberet
[00:00 – 00:07] Hvis du vil have en god dag, så kan du gerne lade dig ud af at tjekke på vores hjemmeside.
[00:07 – 00:09] www.marketingbrief.dk
[00:09 – 00:15] Marketingbrief er et podcast med konkrete tips, tricks og hacks til din online markedsføring.
[00:15 – 00:22] Formatet er 10 minutter pr. episode, ingen bullshit eller sag.
[00:22 – 00:28] Bag mikrofonen finder du alt det aktive og emil-christensen.
[00:28 – 00:32] Velkommen til episode 601 af Marketingbrief. Mit navn er Halften Tim.
[00:32 - 00:38] Og mit navn er Emil Christensen. I denne episode skal vi snakke om server-site-taggen via Google Tag Manager. [00:38 - 00:44] Halften, nu har jeg hørt dig snakke om server-site i snart to år, føles det som. [00:44 - 00:53] Og Google Tag Manager er en af dem ting, som jeg i mit eget team er blevet meget opmærksom på, at det er der, hvor vi primært skal have sat det op. [00:53 - 01:01] Og jeg ved intet om det. Så i stedet for at jeg spørger mit team til det, så tænkte jeg, at vi bare spørger dig ind til det her. [01:01 - 01:04] For så tænker jeg, at så får alle lytterne også noget ud af det. [01:04 - 01:09] Jeg ved, og det skal ikke være, og der starter vi lige med en kæmpe disclaimer, at jeg ved, at det er noget, I sælger ret meget. [01:09 - 01:13] Og det er mig, der har lagt op til, at det er et emne, vi skal tage i dag. [01:13 - 01:18] Så Obsidian tilbyder at opsætte det her, men det er ikke derfor, vi optager den her episode. [01:18 - 01:21] Vi skal nok optage det, som at du selv skulle sætte det op. [01:21 - 01:25] Der ligger faktisk et link i show notes til at gøre det selv, hvis man vil. [01:25 - 01:27] Det tager lidt tid, men det kan man sagtens. [01:27 - 01:31] Der findes nogle ret gode guides til det samme, vi har brugt til at lære det, så det skal man være meget velkommen til. [01:31 - 01:35] Og jeg synes også, det er et mega relevant emne, fordi nu, jeg lavede en afstemning i vores Facebook-gruppe for nylig. [01:35 - 01:40] Jeg ved ikke, om du så det, men jeg lavede en afstemning i gruppen for nylig, med hvor mange, der har implementeret server-side tagging. [01:40 - 01:44] Og det viser sig, at rundt regnet halvdelen af gruppens medlemmer ikke har implementeret det endnu. [01:44 - 01:48] Og jeg har en idé om, at fordi det her er noget, jeg har poundet ret meget de sidste par år, [01:48 - 01:53] så tror jeg, at vores gruppe er relativt meget bedre med, end den gengældse digitale marked. [01:53 - 01:58] Og det giver ikke mening for mig, at man bruger tid på digital markedsføring, [01:58 - 02:02] og bruger penge på spænd på digital markedsføring, og ikke har sat server-side tagging op. [02:02 - 02:05] Altså det er at spille fodboldkamp med gummisko på. [02:05 - 02:07] Det dur ikke. Det skal man simpelthen gøre. [02:07 - 02:11] Og Google Tag Manager er bare en nem og billig måde at gøre det på. [02:11 - 02:15] Det er ikke den eneste måde at gøre det på, men det er klart den nemmeste og billigste måde at gøre det på. [02:15 - 02:19] Så hvis man søger efter en billig metode, der giver 90% af fordelene til indbrugt eller prisen, [02:19 - 02:22] så er det her løsningen, man skal ind og kigge på. [02:22 - 02:25] Derfor synes jeg, at det er en episode, hvor jeg snakker om, hvordan man rent faktisk gør det. [02:25 - 02:29] Hvad er fordele og ulemper i forhold til den helt tunge model, hvor man custom koder det, [02:29 - 02:33] og hvordan gør man det i praksis. Hvor lang tid tager det, osv. [02:33 - 02:36] Så det er bare mega relevant. [02:36 - 02:39] Herfteren, jeg vil gerne prøve at starte lidt omvendt, [02:39 - 02:44] fordi ellers så tror jeg, at der er ret mange, der allerede nu går videre til den næste marketing-brief episode. [02:44 - 02:50] Hvorfor skal man gøre det her? Lad os starte der, og så skal vi nok gå til, hvad det er, og hvordan sætter du det op? [02:50 - 02:55] Som man kan sige, det kommer ud fra, at digital marketing er blevet sværere at spore, end det har været tidligere. [02:55 - 02:58] Det er ikke en ting, der er sket gradvist over de sidste år. [02:58 - 03:03] Nu startede jeg selv i digital marketing i 2011. Jeg ved, du startede nogenlunde samtidig, Emil. [03:03 - 03:07] Hvis vi kigger tilbage på, da vi startede årene frem, [03:07 - 03:11] havde vi rigtig gode forudsætninger for at spore og kommentere online. [03:11 - 03:16] Når man i 2011-2016 rundtregnede, gik ind og kiggede i Google Analytics, hvor mange kommenteringer jeg har fået, [03:16 - 03:20] så svarede det tal faktisk nogenlunde til virkeligheden. [03:20 - 03:25] Google Analytics sporede altså alene kommenteringer til at starte med, og så var det måske bare et spørgsmål om tilskrivning. [03:25 - 03:29] Så er der sket en række ting, som har gjort det sværere for os at måle kommenteringer. [03:29 - 03:31] Det er meget ud fra et teknisk perspektiv. [03:31 - 03:33] Der er selvfølgelig sket, at folk bruger flere enheder. [03:33 - 03:38] Folk har fået en telefon, måske en iPad, eller går på deres Playstation eller deres køleskab. [03:38 - 03:43] Så det at man har flere enheder, gør kunderejsen sværere at spore, det kan vi ikke køre så meget ved, [03:43 - 03:45] med mindre folk logger ind, så det er ikke det vi fokuserer på. [03:45 - 03:49] Men der er også sket en række tekniske ting, som gør det sværere for os at spore og kommentere. [03:49 - 03:51] Nogle af dem er bl.a. øget brug af adblockers. [03:51 - 03:56] Tyskland er det land i verden, hvor der er flest, der bruger adblocker, omkring 30-35%. [03:56 - 04:00] Danmark er det land i verden, hvor der er anden flest, der bruger vi omkring 25-30%. [04:00 - 04:03] Nogle adblockers kan simpelthen bare ind og fjerne dine scripts. [04:03 - 04:05] Vi har øget brug af privacy browsers. [04:05 - 04:09] Vi har tiltag fra Apples side, som bl.a. Intelligent Tracking Prevention, [04:09 - 04:11] som sletter dine cookies automatisk efter 4-7 timer. [04:11 - 04:14] Så hvis folk bruger mere end 4-7 timer på at købe dine produkter, så er det ærgerligt, [04:14 - 04:15] så kan du ikke se, hvor de kommer fra. [04:15 - 04:21] Og en række andre ting i den stil, som bare gør, at du sporer for det første ikke alle dine kommenteringer. [04:21 - 04:27] Så det er meget almindeligt, at der er en forskel mellem Google Analytics og virkeligheden på måske 10-20%. [04:27 - 04:30] Altså Google Analytics siger, at du har omsat 100.000, du har i virkeligheden omsat 120.000, [04:30 - 04:31] de sidste 20 er bare væk. [04:31 - 04:34] Og de penge, du så kan se, du kan ikke se, hvor de kommer fra. [04:34 - 04:37] Det ser ud som om alle dine kunder kommer fra direkte trafik eller brainstorminger, [04:37 - 04:38] men det gør de selvfølgelig ikke. [04:38 - 04:41] Du kan bare ikke se det, fordi dine cookies bliver slettet, [04:41 - 04:44] så de kan ikke se, hvorfor de startede kunderejsen. [04:44 - 04:49] Så resultatet er, at hvis du ikke implementerer de her tekniske modforanstaltninger, [04:49 - 04:52] hvor server-side tracking er klart den vigtigste. [04:52 - 04:55] Hvis du ikke implementerer dem, så har du bare meget dårligere vilkår for at se, [04:55 - 04:57] hvor dine kunder kommer fra. [04:57 - 05:00] Og det betyder, at du bruger dine penge dårligere, spiller med et handicap, [05:00 - 05:02] og du vækster ikke det, du kunne. [05:02 - 05:04] Så helt simpelt, du skal gøre det her, fordi hvis du ikke gør det, [05:04 - 05:08] og laver digital marketing, så spiller du med binde for øjnene, [05:08 - 05:10] og det er for dumt. [05:11 - 05:14] Og når du siger, at vi spiller med binde for øjnene, [05:15 - 05:20] har du nogle cases på, hvor du kan se, at med og uden server-side tracking? [05:20 - 05:23] Jamen har vi efterhånden en del af, så jeg kan give nogle generelle tal på det. [05:23 - 05:26] Meta har et tal for hele EMEA-området, [05:26 - 05:30] altså Europe Middle East-området, som jo er sådan en region, [05:30 - 05:34] hvor den gennemsnitlige annoncør måler 22% flere kommenteringer [05:34 - 05:38] ved at implementere server-side tracking, som i Facebook-regi hedder conversions-HP, [05:38 - 05:40] der får en 8% lavere CPA. [05:40 - 05:43] På de opsætninger, vi har lavet, hvor man kan se nogle eksempler på [05:43 - 05:46] google.com.dk, et lille site, jeg har lavet ind til Google, [05:46 - 05:49] da jeg har nubbet det domain, der har vi sådan en gennemsnitlig øgning [05:49 - 05:52] i antallet af tilskrivene kommenteringer i Google Ads på omkring 30%. [05:52 - 05:55] Der er der en grund til, i forhold til, at den ændrede lidt tilskrivingsmodellen også, [05:55 - 05:58] og det kommer vi tilbage til, men rundt regnet 30% øger den. [05:58 - 06:02] Og de opsætninger, vi har lavet i Google Analytics, ligger vi typisk på mellem 10 og 20%, [06:02 - 06:05] og det afhænger lidt af, hvilket setup folk havde i forvejen, [06:05 - 06:08] hvilken målgruppe de har osv., der er noget med, at yngre personer f.eks. har mere adblock, [06:08 - 06:09] end ældre personer har. [06:09 - 06:13] Men hvis du skriver sådan nogle gengstal, 22% flere er særlig lavet på Facebook, [06:13 - 06:18] 30% mere rundt regnet oplever vi på Google Ads, og 10-20% på Google Analytics. [06:18 - 06:22] Jeg har desværre ikke nok cases på Snapchat og TikTok og Pinterest, [06:22 - 06:24] hvor det også er muligt at sætte op til at give sådan nogle generelle tal der, [06:24 - 06:26] men vi ser løft på alle tre. [06:26 - 06:30] Så det er sådan ret meget, altså det er ikke 2% du får ved det her. [06:30 - 06:34] Hvis du lige pludselig måler, vi har faktisk en case med Stape, [06:34 - 06:36] som er en af de udbydere, jeg vil anbefale, de har også nogle glimmerende guides til, [06:36 - 06:37] hvis man vil gøre det selv. [06:37 - 06:40] Der har vi lavet sådan en case med dem, hvor de har været inde og verificere vores tal, [06:40 - 06:46] og det er med e-cooking.dk, som måler 40% flere konverteringer i Google Ads, end de gjorde før. [06:46 - 06:49] Det er sgu ret meget, hvis du prøver at vækse deres Google Ads-konto. [06:49 - 06:53] 40% flere konverteringer, end du kunne måle før, det giver os ret gode forudsætninger, [06:53 - 06:57] for at se hvilke kampagner, der er profitabel, og så skrue dem op, som vi ikke havde før. [06:57 - 07:01] Og du kan ikke gøre andre ting, der koster så lidt, og er så nemt, [07:01 - 07:05] og giver dig indsigt i 40% flere konverteringer, det kan du bare ikke. [07:07 - 07:10] Jeg synes jo, en ting er at måle det. [07:10 - 07:14] Det er jo klart, når du skal forsvare det, du bruger penge på i din specialisering, [07:14 - 07:18] så det at måle det, du kan måle 30-40% mere, det er selvfølgelig betydeligt, [07:18 - 07:20] og meget væsentligt at få med. [07:20 - 07:24] Men det du lidt nævner imellem linjerne, og du nævner det også direkte, [07:24 - 07:29] det er, at de her algoritmer, de fungerer bare bedre, hvis de har mere data. [07:29 - 07:32] Og hvis du giver dem mere data, så får du også bedre resultater, [07:32 - 07:34] aka. du får også mere omsætning ind. [07:34 - 07:39] Og især sådan et år, som vi nu er gået ind i, nu, 2023, [07:39 - 07:44] så kan jeg ikke se noget mere vigtigt, end at optimere på det, som du allerede gør i dag, [07:44 - 07:46] med bare at implementere noget så simpelt som det her. [07:46 - 07:51] Det lyder super kompliceret, men jeg kan dog se på vores implementering, [07:51 - 07:54] at det kan gøres forholdsvis simpelt. [07:54 - 07:57] Så Halvstan, lad os hoppe til det. [07:57 - 07:58] Hvad gør man så? [07:58 - 08:02] Fordi det lyder jo super nørdet, altså serversejt og sådan noget. [08:02 - 08:06] Er det sådan noget, hvor jeg skal have en server til at stå ude i viktualrummet herude i... [08:06 - 08:08] Hvordan fungerer det? [08:08 - 08:09] Ja, det er selvfølgelig en dårlig nyhed. [08:09 - 08:12] Pernille, hun bliver ikke glad for at høre, at jeg kommer til at ændre op ryggeriskhed, [08:12 - 08:14] fordi den server, den larmer. [08:14 - 08:16] Det er også meget strøm. [08:16 - 08:18] Undskyld Pernille. [08:18 - 08:22] Det der så er, det er, at der er en strømregning på ca. 48.000 om året, du lige skal tage med. [08:22 - 08:26] Men du kan spore 20% flere kommenteringer, Emil. [08:26 - 08:28] Ja, ja. [08:28 - 08:31] Så lad os lige starte med at sige, skal man opsætte det gennem Google Tag Manager, [08:31 - 08:34] som den her episode handler om, eller skal man lave det selv? [08:34 - 08:37] Fordi det, vi taler om i den her episode, det er det, man kalder SSGTM, [08:37 - 08:39] serversejt Google Tag Manager. [08:39 - 08:40] Og det er én måde, du kan opsætte det på. [08:40 - 08:42] Fordelen ved at gøre det gennem Google Tag Manager, det er, at det er billigt, [08:42 - 08:44] og det virker skide godt. [08:44 - 08:47] Udlempen, det er, at der er også 10% af kommenteringerne, du kunne have målt, [08:47 - 08:49] du ikke måler med Google Tag Manager. [08:49 - 08:52] Så hvis du måler 20% ekstra med Google Tag Manager, så kunne du måske have målt 22% ekstra [08:52 - 08:54] med en fuldstændig kost om integration. [08:54 - 08:58] Udlempen med en fuldstændig kost om integration, det er, at den koster dig 100.000 kr. at lave. [08:58 - 09:02] Og det er bare ærgerligt. [09:02 - 09:04] Der er nogle systemer, der kan det selv. [09:04 - 09:08] Hvis du sidder i WordPress, er der nogle systemer, som har plug-and-play installationer, [09:08 - 09:10] Pixel your site er glemrende til formålet, for eksempel. [09:10 - 09:14] Hvis du sidder i Shopify, er der nogle ting, der er lavet for dig, så du ikke behøver at tænke mere over det. [09:14 - 09:18] Men hvis du sidder uden for de to systemer, særlig hvis du sidder i et eller andet, du ved sådan, [09:18 - 09:24] altså sidder i et eller andet gammelt salesforce, epserver, et eller andet sindssygt, [09:24 - 09:26] så kommer det til at koste dig så mange penge. [09:26 - 09:29] Altså vi har kunder, der har seriøst fået et tilbud på flere hundreds tusind kroner for at implementere det. [09:29 - 09:33] Hvor vi kan lave det via Google Tag Manager, for en brygdel, det virker næsten lige så godt. [09:33 - 09:36] Så den pragmatiske løsning, det er at lave det via Google Tag Manager. [09:36 - 09:41] Men jeg vil så sige, hvis man sidder og bruger 10 mio. om året på digital marketing, [09:41 - 09:47] 20 mio. om året, 30 mio. om året, så er du oppe i et spendbeløb, hvor selv de sidste ekstra procent, [09:47 - 09:49] de er værd at tage med. [09:49 - 09:53] Så lad os sige, reglen her, det er hvis du sidder med 20 mio. i spend om året eller over, [09:53 - 09:55] så skal du ikke lave det via Google Tag Manager. [09:55 - 09:58] Ikke omsætning, spend, vi snakker om her. [09:58 - 10:01] Og hvis du ligger under, så skal du nok lave det via Google Tag Manager. [10:01 - 10:05] Så hvad er så, hvorfor er det det er hurtigere og billigere? [10:05 - 10:09] Det er fordi, der findes en række virksomheder, som har lavet en masse færdige tags, [10:09 - 10:10] som gør at du ikke skal kunne det hele selv. [10:10 - 10:11] Det er i virkeligheden det der er nøglen. [10:11 - 10:14] Man bygger på nogle andres infrastrukturer, i stedet for at lave det selv. [10:14 - 10:19] Og der er sådan en særlig par virksomheder, som har gjort det her rigtig godt. [10:19 - 10:24] Der er nogen, der hedder Jentis, J-E-N-T-I-S, som er rigtig gode og lidt dyre, [10:24 - 10:27] men som også så at sige gør det hele for dig. [10:27 - 10:30] Men vi bruger dem ikke så meget, fordi der er nogle relativt høje faste omkostninger på det, [10:30 - 10:32] på måske et par tusind kroner om måneden. [10:32 - 10:35] Men det ville være det rigtige for nogen, så hvis man skal kigge ind i det her, [10:35 - 10:36] vil jeg anbefale at kigge på dem. [10:36 - 10:40] Og så er der dem vi bruger, som hedder Stape. [10:40 - 10:44] Hvor de fleste af vores kunder, betaler 20 dollar om måneden. [10:44 - 10:47] Der er nogle, der er lidt større, der betaler 100 dollar om måneden. [10:47 - 10:50] Og de aller største, der snakker vi om nogle af de største webshops i hele Danmark, [10:50 - 10:51] de betaler 200 dollar om måneden. [10:51 - 10:54] Det er serveromkostninger, og så får man alle deres tags med gratis. [10:54 - 10:57] Så den ydelse man egentlig køber ved de her SSGTM udbydere, [10:57 - 11:00] det er teknisk set, at du leger en server af dem, som de så leger et andet sted. [11:00 - 11:02] Så de videre sælger egentlig en server. [11:02 - 11:04] Nogle af dem er baseret på Googles Cloud Platform. [11:04 - 11:08] Nogle af dem er baseret på europæiske udbydere, hvis du ønsker at overholde GDPR. [11:08 - 11:10] Det er særlig en fransk udbyder, der hedder Scaleway, som er Europas største, [11:10 - 11:12] som vi bygger på for vores kunder. [11:12 - 11:16] Så det er en videreudlejning af server, hvor du kan få det billigere, [11:16 - 11:19] hvis du ikke skal have en gigaserver ved at videreudleje det gennem nogen, [11:19 - 11:21] der har købt en stor server, og så brækker den op. [11:21 - 11:24] Så det er faktisk billigere at få det gennem dem, med mindre du er gigastor. [11:24 - 11:26] Og så får du alle deres tags gratis. [11:26 - 11:30] Så det er den ydelse, man køber. Man kan også lave det selv, [11:30 - 11:33] hvis du har en Google Cloud Platform, Amazon Web Services, [11:33 - 11:36] Azure for Microsoft eller et eller andet i forvejen. [11:36 - 11:38] Så det bliver lidt dyrere, og det kommer til at tage lidt længere tid. [11:38 - 11:41] Men hvis man gerne vil det, så kan man jo også gøre det, [11:41 - 11:43] hvis man gerne vil holde alt samlet på et setup fx. [11:43 - 11:45] Langt hovedparten af de setups, vi har lavet, det har vi lavet på Staple, [11:45 - 11:47] fordi billigt virker rigtig godt. [11:47 - 11:50] Så det vil også være min anbefaling til folk, der gør det her. [11:50 - 11:53] Som jeg siger, hvilke fordele giver det? [11:53 - 11:55] Og der har vi jo allerede været inde på lidt af det, [11:55 - 11:57] fordi du har også spurgt ind til det her at starte med. [11:57 - 12:01] Så hvis vi bare kort skal omsummere, du kan i stort træk omgå adblockers, [12:01 - 12:03] altså sende data alligevel. [12:03 - 12:06] Du kan i stort træk omgå privacy browsers, sende data alligevel. [12:06 - 12:09] Du kan i stort træk omgå Intelligent Tracking Prevention fra Apple, [12:09 - 12:10] og sende data alligevel. [12:10 - 12:12] Og nogle gange med langsom internetforbindelse, så bliver der ikke [12:12 - 12:14] afføret en scripts, og så får du sendt data alligevel. [12:14 - 12:17] Det er et særligt problem i nogle lande, som fx Tyskland. [12:17 - 12:21] Så det er det, der gør, at du måler de her 10, 20, 30, 40 procent mere data, [12:21 - 12:24] lidt afhængig af hvilken platform, du kigger på. [12:24 - 12:27] Okay, så nu har du lidt været inde på. [12:27 - 12:30] For mig lyder det sådan lidt til, at man kan ind på at lege, [12:30 - 12:33] som også er det, vi gør med en af de her systemer, [12:33 - 12:36] hvor du leger lidt en server. [12:36 - 12:40] Eller du kan vælge at købe huset og købe den lidt dyrere udgave af det, [12:40 - 12:42] hvor du selv sætter det hele op fra bunden af. [12:42 - 12:46] Det, jeg hører dig anbefale her, det er, at hvis man er over 15 millioner [12:46 - 12:49] eller lignende i spend, så kan det være, at det giver mening at købe huset. [12:49 - 12:53] Hvis man er under det, så vil det nok bare give mening at lege det. [12:53 - 12:55] Ja, det er det, jeg vil sige. [12:55 - 12:58] Det er meget vigtigt at sige, at i spend, det er ikke, hvis du omsætter 15 millioner om året, [12:58 - 13:00] det er slet ikke nok, så du skal lave din egen registration. [13:00 - 13:04] Det er, hvis du bruger godt sted over en million kroner om måneden i digital marketing, [13:04 - 13:07] og mere end det i virkeligheden, måske 2 millioner om måneden, [13:07 - 13:12] så begynder du at komme til et sted, hvor hvis vi kan betale 100.000 for at få 1 eller 2 procent mere, [13:12 - 13:14] så begynder det faktisk også at være værd. [13:14 - 13:18] Men du skal søges op i nogle halve store størrelser, for det giver mening at gøre det. [13:18 - 13:23] Så for 99 procent, inklusive Obsidian, inklusive Drip, som begge to kører på Stabe også, [13:23 - 13:25] der vil jeg anbefale, at man vælger den løsning. [13:25 - 13:28] Om man så vælger Stabe eller nogle andre, det kan man jo bare finde ud af. [13:28 - 13:30] Men det giver ikke mening at lave det selv. [13:30 - 13:34] Jeg vil sige det sådan, vi ligger faktisk op i det i spend, [13:34 - 13:39] men alligevel har vi valgt meget bevidst ikke at købe huset selv, men at lege i stedet for. [13:39 - 13:42] Også fordi du ikke ved rigtig, hvad der kommer til at ske fremadrettet, [13:42 - 13:44] og hvordan det kommer til at ændres. [13:44 - 13:48] Så er det jo godt nok nemmere at bo til lege lige præcis på den der ende, [13:48 - 13:52] og så må bygge noget helt selv. Og så skal du også selv vedligeholde det. [13:52 - 13:54] Og der skal mange udviklinger på det her space. [13:54 - 13:56] Der skal rigtig mange udviklinger. [13:56 - 13:58] Lad os snakke om, hvordan man rent faktisk gør. [13:58 - 14:00] Rent tekstisk, rent konceptuelt. [14:00 - 14:04] Jeg kommer til at linke til nogle guides på den her episode 601 på marketingbrief.dk [14:04 - 14:06] Så kan man følge guiden, hvis man gerne vil det. [14:06 - 14:08] Stabe har nogle super gode klikkede guides. [14:08 - 14:12] Men rent konceptuelt, det man gør, det er, at man laver en ny Google Tag Manager container. [14:12 - 14:16] Når man opretter en container, så vælger man, at det her er en server-site container. [14:16 - 14:20] I den server-site container, der skal man så lave en forbindelse til ens website. [14:20 - 14:23] Det gør man via nogle DNS-ændringer, via nogle ændrede scripts. [14:23 - 14:27] Der er igen nogle klik her, følg dem her guides til at gøre det. [14:27 - 14:30] Der er nogle IDR, der skal kopieres fra et sted og indtastes et andet sted. [14:30 - 14:33] Det tager måske et par timer lige at få den op at køre, isoleret. [14:33 - 14:36] Når man har den op at køre, så skal man lave alle ens tags. [14:36 - 14:38] Og det er her, hvor Stabe så har dem lavet i forvejen. [14:38 - 14:41] Så du vælger bare, okay nu vil jeg gerne sætte Facebook Ads conversions-happy op. [14:41 - 14:43] Så skal du have din pixel og din token osv. [14:43 - 14:45] Den finder du her, og så sætter du det op. [14:45 - 14:52] Så konceptuelt laver du en ekstra container, som så sender data server-side via den server, du leger hos. [14:52 - 14:54] Fx Stabe eller en anden. [14:54 - 14:56] Og så sætter du din tags op til at sende server-side. [14:56 - 15:01] Og det er også nogle særlige server-side tags i Google Tag Manager, som Stabe har lavet for dig i forvejen. [15:01 - 15:07] Det kan du så gøre med platformer som Facebook og Instagram Ads, Snapchat, Pinterest, TikTok, Google Ads. [15:07 - 15:09] Hvis du bruger Hopspot, som vi to gør, Emil, kan du gøre det der. [15:09 - 15:13] Du kan selvfølgelig gøre det med Google Analytics, både Universal Analytics og Google Analytics 4. [15:13 - 15:15] Der findes en række platformer. [15:15 - 15:17] Du kan ikke gøre det med LinkedIn, fordi de er totalt bagud. [15:17 - 15:19] Så det kan du måske gøre om mange, mange år. [15:19 - 15:23] Ingen overraskelse der, men der er mange platformer, der rent faktisk understøtter det. [15:23 - 15:28] Når du har lavet alle dine tags, så der hvor opsætningen kan blive tricky nogle gange, [15:28 - 15:32] det er at vi vil jo gerne sende så meget data som muligt til de her platformer. [15:32 - 15:36] Så fx Facebook og Google Ads vil vi gerne sende brugerens e-mail med, [15:36 - 15:42] når de køber et produkt eller signer op til en demo, fordi så kan vi lave enhanced conversions på Google Ads [15:42 - 15:44] og vi får en høj event match quality på Facebook Ads. [15:44 - 15:47] Det kræver, at den e-mail ligger tilgængelig i et datalager. [15:47 - 15:51] Så der hvor opsætningen nogle gange kommer til at tage lidt mere tid for os, [15:51 - 15:55] det er, hvis man sidder i et jobsystem, hvor datalagers ikke er på plads i forarbejde, [15:55 - 15:57] så skal vi have dem på plads. [15:57 - 16:00] Og det kan være en udviklingsopgave for at øge værdien af Google Tag Manager. [16:00 - 16:03] Det er en udviklingsopgave, der på Shopify tager ca. en halv time. [16:03 - 16:07] På Google Commerce tager det også en time at lave det, fordi det er ret nemt. [16:07 - 16:12] Og vi har oplevet på BigCommerce, at det har taget 40 udviklingstimer, og lortet virker stadig ikke. [16:12 - 16:17] Så det afhænger lidt af, hvilket system man lige sidder i, og hvilke udviklere man måske også sidder med. [16:17 - 16:22] Men sidder man i Shopify eller WordPress, så kommer det til at gå rigtig, rigtig stærkt heldigvis. [16:22 - 16:25] Og når man så har gjort det, man har lavet sin server-site container, [16:25 - 16:28] man har sat sin server-site tags op, man har fået datalagers på plads, [16:28 - 16:32] og sender den relevante data over og har optimeret ens event match quality, [16:32 - 16:36] så aktiverer man det hele, udskifter ens script på siden, og så virker det. [16:36 - 16:40] Og så har du fremadrettet både en client-site container, dvs. den du har i forvejen, [16:40 - 16:43] og en server-site container, den nye du har lavet. [16:43 - 16:45] Det du kan sende server-site, det sender du server-site. [16:45 - 16:47] Det du ikke kan sende server-site, det sender du client-site. [16:47 - 16:50] Så det betyder også, at man kan faktisk arbejde i Google Tag Manager, ligesom man normalt ville. [16:50 - 16:52] Det ændrer ikke noget, dag til dag. [16:52 - 16:55] Det betyder bare, at nogle af de ting, der lå på Google Tag Manager client-site før, [16:55 - 17:00] de ligger nu server-site i stedet for, og har en meget højere stabilitet i forhold til at blive sendt afsted. [17:00 - 17:03] Altså, vi er sikre på, at data-indringen faktisk ryger afsted. [17:06 - 17:12] Og lige for at bekræfte den del af det, du skal ikke ændre noget inde i nogle af annonceplatformene? [17:12 - 17:16] Nej, det skal du ikke. Du skal lige ændre nogle ID'er på en access token, [17:16 - 17:20] og som regel et API-nøgle, og et ID'er og sådan noget. [17:20 - 17:23] Men du skal ikke ændre noget i annonceplatformen. Du vil bare opleve, at de virker bedre. [17:23 - 17:26] Du skal heller ikke rigtig ændre noget på dit site, men når du ikke har data-stallers på plads i forvejen, [17:26 - 17:29] så skal du lige have det. Men ellers skal du ikke ændre noget på website'et heller. [17:29 - 17:36] Så på den måde er det en meget nem opsætning at lave i forhold til impact på site'et i øvrigt. [17:36 - 17:41] Der hvor det kan blive svært, det er det der med, at hvis du ikke har datalæs på plads i forvejen, [17:41 - 17:45] så kan det tage et øjeblik. Og hvis du sidder i et særligt system, hvor der skal laves noget, [17:45 - 17:49] fikumdik, du ved, vi har bare oplevet nogle opsætninger, at de kan tage lidt tid. [17:49 - 17:52] Og så kan man sige, hvor lang tid tager det rent faktisk? [17:52 - 17:57] Hvis vi laver en opsætning, så tager det mellem 5 og 15 timer. [17:57 - 18:01] Og det afhænger særligt af jokers med at få datalæs på plads, [18:01 - 18:04] og det er jo fordi vi vil gerne lave en god opsætning. Vi vil gerne have vores kunder på 100% ud af det, [18:04 - 18:09] så vi bruger også gerne en time ekstra, hvis det betyder, at vi kan hæve event match quality med 2 på Facebook. [18:09 - 18:12] Men mellem 5 og 15 timer, lidt afhængig af systemet for os. [18:12 - 18:15] Hvis man skal lave det for første gang og ikke har siddet med det før, [18:15 - 18:18] og skal sidde og følge guisene, det tager nok et par dage, vil jeg sige. [18:18 - 18:22] Men du skal ikke kunne udvikle for at gøre det. Det er sådan lidt det vigtige. [18:22 - 18:27] Det kræver ikke reelle udviklingskompetencer at gøre det her, med mindre dagsætninger på plads. [18:27 - 18:31] Du skal have dem. Men sidder man i hvert fald i Shopify eller i WordPress, [18:31 - 18:35] så kræver det ikke udviklingskompetencer, det kræver bare noget tid at sætte det her op. [18:35 - 18:42] Altså, sige det sådan, sidder man i Shopify i dag, så går man ind på YouTube og søger på Shopify, [18:42 - 18:49] server-side taggen, og så er man del med godt nok langt, server-side tracking eller taggen. [18:49 - 18:53] Det hedder formelt set taggen, så hvis du skal tale med folk, der ved noget om det her, [18:53 - 18:56] så siger du tagging, men folk kalder det jo for tracking. [18:56 - 19:00] Der er flere søgninger på tracking end tagging, men tagging er det korrekte ord. [19:02 - 19:04] Jeg tror, der er langt de fleste, der siger tracking. [19:04 - 19:07] Jeg tror også, jeg sad mig selv i at sige tracking flere gange, [19:07 - 19:09] fordi man egentlig bare gerne vil have noget bedre tracking. [19:09 - 19:11] Det kan vi også indtage, men du ved, det er ligesom den der gamle joke med, [19:11 - 19:14] kalder du det armatur eller en vandhane? [19:14 - 19:17] Altså, der er flere søgninger på vandhanen end armatur, og en bedre armatur. [19:17 - 19:21] Men det er da i det mindste ikke CEO-optimering. [19:21 - 19:23] Nej, eller bakke baglæns. [19:26 - 19:30] Okay, jeg tror, jeg vil lukke den her episode og sige, [19:30 - 19:33] selvfølgelig er det en no-brainer også, når jeg hører på alt det her, [19:33 - 19:36] hvordan han siger her, jeg ved, vi selv har implementeret det, [19:36 - 19:40] vi har brugt det, der hedder Stape.io, og der er en omkostning på sådan noget [19:40 - 19:43] imellem 20 og 100 dollars om måneden, eller sådan noget. [19:43 - 19:44] Det er helt okay. [19:44 - 19:47] Vi har brugt jer her i stedet til at hjælpe os med det, [19:47 - 19:49] og det skulle også godt give ud. [19:49 - 19:52] Prøv at høre, det skal ikke være en reklame for Obsidian eller noget, [19:52 - 19:55] men hvis du nu bare vil have det her hen over disken, [19:55 - 19:58] så få nogen til at hjælpe dig med det, altså, så kom videre. [19:58 - 20:01] Det var lidt sådan den måde, vi i hvert fald så på det, [20:01 - 20:02] det skulle bare gøres rigtigt. [20:02 - 20:05] Hvis vi bare kunne få et par procent og mere ud af vores tracking, [20:05 - 20:10] og ikke tagging i det her tilfælde, så ville vi få vildt meget mere ud af det [20:10 - 20:11] med vores spend. [20:11 - 20:12] Så kom i gang med det. [20:12 - 20:15] Det er da sprøde, jeg har 10.000, jeg ved ikke, om jeg har betalt det. [20:15 - 20:18] Næh, vi betaler typisk ikke vores regninger. [20:18 - 20:20] Det er også nemmere at sætte dem. [20:20 - 20:22] Du kan sende så mange, du vil. [20:24 - 20:26] Vi skal lige se, om det virker. [20:26 - 20:28] Det var sådan der. [20:29 - 20:32] Lad os skynde os, at så lugter den her episode. [20:36 - 20:39] Tusind tak, fordi du løb med til dagens episode af Marketingbyg. [20:39 - 20:43] Episoden er redigeret og mixet af Anders Guldbæger fra podcastbloget, via here. [20:44 - 20:47] Hvis ikke allerede du er medlem af vores Facebook-gruppe Marketingbyg.ps, [20:47 - 20:48] så kom ind og vær medlem. [20:48 - 21:10] Der sidder over 5.000 andre, som arbejder med online-marketing hver eneste dag.