EP #598: Sådan planlægger du dig til success i 2023
Budget
- Bottom up med omsætning og bundlinje (hvor kommer din omsætning fra og hvor meget får du)
- Omkostninger efter din bundlinje eller omsætning
Planlægning i marketing
- Kvartaler
- Opdel dine kanaler i stages (ideas, experiments, repeatability, scale)
- 80% fokus på repatability og scale
- 20% på experiments
- De fleste virksomheder gør det omvendt
- Hvis du har 2-3 kanaler i scale, så har typisk en sund virksomhed
Målsætning
- Omsætning på år
- OKRs på kvartaler
- Salgsbudgetter på måneder
- Ugentlige sprints
Denne episode transkriberet
[00:00 – 00:12]: Marketingbrief er et podcast med konkrete tips, tricks og hacks til din online markedsføring.
[00:12 – 00:16]: Formatet af Tim Butterberg. Sole, ingen budget eller sag.
[00:16 – 00:24]: Bag mikrofonen finder du alt det, Tim og Emil Christensen.
[00:24 – 00:31]: Hej og velkommen til episode 598 af Marketingbrief. Mit navn er Halvton Tim. Og mit navn er Emil Christensen.
[00:31 - 00:38]: I denne episode skal vi snakke om hvorvidt og hvordan du planlægger dig til succes her i 2023. [00:38 - 00:43]: Jeg er klar over, at de sidste par år har været nogle rådets år med lidt af hvert. [00:43 - 00:48]: Med en pandemi over os, en krig og en recession, der måske er på vej eller allerede er der. [00:48 - 00:54]: Nogle gange kan det være svært at planlægge, men man kan i hvert fald gøre sit bedste. [00:54 - 00:58]: Det er det vi vil prøve at tage dig igennem. Hvordan vi selv vil gøre det i det nye år. [00:58 - 01:03]: Emil, et kort spørgsmål inden du gør det. Tror du, at 2023 bliver et godt år? [01:03 - 01:08]: Det er da i dag et stort spørgsmål at starte episoden med. [01:08 - 01:13]: Planlægger I efter et succes? [01:13 - 01:19]: Det gør vi. Jeg vil sige det sådan, at jeg er optimistisk af sind. [01:19 - 01:23]: Det ved jeg, at du også er. Det er godt at have en modbalance. [01:23 - 01:28]: Jeg ved, at du har en modbalance hos dig. Det har jeg helt sikkert også hos mig. [01:28 - 01:33]: Ellers ville jeg planlægge mig til 120% vækst hver eneste år. [01:33 - 01:37]: Det er måske ikke en god måde at planlægge efter det. [01:37 - 01:41]: Det tænker jeg er det samme i jeres tilfælde. [01:41 - 01:45]: Vi to kender kun speederen. Den eneste, vi kan trykke på. [01:45 - 01:49]: Jeg håber, at jeg får lov til at trykke på den rigtig meget i 2023. [01:49 - 01:52]: Jeg tror, det bliver et hårdt første halvår. [01:52 - 01:55]: Jeg håber og tror også, det bliver et godt andet halvår. [01:55 - 01:58]: Det er det, vi forsøger at planlægge efter. [01:58 - 02:01]: Jeg tror, vi gør det på en lidt anderledes måde, end I gør. [02:01 - 02:07]: Jeg tror, vi planlægger i meget kortere tid ad gangen og med en meget mere dynamisk tilgang. [02:07 - 02:12]: Hvor du er den lidt mere strukturerede type. Det synes jeg i hvert fald, er noget, der bærer præge her. [02:12 - 02:17]: Ja, det kan godt være. Men jeg tror måske også, det afhænger lidt af, hvilken form for virksomhed man er. [02:17 - 02:20]: Den skal jo nok lige med i det her. Der er jo stor forskel. [02:20 - 02:25]: Der er stor forskel på en sorgfør virksomhed og en konsulent forretning. [02:25 - 02:29]: Det er der. Også når vi skal planlægge budgetter, så er der væsentlig forskel. [02:29 - 02:32]: Og jeg skaler jo ikke med mennesker, hvor det går i. [02:32 - 02:35]: Så det er jo lidt nogle andre budgetter, der skal planlægges. [02:35 - 02:38]: Og højst sandsynligt nogle andre aktiviteter. [02:38 - 02:43]: Lad os prøve at bevæge os lidt. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at starte med budget. [02:43 - 02:47]: Det er jo lidt kedeligt. Så kan vi ligesom gemme aktiviteterne og marketingaktiviteterne. [02:47 - 02:51]: Så folk bliver hængende til allersidst. Det er jo den absolut fedeste ting af det. [02:51 - 02:54]: Men den kedelige ting, synes jeg, er jo sindssygt vigtig. [02:54 - 02:58]: Hvordan starter I med budgetplanlægning her for det nye år? [02:58 - 03:03]: Vi har både et top- og et bundlinjebudget for kommende år. [03:03 - 03:06]: Og det er selvfølgelig baseret på, hvad vi har set i år. [03:06 - 03:09]: Hvad vi tror, der kommer til at ske i kommende år. [03:09 - 03:13]: Det skal gerne passe en lege med nogle overordnede strategiske målsætninger, vi har. [03:13 - 03:18]: Så vi har i virkeligheden et budget, som faktisk går i hele 2023. [03:18 - 03:21]: Det her er langt den mest velplanlagte del, vi har. [03:21 - 03:24]: Altså hvilke tal, vi forventer, at skulle nå. [03:24 - 03:27]: Og hvor mange penge, vi forventer, at skulle bruge for det. [03:27 - 03:30]: Og lidt om hvilke initiativer, men faktisk ikke særlig meget hvilke initiativer. [03:30 - 03:34]: Hvis man ser på det som en rejse, der hvor vi skal hen er meget klart. [03:34 - 03:37]: Hvordan vi kommer derhen er meget dynamisk. [03:37 - 03:40]: Og noget vi i virkeligheden vælger nærmest måned for måned på vores partnermøder. [03:40 - 03:44]: Og har en virkelig ultradynamisk bottom-up tilgang til det. [03:44 - 03:46]: Hvor hvis der er noget, der virker, så gør vi mere af det lige nu. [03:46 - 03:49]: Og vi forsøger ikke at præge markedet til at gå et vist sted hen. [03:49 - 03:51]: Vi lytter meget til, hvad der er efterspørgsel på. [03:51 - 03:53]: Hvad der giver mening for vores kunder lige nu. [03:53 - 03:54]: Og så gør vi mere af det. [03:54 - 03:57]: Men selve budgetmålet er meget fikset, vil jeg sige. [03:57 - 04:01]: Og hvordan har I sat bund og top? [04:01 - 04:03]: Har I sat det efter, hvad der var sidste år? [04:03 - 04:05]: Eller har I gået baglæns på en eller anden måde? [04:05 - 04:07]: Eller har I sat et 10% vækst? [04:07 - 04:09]: Har I sat en vækstprocent på? [04:09 - 04:11]: Eller hvordan har I fundet frem til det? [04:11 - 04:16]: Fordi det tror jeg, at der er mange, der kæmper med deres CFO eller økonomiansvarer lige om. [04:16 - 04:19]: Vores er en fremskrivning, kan man sige. [04:19 - 04:24]: Så ikke en ukritisk fremskrivning, men vi tager de trends, vi kan se i 2022. [04:24 - 04:26]: Og så fremskriver vi nogen af dem, og andre af dem gør vi ikke. [04:26 - 04:29]: Så der er noget omsætningsvækst ved fremskriver. [04:29 - 04:34]: Men så er der også nogle ting, vi har gjort i år, som vi nok ikke kommer til at gøre næste år. [04:34 - 04:39]: Og det kan både være aktiviteter, eller ydelser, eller andre ting, som vi vurderer ikke gemmen. [04:39 - 04:45]: Og så er der også nogle ting, som vi har lært i løbet af året, som virker rigtig godt, som vi kommer til at gøre mere af. [04:45 - 04:50]: Så er der nogle afdelinger, der står meget, meget skarpere med andre produkter, end de gjorde i starten af året. [04:50 - 04:53]: Og derfor kommer vi til at lægge nogle mere offensive budgetter for dem. [04:53 - 05:00]: Der er forskel på, hvor meget de store og de små afdelinger står til at vækste procentuelt, fordi det er to lidt forskellige typer af ydelser. [05:00 - 05:08]: Men jeg vil sige, at det tager udgangspunkt i, at man tager de sidste tre måneder af 2022, og så går man ind og fremskriver dem. [05:08 - 05:14]: Og så vurderer man jo lidt, tager en stilling til alle salgene og siger, at det her er egentlig realistisk. [05:14 - 05:18]: Eller det er udtryk for, at der er noget særligt i markedet, som gør, at det her salg er særlig højt eller særligt lavt lige nu. [05:18 - 05:25]: Men meget måske ved at tage de sidste tre måneder og så fremskrive dem til 2023, hvis vi tager udgangspunkt i. [05:25 - 05:27]: Hvordan gør I det? [05:27 - 05:32]: Det er egentlig lidt samme approach, så det tror jeg, at det er langt de fleste, der gør det på den måde. [05:32 - 05:40]: Men den lidt nye ting for mig i hvert fald, det er, at man lidt starter omvendt. [05:40 - 05:45]: Så jeg starter faktisk med, hvad regner jeg med i omsætning? [05:45 - 05:52]: Og så kigger vi selvfølgelig på bunden også. Det er også en ny ting i SideTrip, i og med, at det har været venture-backed i sin tid. [05:52 - 06:00]: Og der er vækstrater måske lidt endnu vigtigere end bundlinjen, hvor vi kan jo se, at mange af de her venturefirmaer efterhånden, [06:00 - 06:03]: de bevæger sig også imod bundlinjen. Så det har også været nyt for dem. [06:03 - 06:05]: Så det er noget, der har ændret sig i år, tænker jeg. [06:05 - 06:11]: Altså at Drip er gået fra at være en virksomhed, der har brændt penge af til, at nu vil man faktisk gerne tjene penge og så vækse lidt mindre. [06:11 - 06:17]: Det kan jeg se på næsten alle seres virksomheder, også dem med de helt store kapitalfonder, de går i retning af, [06:17 - 06:20]: det kunne sgu egentlig godt være, at vi skulle også tjene nogle penge på det, der vi laver. [06:20 - 06:25]: Og det er jeg jo i kæmpe tilhænger af, at man egentlig også prøver at tjene nogle penge på det, [06:25 - 06:32]: og ikke nødvendigvis bare kotte alle omkostninger, men at man bare tænker sig lidt mere om, når man bruger nogle penge. [06:32 - 06:39]: Så den måde, vi egentlig har set på det, det er, at du kigger på, okay, jeg skal have x-antal i omsætningen, [06:39 - 06:47]: i stedet for bare at sige, jeg skal have 100 mio. i omsætning, så kigger vi på, hvor fik vi vores omsætning fra sidste år, [06:47 - 06:50]: og hvordan tror vi, at den udvikler sig. [06:50 - 06:55]: Så ikke helt ned på kanaler, men det vi kigger på, der er i tre kategorier. [06:55 - 07:01]: Jeg har proppet det hele i en kategori, der bare hedder Website Trials, altså folk, der laver en prøvepøret produkt, [07:01 - 07:07]: Website Demos, som er demoer, der både kommer fra websitet af, men også betalt i lansering. [07:07 - 07:10]: Så det er sådan lidt en stor pulje i sig selv. [07:10 - 07:17]: Så er der det her Outbound Demoer, hvor der er en talsafdeling, hvor vi kan måle det meget, meget helt nøjagtigt [07:17 - 07:22]: ned til den enkelte sælger, til hvor mange kunder har den sælger været med til at lave. [07:22 - 07:26]: Det er sådan de tre kategorier. Der regner jeg så med en x-antal vækster i outboundet. [07:26 - 07:31]: Det er jo forholdsvis simpelt, fordi du kan sige, at en outbounder skal lave x-antal demoer ud fra de x-antal demoer, [07:31 - 07:36]: der skal der være x-antal shows ud fra de x-antal shows, der skal der være x-antal kunder osv. [07:36 - 07:43]: Så det er et simpelt regnestykke. Den anden side er selvfølgelig sværere, men der kan du alligevel også godt tage dig nogle. [07:43 - 07:48]: Du kan i hvert fald se på historien, og så kan du sige, at det er den gennemsnitlige kundestørrelse, der kommer ind. [07:48 - 07:52]: Det er så mange, vi fik sidste år med så meget spent. Hvor kom de cirka fra? [07:52 - 07:58]: Det vil vi gerne vækste med x-antal procent hen over næste år. Vi gør det her ved budgettet. [07:58 - 08:04]: Så det er lidt den måde, vi er kommet frem til det. Så vi er kommet frem til en omsætning, selvfølgelig på top og på bund. [08:04 - 08:13]: Så bruger vi noget, der hedder CAC Payback, som jo egentlig bare viser, hvor lang tid det tager at tjene penge hjemme igen. [08:13 - 08:18]: Mere eller mindre. Så det er lidt der, den er med at være en rentabel forretning. [08:18 - 08:23]: Den kommer ind. Det kunne godt være, at det gav mening, at vi brugte lidt færre penge på nogle ting. [08:23 - 08:26]: Fordi så bliver CAC Payback mindre. [08:26 - 08:32]: Så Madrik, jeg ved ikke, om du har fulgt med i Salesforce for nylig, og hvad der sker i den virksomhed. [08:32 - 08:39]: Der er jo både nogle i ledelsen, der er stoppet, og nogle omkostninger, der er eksploderet, og noget salg, der er udblædet i forhold til de sidste år. [08:39 - 08:43]: Det tænker jeg også om SAS, mand, som måtte næsten have fulgt med i det. [08:43 - 08:50]: Og der kan jeg jo huske, at jeg læste en interessant artikel om, at deres CAC Payback, altså Customer Acquisition Cost Payback fra 2021 til 2022, var tit oplevet. [08:50 - 08:55]: Så lige pludselig tog det dem 10 gange så lang tid rundt regnet og betalte deres kunder hjem. [08:55 - 09:00]: Og det var ikke fordi, at de havde brugt mange flere penge. Det var simpelthen fordi, de fik meget mindre salg. [09:00 - 09:04]: Så bruger de samme penge og får meget mindre salg, så stiger ens CAC Payback jo ret væsentligt. [09:04 - 09:13]: Og det kunne jeg se, at det blev brugt i deres virksomhed til at sige, okay, vil se tilfældet, så skal vi ud drastisk og skære vores salgs- og marketingomkostninger ned her og nu. [09:13 - 09:18]: Fordi vi regner ikke med, at salget kommer til at pikke op af sig selv, og det betyder jo markant meget lavere spend, mindre deltagelse i konferencer, [09:18 - 09:21]: at du simpelthen opsiger en masse personer inden for salg og marketing osv. [09:21 - 09:26]: Så det virker som om, det var sådan et meget dag til dag styringsredskab, hvor de sagde, hvis vores CAC Payback kommer over det her, så skal der slices. [09:26 - 09:30]: Er det også sådan, at man opererer med det hos jer? [09:30 - 09:34]: Ja, det er meget typisk også kapitalfondsmåden at gøre det på i sags virksomhed. [09:34 - 09:43]: Har du en fornuftig CAC Payback, har du en fornuftig ACV, som egentlig bare betyder, hvad giver en kunde dig om året. [09:43 - 09:46]: Det er meget løst oversat det her. [09:46 - 09:54]: Men det er grundlæggende det, du skal kigge på. Bliver den højere, og bliver din CAC Payback lavere, så er du typisk et godt sted. [09:54 - 10:00]: Det kan jeg jo sige i DRIP, at der kåtte cirka halvdelen af alle omkostninger, der var her inden for det første år. [10:00 - 10:05]: Så det er jo klart, at CAC Payback er blevet lavere, samtidig med at vi faktisk vækstede endnu mere. [10:05 - 10:13]: Så det er i sig selv, så er der sådan to grafer, der ligesom, hvis de krydser hinanden på de rigtige tidspunkter, så ser det fornuftigt ud. [10:13 - 10:18]: Og så er der selvfølgelig en bund, som man også kan se højde for, fordi det tager jo ikke altid højde for bunden. [10:18 - 10:24]: Der skal man også lige være opmærksom på. En ting er omsætningen, en anden ting er bunden. Det kender du jo meget mere til. [10:24 - 10:32]: Men uden at gå alt for nørdet til værksøje, så kan man sige, at mit første råd vil helt sikkert være, at se på, hvor meget omsætning kan du få ind, [10:32 - 10:36]: hvor meget på bunden, og så derefter kigge på dine omkostninger bagefter. [10:36 - 10:44]: Hvor jeg tror, at det første tip er, at der er mange, der kigger på omkostninger først, og så kigger de på, hvad der skal laves af omsætning efterfølgende. [10:44 - 10:50]: Det synes jeg bare er forkert. Det er en forkert måde at gøre det på. Især hvis du skal snakke med nogen i finans om det, [10:50 - 10:55]: du skal snakke med en CFO eller lignende om det, så ved jeg, så kommer du til at brænde nældrende på, at du kommer ind og siger, [10:55 - 11:00]: at jeg skal have tre ansatte til det og det og det. Fordi jeg tror, det og det og det. [11:00 - 11:09]: Der skal du starte med, at jeg tror, at jeg kan lave det her i omsætning ud fra de her parametre, og derfor skal jeg have x antal mere i omkostninger. [11:09 - 11:14]: Og det gør x veltalende. Så det er sådan lidt en omvendt måde at gøre det på. For mange i hvert fald. [11:14 - 11:19]: Jeg tror, der er mange virksomheder, der hele tiden kommer til at høre meget mere til deres CFO, end de måske gjorde sidste år. [11:19 - 11:24]: Ja, på en god måde. Det er et samarbejde, der skal være der på en god måde. [11:24 - 11:29]: Lad os prøve at tage den her marketing aktivitet, fordi budgettet i sig selv, jo selvfølgelig. [11:29 - 11:33]: Nu har vi brugt meget tid på budgettet, men budgettet er sindssygt vigtigt. [11:33 - 11:39]: Og det er det, der sætter dig op for sådan lidt en succes i det nye år, det er at du får det tilrettede, du bruger en masse tid på det. [11:39 - 11:43]: Ellers så kommer du til at sætte nogle forventninger, enten for højt eller for lavt. [11:43 - 11:47]: Hvad med planlægning og aktiviteter, hvad gør I der? Gør I noget? [11:47 - 11:54]: Ja, se, den tager vi nemlig meget adhok, den her, fordi vi tror sådan rent konceptuelt ikke rigtigt på, at man kan have en marketing og en selsplan, [11:54 - 12:00]: som man ligger et år frem og som bare giver mening. Så vi har jo en overordnet rettesnøje, vi har en idé om, hvad vi kommer til at gøre. [12:00 - 12:06]: Vi ved, at vi kommer til at lave to konferencer næste år, en med Shopify og en med Social Arts Conference, som vi også har lavet de sidste tre år. [12:06 - 12:13]: Vi ved, at webinars bliver en vigtig del af det, vi laver. Vi kommer til at lave et studie, der bliver udgivet af meta, som vi glæder os rigtig meget til. [12:13 - 12:17]: Så der er sådan nogle overordnede ting, som vi ved, vi kommer til at gøre, som vi kommer til at fokusere meget på. [12:17 - 12:23]: Vores podcast er jo i virkeligheden en del af vores marketingplaner, selvom vi ikke rigtig ser det på den måde. [12:23 - 12:27]: Vi forventer i hvert fald ikke en konkret tilbagebetaling på det. Det er branding. [12:27 - 12:34]: Så vi har en idé om, hvad vi gerne vil lave, men vi planlægger ikke særlig lang tid fremad. [12:34 - 12:40]: Vi laver planer, som går typisk en maks tre måneder fremad, men rigtig mange af vores tiltag er meget spontane. [12:40 - 12:47]: Så i sidste episode, der snakkede vi om, at vi har lavet Google Analytics webinar i forbindelse med, at det bliver erklæret lovligt af datatidssynet, [12:47 - 12:53]: at vi kunne tilskrive noget omsætningstid og så videre. Det var jo noget, vi fik en idé til, som blev planlagt og eksekveret inden for en uge. [12:53 - 13:00]: Så det ville passe ind på en plan, og det er generelt den tilgang, vi godt kan lide, fordi jeg vil gerne have, at folk gør det, der er aktuelt lige nu. [13:00 - 13:05]: Fordi jeg tror, det er det, der er mest relevant for vores kunder og potentielle kunder at høre på. [13:05 - 13:11]: Så vi har en idé om, hvad vi gerne vil, men helt konkret, vi har ikke en plan i starten af 2023. [13:11 - 13:14]: Det hedder i januar, februar, marts, så kommer vi til at afholde lige præcis de her webinars. [13:14 - 13:19]: Men vi har en overordnet ambition, der siger, at vi vil gerne lave 10-15 webinars. [13:19 - 13:25]: Men emnet, det vi gerne vil have, kommer fra dem, der skal lave det, ud fra det, de synes, er aller mest relevant lige nu. [13:25 - 13:27]: Det tror vi på, bliver det bedste. [13:27 - 13:35]: Men der anerkender jeg også, at den her lidt kaospræget tilgang til planlægning, som passer mig personligt rigtig godt, er ikke det rigtige for alle. [13:35 - 13:37]: Hvad gør I? [13:37 - 13:42]: Nej, det er måske ikke det rigtige for alle, men jeg tror egentlig, du er nok meget ret i den måde, som I gør det på. [13:42 - 13:51]: Igen handler det selvfølgelig også om virksomhederne, hvor mange der sidder i marketing, sidder man 2-3 i marketing, har du så brug for at planlægge hele året? [13:51 - 13:52]: Nej. [13:52 - 13:54]: Sidder du 200 i marketing? [13:54 - 13:56]: Okay, det er godt, at du lige skal planlægge. [13:56 - 13:58]: Så anerkender jeg behovet. [13:58 - 14:01]: Og tidligere har jeg jo stadig ikke en person dedikeret til marketing. [14:01 - 14:06]: Det er jo bare en opgave, som bliver varetaget af nogle personer, som også har andre jobs, som bare er bedst til det, eller tager mest ansvar. [14:06 - 14:12]: Så på den måde har vi heller ikke behov for at planlægge opgaven til en masse personer, som er dedikeret til lige præcis den her opgave. [14:12 - 14:15]: Ej, det er derfor, jeg tror, den er sådan lidt vigtig her med. [14:15 - 14:20]: Det afhænger meget af, hvor man er henne, og hvilken størrelsesordning man er i en marketingsafdeling. [14:20 - 14:26]: Sidder man 2 i marketing, ligegyldigt hvilken type virksomhed det er, okay, giver det mening, at du planlægger det hele året frem? [14:26 - 14:28]: Måske ikke. [14:28 - 14:32]: Men minder du, at du har nogle af de her lidt større cases, der hvor jeg synes, du skal starte? [14:32 - 14:35]: Nu kan jeg give dig nogle meget simple ting, du kan starte med, uanset størrelse. [14:35 - 14:43]: En gutter, der hedder Chris Walker, som er meget inden for B2B, har lavet et ret simpelt framework, som jeg faktisk synes er ret godt, [14:43 - 14:47]: som jeg har lidt kørt ned over vores egen forretning her, og så nu får du lidt en forsimplet version af det, [14:47 - 14:51]: hvor jeg har pilt nogle ting ud, for at være helt ærlig, som jeg ikke synes, giver så meget mening, [14:51 - 14:53]: men sådan grundlæggende set giver det mening. [14:53 - 14:58]: Det første, han ligesom siger, det er, at du skal kigge på alle de kanaler, du har. [14:58 - 15:03]: Så i halvdelen, hvis man lige tog jer som et eksempel, så har I webinars, i har den her podcast, i har nogle andre podcasts, [15:03 - 15:08]: i har nogle forskellige ting. Det er lidt kanaler. I har en konference. Du skal kigge på alle de her kanaler, du har. [15:08 - 15:12]: Så skal du dele det op i, du har nogle idéer til venstre, det er nogle ting, du ikke har gjort endnu, [15:12 - 15:16]: så har du nogle eksperimenter, lidt mere til højde, som campernboard det her. [15:16 - 15:23]: Du har nogle eksperimenter, som ligesom er næste fase, så har du noget, der er, det hedder repeatability på engelsk, [15:23 - 15:31]: så noget, der ligesom du kan gentage igen næste måned med succes, eller kvartalet efter, eller året efter. [15:31 - 15:35]: Så er der noget, der hedder skale, som ligesom er den sidste del af det. Han har noget mere ind imellem. [15:35 - 15:40]: Nu for eksempel er det bare her. Så det ligesom er idéer til venstre, så er det ligesom tre faser. [15:40 - 15:45]: Problemet for mange, det du så skal gøre, det er, at du skal tage de her kanaler, som du nu engang har, [15:45 - 15:50]: så lad os sige i jeres tilfælde her efter, du og jeg, vi har bevist, at den her podcast, den virker. [15:50 - 15:54]: Der er en vis mængde af mennesker, der lytter til den. Vi har gjort det i lang tid. [15:54 - 15:57]: Den vil jeg flytte helt ud i skale. Det er noget, du skulle gøre endnu mere af. [15:57 - 16:02]: Det er noget, vi to burde gøre endnu mere af. Så har I sådan noget som Whereinars. [16:02 - 16:07]: Det har I også gjort gigantisk meget. Den vil jeg faktisk også flytte over i skale. [16:07 - 16:12]: Så har I, lad os sige, I kørte, nu lynger jeg et eller andet ud, I kørte TikTok-analysering. [16:12 - 16:16]: Det tror jeg ikke, I gjorde, men lad os nu bare sige, I gjorde det. Det var et eksperiment, [16:16 - 16:21]: som kørte for jer i B2B, for jeres egen virksomhed selvfølgelig. Det var et eksperiment. [16:21 - 16:26]: Var det noget, der virkede? Og så skal man jo igen sige, hvad er det, hvornår virker det? [16:26 - 16:28]: Så skal jeg flytte det videre til at være noget, som jeg skal prøve at se, [16:28 - 16:33]: om jeg kan gentage en gang for succes med. Okay, det virkede ikke, så er det bare et fældt eksperiment. [16:33 - 16:36]: Så kan vi komme tilbage til det og prøve det igen. Så kan man tage et andet eksempel [16:36 - 16:40]: med noget, som virkede lidt, men ikke virkede super godt. Så prøver vi at flytte det over [16:40 - 16:45]: i den her flitability, noget, der skal prøves at gentage, så vi kan gøre det igen og igen og igen. [16:45 - 16:49]: Så se, hvor mange kanaler du har. Som grundlæggende set, så er Tomfring rent vildt, [16:49 - 16:54]: fra min side af, der skal du helst have to, tre kanaler som performer, [16:54 - 16:59]: som er ude i skal. Hvis ikke du er der i dag, så er det typisk, at jeg ser virksomheder, [16:59 - 17:04]: så bruger de 80% af deres tid på det, de kalder, det jeg kalder, og det han kalder, [17:04 - 17:10]: experiments, altså eksperimenter, hvor du ikke, du kaster det her pasta på væggen, [17:10 - 17:14]: det klassiske, med så for, for det du bliver ved med at kaste pasta på væggen, [17:14 - 17:18]: for at se, om der er noget, der virker for dig, eller ej, det bruger de 80% af deres tid på, [17:18 - 17:23]: i stedet for, at det er omvendt, så de bruger 80% af deres tid på noget, der skalerer. [17:23 - 17:27]: Så for mig at se, så er det, lav det her overblik for dig selv, [17:27 - 17:31]: og så sørg for, når du planlægger dit år, at det er 80% af din tid på noget, der skalerer, [17:31 - 17:35]: som du allerede har vist, der skalerer, i jeres tilfælde, derhjælper sig den, [17:35 - 17:39]: skal I bare bruge mere tid på webinars, podcast og en konference? Ja, det burde I nok bare. [17:39 - 17:45]: I har bevist det. Og så er de 20%, det kan være en, to nye ting, som man vil prøve at teste af, [17:45 - 17:49]: og det er ikke nødvendigvis at planlægge hele året, det er bare at sætte nogle headlines på, [17:49 - 17:55]: altså som i jeres tilfælde, så kunne det være, hvad mangler I egentlig at prøve? [17:55 - 17:59]: Det kunne være, at man selv vil prøve et eller andet random, jeg ved ikke engang, hvad det kunne være, [17:59 - 18:03]: men et eller andet, de vil prøve, som værende den sidste ting, og det er bare en headline på det. [18:03 - 18:05]: Det er en måde at planlægge også. [18:06 - 18:12]: Vi har overbevejet at lege et fly, og så trække sådan et banner hen over København, [18:12 - 18:16]: det kunne være et eksperiment. Ja, det lyder helt sikkert som, [18:16 - 18:23]: Money Well Spent. Ja, helt klart, det lyder meget som Late Stage Højkonjunktur, [18:23 - 18:25]: altså det lyder meget som slutningen af 20. [18:25 - 18:28]: By the way, jeg vil nok lige vente til sommer. [18:28 - 18:32]: Det er et godt tip herfra, når du har gjort den. [18:32 - 18:35]: Okay, det er godt, at du lige har sparet sådan en del penge der. [18:35 - 18:38]: Ja, you're welcome. [18:38 - 18:46]: Det er en måde at starte, og hvad gør man så derfra? [18:46 - 18:49]: Noget, man kan gøre, og det er jo igen afhængigt af størrelse, [18:49 - 18:52]: det er, at man tager kvitalerne fra Q1 til Q4, og så siger man headlines. [18:52 - 18:56]: Jeg tror på ingen måde på, hvilken størrelse du næsten er, [18:56 - 18:59]: at du kan planlægge det, så det er alt fra A til Z hen over et helt år. [18:59 - 19:04]: Det kan du ikke. Men i større virksomheder, sidder man nu ude i Stark eller et eller andet, [19:04 - 19:07]: så ved jeg, så bliver man jo selvfølgelig nødt til, der er noget tv-kampagne, [19:07 - 19:09]: der er nogle andre kampagne, der er alt muligt, der skal passe sammen, [19:09 - 19:12]: hvor man skal starte tidligere. Det er lidt det samme i vores tilfælde, [19:12 - 19:15]: og også i jeres tilfælde. Jeg ved, jeg har en konference i Q4, [19:15 - 19:18]: det er nødt til ikke, at jeg kommer i slutningen af Q3, [19:18 - 19:21]: så jeg hover fra os, vi skal jo finde et eller andet sted at få 600 mennesker [19:21 - 19:24]: til at komme til en konference i USA. Det dyrer jo ikke. [19:24 - 19:26]: Så man skal have nogle headlines på, og det vil jeg anbefale, [19:26 - 19:28]: at man gør i de her kvitaler. [19:28 - 19:31]: Hvis man gerne vil have en template til The Inotion, så smid den med en femstjerne rating, [19:31 - 19:34]: og send mig en mail med det, så har jeg en super lækker template, [19:34 - 19:37]: som du kan få til lige præcis det. Og planlæg det ud i kvitaler. [19:37 - 19:40]: Jeg tror ikke på at planlægge hver eneste detalje, [19:40 - 19:43]: men planlæg i headlines i stedet for. [19:47 - 19:50]: Tusind tak, fordi du er med til dagens episode af Marketingby. [19:50 - 19:53]: Episoden er redigeret og mixet af Anders Guldbæger fra podcastbloget, [19:53 - 19:57]: vi er her. Hvis ikke allerede du er medlem af vores Facebook-gruppe [19:57 - 20:00]: Marketingby Fairpeace, så kom ind og vær medlem. [20:00 - 20:04]: Der sidder over 5.000 andre, som arbejder med online-markedingen hver eneste dag.