EP #600 Diminishing returns i marketing
Jo flere penge du bruger, jo dårligere virker din marketing. Det kaldes også ‘diminshing returns’ og findes på de platforme, vi arbejder med – fx Google Ads, Facebook Ads m.v.
Hvordan opstår diminishing returns?
- Increasing the frequency of ads on a single platform
- Using the same ad creative across multiple platforms
- Putting all your eggs in one basket
- Increasing the budget for a single campaign
- Increasing the number of promotions or discounts
- Increasing the frequency of email marketing campaigns
- Too many social media posts
Hvad kan du gøre ved det?
- Husk din top funnel – få nye personer ind i tragten
- Udvid målgruppen – større målgruppe (fx flere lande) til de samme produkter eller flere produkter og services til den samme målgruppe
Denne episode transkriberet
[00:30 – 00:39] 600 Marketing Brief, det er jo et jubilæums episode, så vi har glædet os sindssygt meget til at tage et klassisk nørdet emne her i dag.
[00:41 – 00:48] Dagens emne det er Diminishing Returns, og det er noget vi faktisk har lavet en episode om tidligere, helt tilbage i episode 198.
[00:49 – 00:55] Men dengang var det specifikt i forhold til Facebook-annoncering, og nu kommer vi til at gå lidt mere overordnet til det i forhold til marketing i det hele taget.
[00:55 – 01:00] Årsagen til at det her er et emne vi skal ind på, det er at vi står på tærsten til 2023.
[01:01 – 01:07] Der er mange som måske ikke havde det år i 2022 de gerne ville have, derfor har de nogle forventninger til at der er noget der skal ændres,
[01:08 – 01:11] man skal lave noget andet i stedet for marketing for at nå ens målsætning i 2023.
[01:12 - 01:16] Og det nærliggende, det vil jo være at sige, hvad har virket i 2022, og så gør vi mere af det. [01:17 - 01:23] Og det kan være en farlig strategi, årsagen det er Diminishing Returns, eller på dansk det bedste ord jeg har, det er Aftagende Afkast. [01:23 - 01:28] Emil, kan du så en konceptuel high level forklare, hvad er Diminishing Returns? [01:29 - 01:37] Jamen det nemmeste er ikke sådan lidt at prøve at forklare det i en graf i en podcast, som man jo på ingen måde kan forklare noget visuelt i. [01:38 - 01:42] Nej, jeg tænker lidt det er det vi skal prøve heroppe, fordi det er sådan lidt den måde man egentlig typisk forklare det på, [01:42 - 01:52] det er at du har en klassisk graf med en ekstra ny akse, og der har du eksempelvis været sindssyg dygtig til din Facebook annoncering, [01:53 - 01:55] så det er bare gået opad, opad og opad med den her graf. [01:56 - 02:01] Det kan være at din kost per lead, den sådan set bare bliver bedre og bedre, og du får flere og flere leads hen. [02:02 - 02:07] På et eller andet tidspunkt, så har du måske udvandret den her målgruppe, og så vil den her graf faktisk gå lidt nedad igen. [02:07 - 02:11] Det er sådan en typisk måde at se det på, så du udvandrer en af dine målgruppe. [02:12 - 02:15] Ja, der sker simpelthen det, at du bruger flere penge, og du får mindre ud af det. [02:16 - 02:19] Og det er i virkeligheden kernen, det er at du får mindre ud af den sidst brugte krone, [02:20 - 02:23] så når du starter med at køre et eksempel Facebook-ordineringsudtændende til en rigtig god målgruppe, [02:24 - 02:29] så vil du få et meget højt afkast, og så skalærer du den op, og så begynder du at ramme personer, der måske ikke var lige så relevante, [02:30 - 02:34] og så får du et mindre og mindre og mindre afkast. Og det er i virkeligheden dimensional returns i en effekt. [02:34 - 02:40] Og når vi så snakker om det i forhold til marketing her, så er det jo fordi, som jeg nævnte til at starte med, [02:41 - 02:44] man kunne godt være måske snydt sig selv til at tænke, at vi skal gøre det samme som vi allerede har gjort, [02:45 - 02:47] vi skal bare gøre mere af det. Hvis Facebook-organiseringen har virket for os, så fordobler vi budgettet, [02:48 - 02:52] og så får man ikke lige så meget ud af det. Så vi skal både snakke om, hvad er nogle eksempler på dimensional returns i marketing, [02:53 - 02:58] og hvad kan du så rent faktisk gøre ved det. Emil, er det her noget, som du sådan har på et tidspunkt tænkt i Drip, [02:58 - 03:10] der skulle vi ikke have skruet op for det der? Helt sikkert. Jeg tror, at man egentlig skal teste, hvornår man rammer der. [03:11 - 03:16] Du skal egentlig helst ramme det punkt, med stort set alle dine kanaler. Hvis du kan ramme det punkt, så er du et godt sted. [03:17 - 03:21] Du skal bare være opmærksom på, at du rammer det punkt. Og det tror jeg, at der er mange, der ikke er opmærksomme på, [03:21 - 03:27] at de rammer punktet. Det er jo det, der betyder, at du har realiseret det fulde potentiale på kampagnen. [03:28 - 03:30] Når du begynder at få mindre ud af den, det er ikke en dårlig ting, det er en god ting, fordi så ved du, [03:31 - 03:36] at du har maxet den, så at sige. Ja, lige præcis. Du skal se det som en positiv ting. Du skal bare være opmærksom på, [03:37 - 03:42] hvornår du rammer det, og så skal du lade være med at spytte alt for mange flere penge i det, [03:43 - 03:47] derefter hver eneste måned. Det er lidt den regel, jeg i hvert fald har både for vores eget marketingteam, [03:47 - 03:51] og hvordan jeg egentlig selv vil gøre det, også min egen forretning. [03:52 - 03:55] Hvis jeg må være lidt fræk, så kan vi jo faktisk bruge Drips Google Ads-konto, som et rigtig godt eksempel på [03:56 - 04:00] diminishing returns. Hvad er det, der stærker den? Det er jo sådan, at da du kom til E-Mail, der brugte Drip, [04:01 - 04:04] lad os sige, rundt regnet en million kroner om måneden på Google Ads, eller et eller andet stil. [04:05 - 04:10] Og du var inde på kontoen og tænkte, der er noget, der ikke er super skarpt her. Så fik vi lov til at kigge ind [04:11 - 04:14] og lave nogle ændringer. Så vi havde sådan et projekt på et par måneder, hvor vi egentlig omstrukturerede [04:14 - 04:18] kontoen og ændrede en masse ting. Og det der så skete, det var jo sådan, nu parafraserer jeg her, [04:19 - 04:23] det bliver meget groft, men vi rundt regnede halveret af spændighed, og der kom det samme antal litaen. [04:24 - 04:29] Hvis man så skal opsummere casen, helt kort. Rundt regnede halveret af spændighed, og der kom samme antal litaen. [04:30 - 04:33] Og det var fordi Drips-kontoen var, på det tidspunkt, dem der havde siddet med den tidligere, [04:34 - 04:36] eller nærmere dem der ikke havde siddet med den og lavet noget, var blevet et rigtig godt eksempel [04:37 - 04:40] på diminishing returns, fordi der var nogle ting på den, der virkede rigtig godt. Og så har man bare [04:40 - 04:44] udvidet de kampagner i en grad, så de søgerår du bydde ind på, var helt latterlige til sidst, [04:45 - 04:48] og du ikke fik noget ud af det. Så i det selvfølgelige kunne vi skære halvdelen af spændighed væk, [04:49 - 04:51] uden at der rent faktisk skete noget. Så et rigtig godt eksempel på diminishing returns, [04:52 - 04:56] i praksis en Google Ads-konto, der var løbet lidt løbsk. Jeg kan sælge et eksempel fra vores eget, [04:57 - 05:02] lige leds. Vi har tidligere kørt leadgenereringskampagner på Facebook, som har fungeret rigtig godt, [05:03 - 05:06] hvor vi har fået nogle relevante downloads ind. De har responderet med materialet, vi har tænkt, [05:06 - 05:09] det passer godt. Så 15 år blev vi beskættet, og så kan vi bare se, at vores leadpris, [05:10 - 05:12] den blev også rundtregnet. 15 år blev der, at vi begyndte at få personer ind, som slet ikke var relevante [05:13 - 05:16] til det materiale, vi havde sendt ud længere. Det er fordi, vi tvang algoritmen til at gå meget længere ud, [05:17 - 05:20] end det egentlig rigtig gav mening, fordi vi gerne ville bygge videre på de her gode resultater. [05:21 - 05:23] Det eneste vi kunne gøre, det var at skrue beskættet ned til det gamle niveau igen. [05:24 - 05:26] Altså det var en kampagne, der ikke kunne skaleres mere. [05:27 - 05:32] Og nu snakker vi jo meget ud fra betaldt annoncering, og betaldt annoncering er bare den typiske proxy [05:32 - 05:35] for det her. Det er det, der typisk bliver brugt for det her begreb. [05:36 - 05:39] Men du kan sådan set bruge det til mange forskellige ting, og det er også noget, vi skal snakke om i den her episode. [05:40 - 05:44] Et andet eksempel, det kunne være, og det var der også i DRIP på dervarende tidspunkt, da jeg startede, [05:45 - 05:51] det er, at der sidder simpelthen for mange mennesker, og skal prøve at udføre det samme job på en eller anden måde. [05:52 - 05:54] Der er også en diminishing return på det. Altså det er sådan, at hvornår rammer man det punkt, [05:55 - 05:59] hvor man siger, at der er mest effektiv output, hvis man fjerner en eller to personer, [05:59 - 06:03] som måske gør mere eller mindre af det samme, får man egentlig det samme output. [06:04 - 06:08] Så igen tilbage til kroner og øre, værdien af personer, jamen der er også et diminishing return. [06:09 - 06:13] Det er jo, jeg har også skrevet spørgsmål, du er inde på det her, hvad sker der, hvis vi 80% af medarbejdere, [06:14 - 06:16] det var måske lige, det var også lige til den gode side. [06:17 - 06:21] Det er måske lige til den gode side, men altså pointen er der jo, altså nu det jo, det kan jo godt lyde meget hårdt, [06:22 - 06:26] men altså pointen er der med, at sidder der fem, og nu er det ikke en DRIP case længere, [06:26 - 06:30] men sidder der fem og arbejder med en BLOCK, som et eksempel. [06:31 - 06:36] Bliver det så fem gange så effektivt, eller bliver det to gange så effektivt, som hvis der nu sad bare to? [06:37 - 06:40] Fordi nogle gange kan det godt være, at hvis der bare sidder to, jamen så kan det godt være, [06:41 - 06:45] at der er langt færre processer, og det kan egentlig være, at de kan få præcis det samme output ud som fem personer. [06:46 - 06:49] Og det er jo noget af det, som for eksempel Elon jo også har været argumenteret meget kraftigt for, [06:50 - 06:53] at der har siddet alt for mange, og beslutningerne har taget for lang tid, [06:53 - 06:56] aka. hvis du fjerner halvdelen af den, kommer der så lige så mange beslutninger, [06:57 - 06:59] og lige så mange gode ting ud af det. Sådan er casen jo bare ikke altid, [07:00 - 07:03] men altså det er i hvert fald noget, man skal overveje som leder. [07:04 - 07:07] Lad mig komme med et andet eksempel på diminutive returns, fordi vi har i Obsidian for et år eller to siden [07:08 - 07:11] lavet en undersøgelse, hvor jeg tog nogle af vores største e-commerce kunder, [07:12 - 07:15] og så kiggede jeg ind i deres e-mail-markeding. Så kiggede jeg på, hvor mange e-mails sender de, [07:16 - 07:19] hvad er deres unsubscribe rate, og hvad er omsætningen per e-mail. [07:19 - 07:22] Og der forsøgte jeg at finde frem til, hvad er det ideelle ansætning per e-mail, [07:23 - 07:26] at sende ud per måned fra sådan en almindelig webshop i Danmark. [07:27 - 07:31] Og der fandt jeg ud af, at det var de kurer, jeg kiggede på, og det var både kuren for omsætning per udsendelse, [07:32 - 07:35] det var også kuren for unsubscribe per udsendelse osv., der var mange kurer, [07:36 - 07:42] der knækkede omkring 2,5 e-mails om ugen. Så det vi så, det var, hvis folk sendte 2-2,5 e-mails om ugen, [07:43 - 07:45] så havde de en høj omsætning per e-mail, de havde en lav unsubscribe rate, [07:45 - 07:50] altså det var en god forretning, hvis de sendte 4 e-mails om ugen, så omsatte de mere, jeg vidste, [07:51 - 07:55] men omsætningen per e-mail begyndte at falde drastisk, så du så det her diminishing returns in action, [07:56 - 07:58] og du så også, at din unsubscribe rate begyndte at stige rigtig meget. [07:59 - 08:04] Så det at sende for mange e-mails, som er irrelevante, er måske også et meget klassisk eksempel på diminishing returns. [08:05 - 08:09] Og her har du jo et ret klassisk eksempel på, hvordan man egentlig udregner det her, [08:10 - 08:12] fordi det tror jeg, nu har vi snakket meget om nogle eksempler osv., [08:12 - 08:16] men folk kan måske have lidt svært ved at forholde sig til, hvordan man egentlig udregner det. [08:17 - 08:19] Og det er jo vigtigt at sige, for hver eneste af de her ting, vi har nævnt, [08:20 - 08:23] jamen der er jo lidt en forskellig måde at udregne det på, [08:24 - 08:27] altså i ads, på internautisk konti osv., så er der selvfølgelig en måde at gøre det på, [08:28 - 08:31] jamen så er det højst sandsynlig prisen per kunde, du skal ned og udregne på, [08:32 - 08:35] som langt de fleste i hvert fald gør, og e-mails eksemplet her, [08:36 - 08:39] så er det egentlig en til effektivitet af e-mail, og der skal man jo vælge, hvad en til effektivitet er, [08:39 - 08:44] det kan være omkostning eller omsætning af det, det kan være unsubscribe rate, [08:45 - 08:49] som et eksempel, som du tog her, Herbstander, så hvis du hver eneste uge, [08:50 - 08:53] så bytter du ved med at sende en mail ekstra ud, hvad sker der med unsubscribe raten, [08:54 - 08:57] det er sådan set det, du lidt kigger på, og hvornår breaker den anden vej. [08:58 - 09:00] Så det er jo forholdsvist, det lyder forholdsvist simpelt, [09:01 - 09:04] det kan også være ret komplekst, hvis du vælger at gøre det komplekst, [09:05 - 09:07] men altså, man kan bare simplificere det her til at starte med, [09:07 - 09:10] så kan man gøre det komplekst senere, så man kan ramme det her sweet spot. [09:11 - 09:12] Lad os snakke lidt om, hvad man kan gøre ved det, [09:13 - 09:15] for jeg tror konceptet til meningsnyhedsreturn skærer mening, [09:16 - 09:18] og jeg tror de fleste vil kunne finde eksempler fra deres egen hverdag, hvor det er indtrådt, [09:19 - 09:20] men hvad skal man så rent faktisk gøre ved det? [09:21 - 09:23] En af de ting man kan gøre, det er jo at huske ens topfond, [09:24 - 09:26] altså at bringe nye personer ind i trakten, og det her gælder måske særligt, [09:27 - 09:28] hvis man arbejder med kanaler som Facebook Ads og Google Ads, [09:29 - 09:32] fordi det man kan opleve, det er at man tjener mange penge på Google Shopping, [09:32 - 09:36] og så øger man budgettet, og så falder ens ROAS, og det er måske fordi man lå med en search impression share, [09:37 - 09:39] der var meget meget høj, altså mange af de personer der søger for ens produkt, [09:40 - 09:41] var man allerede vis på. [09:42 - 09:44] Jeg har en case med en kunde, der sælger en B2B service ydelse, [09:45 - 09:48] hvor vi vil gerne skabe mere vækst for dem, [09:49 - 09:52] men de lå allerede med en search impression share på deres vigtige søgere, [09:53 - 09:54] der var sgu kun 500 søgere på det her måned i Danmark, [09:55 - 09:56] de lå på en search impression share på næsten 100%, [09:57 - 09:59] så vi tænkte, hvad sker der, hvis vi skruer op for det her, så vi får dobblet budgettet, [09:59 - 10:02] det der skete det var, at vi kom til at betale dobbelt så meget per klik, [10:03 - 10:05] vi lå i meget højere grad nummer 1, i stedet for nummer 4, [10:06 - 10:08] men vi fik ikke flere visninger, fordi vi var faktisk allerede vis på dem alle sammen, [10:09 - 10:11] så for dem var det en enorm dårlig forretning, [10:12 - 10:14] og vi droppede det efter to uger igen, fordi vi kunne se, vi fik de samme halvsekunder, [10:15 - 10:16] nu betalte vi bare mere for dem, det vi sådan lidt lærte af dem, det var, [10:17 - 10:19] om vi ligger nummer 1 eller nummer 3, det ændrer ikke på, hvor mange kunder vi får, [10:20 - 10:21] i lige præcis den branche her, [10:22 - 10:25] så det vi gjorde i stedet for, det var okay, så må vi gå lidt tilbage i trakten, [10:25 - 10:28] hvis folk ikke er nok, der søger på produktet, hvad søger de så på, [10:29 - 10:32] at kunne finde frem til produktet, og der er sådan nogle HV spørgsmål, [10:33 - 10:35] nogle problemer relateret til virksomheden, noget lovgrundlag osv., [10:36 - 10:38] som vi begyndte at byde ind på, fordi der kunne vi måske fange folk, [10:39 - 10:42] før de havde den her produkt intent, og det virker også for dem, [10:43 - 10:47] men det skaber ikke kunder til samme pris, som det gjorde ved at byde direkte ind på produktet, [10:48 - 10:49] udfordringen var, at vi bare ikke skal lære den mere, [10:50 - 10:51] så vi er også nødt til at acceptere at betale mere per kunde, [10:52 - 10:53] hvis vi så ønsker at have flere ind, [10:53 - 10:55] men ved Facebook og shit, der vil det være at lave nogle kampagner, [10:56 - 10:57] hvor du optimere efter nogle topfondlede målsætninger, [10:58 - 11:00] som er noget reach eller brand awareness, for at bringe flere personer ind i trakten, [11:01 - 11:03] og ikke kun byde på dem, der fx har været inde på websitet, [11:04 - 11:05] eller har vist en købsadfærd, [11:06 - 11:08] så det vil være nogle af eksemplerne i betalemarketing, [11:09 - 11:11] så tænker jeg, hvad vil man gøre i email marketing, [11:12 - 11:16] email marketing for mig, så handler det om, at segmentere det længere ud, [11:17 - 11:18] det er lidt det evige svar, så langt det er flest af, [11:19 - 11:21] så når vi ser, at det typisk indtræder email marketing, [11:21 - 11:25] og e-mailmarkedsføring, så er det fordi, at man sender ud til hele e-maillisten på samme tid. [11:25 - 11:30] Og så på et eller andet tidspunkt, så er der et eller andet, du ved, som i din case her, [11:30 - 11:35] så rammer du på et eller andet tidspunkt max ret hurtigt. [11:35 - 11:40] Men hvis du segmenterer det ud, så rammer du ikke max på samme måde lige så hurtigt. [11:40 - 11:45] Så jeg vil sige, at segmenter generelt set er altid den typiske måde, [11:45 - 11:50] man kan løse det på i e-mailmarkedsføring, eller i det hele taget permission-markedsføring generelt set. [11:50 - 11:54] Og alt hvad der er, selv hvis det endda var pop-up og slide-ins, og hvad der nu ellers høres til, [11:54 - 12:00] jamen segmenter det ud, og sørg for, at det er relevante budskaber til dem, [12:00 - 12:02] som nu engang kommer ind og får de budskaber. [12:02 - 12:05] Det vil jeg sige er den ret klassiske måde at gøre det på. [12:05 - 12:09] Jeg kan jo sige, vi sender jo 6-8 mails i Obsidian om ugen, [12:09 - 12:13] og det er både fordi, der kan være nyheder, der kan være invitation til webinars, [12:13 - 12:17] white paper downloads, vi har konference-mails, vi har alt muligt. [12:17 - 12:21] Så 6-8 mails om ugen er meget normalt. Det er sådan, at vi satme ikke til hele hovedlæsten. [12:21 - 12:28] Det er jo faktisk lidt pointen her, det er, hvis du nu ikke havde segmenteret det, [12:28 - 12:33] det vil sige, at I har gjort nogle ting her for at sikre, at I ikke rammer det her sweet spot. [12:33 - 12:37] Og den ting I har gjort for at sikre det, det er, at I har lavet nogle segmenter. [12:37 - 12:38] Det lyder meget simpelt. [12:38 - 12:44] Ja, det er det. I vores Hopspot har vi måske 30 forskellige lister, og en hel del forskellige segmenter. [12:44 - 12:48] Og vi har nogle filter, der gør, at vi ikke sender til folk, der ikke har åbnet de sidste 20 gange. [12:48 - 12:51] Det er ret godt sat op efterhånden, synes jeg. Så vi vælger jo de lister, der er relevante. [12:51 - 12:56] Så hvis jeg har et morgenmøde med en invitation til noget Facebook relevant, så sender jeg til Facebook-listerne. [12:56 - 12:59] Men så undler jeg selvfølgelig bare Google-listerne, fordi de kommer ikke til at respondere på det alligevel, [12:59 - 13:01] og det øger risikoen for, at de er unsubscriber. [13:01 - 13:05] Altså meget simpelt. Så vi har omtrent 30 segmenter eller lister i vores Hopspot installation, [13:05 - 13:09] og det er en nøglen til, at vi kan sende 6-8 mails om ugen, uden at smadre vores lister. [13:09 - 13:14] Ja, og man kan jo sige, at når du så rammer det sweet spot, du føler, at du rammer det sweet spot, [13:14 - 13:19] så kan du gøre øvelsen igen. Så kan du sige, at Facebook, dem som er kundehosjer allerede, [13:19 - 13:24] dem som ikke er kundehosjer allerede, dem som har købt noget tidligere, dem som allerede har været til en workshop, [13:24 - 13:26] når du sender noget med en workshop, osv. osv. osv. [13:26 - 13:32] Så du kan kun gå dybere og dybere og dybere. Og igen, der rammer du, der kan vi så snakke om en return på, [13:32 - 13:39] afhængig af, om det kan besvare sig at bruge tiden på at segmentere det så dybt. [13:39 - 13:42] Det er så et helt andet spørgsmål. [13:42 - 13:44] Ja, afhængig af det, hvor mange subscribers du har, tror jeg. [13:44 - 13:48] Fordi vi har måske 20.000, så for os, der giver det mening, der kan vi i stedet lave nogle gode segmenter, [13:48 - 13:52] selvom vi segmenterer ned. Hvis du har 1.000 på listen, og du ender med et segment på 30 personer, [13:52 - 13:54] nej, det giver ikke mening engang. [13:54 - 13:59] Nej, men når det så er sagt, så synes jeg alligevel, at 100, altså jeg ser segmenter på 100 personer, [13:59 - 14:05] 100 på emaillisten, altså ikke på din totale emailliste, men i et segment, [14:05 - 14:11] altså så længe du har ca. 100 i det segment, og det er faktisk ikke helt dumt at begynde at emale til dem. [14:11 - 14:17] Så lige pludselig skriver man også på en anden måde. Det ved jeg, det er noget, jeg har set fra nogle af vores kunder. [14:17 - 14:21] Når de begynder at lege med segmentering, så er det første argument, [14:21 - 14:30] ja, men jeg har jo kun 10.000 eller 1.000 eller 2.000 på min emailliste. Det kan jo ikke rigtig besvare sig for mig. [14:30 - 14:34] Så er det sådan lidt, jo, prøv at gøre det. Altså, ja, men okay, så rammer der 100 herinde. [14:34 - 14:38] Så kan jeg se, så skriver de emailen helt på en helt anderledes måde. [14:38 - 14:42] Det er som om, den er meget mere personlig, af alle de ting, som man jo egentlig burde gøre altid. [14:42 - 14:46] Det er ligesom om, det gør man så, fordi man føler, der ikke er særlig mange i det segment, [14:46 - 14:53] og det segment performer vildt godt, fordi de 100 personer især, jamen i jeres tilfælde også i B2B-ræsiden, [14:53 - 14:59] hvis der er 100 personer, som er interesserede i et eller andet super nørdet om det nye Facebook-et eller andet teknologi, [14:59 - 15:04] der nu er kommet, det er måske spot on og sådan en, jeg kan forestille mig et beløb, [15:04 - 15:09] der er altså, det er jo sådan noget plus 10.000 kr., hvis en af dem vælger at blive kunder hos jer. [15:09 - 15:11] Så det er jo stadigvæk relevant. [15:11 - 15:16] Ja, meget relevant. En anden ting, jeg tænker, vi skal ind på, det er en måde, hvorpå du undgår diminishing returns, [15:16 - 15:21] det er at udvide din målgruppe, fordi diminishing returns indtræder, når du viser det samme budskab [15:21 - 15:25] og til den samme målgruppe, du begynder at bruge for mange penge på det, og det kan man jo gøre på forskellige måder. [15:25 - 15:29] I search-chats, hvis det var, eller i Google i det hele taget, der kan det være, at man skal lave nogle dynamic search-kampagner, [15:29 - 15:33] hvor Google får lov til at udvide eller performance max, hvor man lidt afgiver kontrollen. [15:33 - 15:38] I Facebook, der er det måske at gå med et look-alike på 5% i stedet for 1%, 10% i stedet for 5%, [15:38 - 15:43] måske at tage nogle flere lande med. I email-marketing-regi, der tænker jeg, at det vil være at få flere subscribers ind, [15:43 - 15:47] altså køre nogle Facebook lead-ads og få nogle flere subscribers ind, så du har en større base, [15:47 - 15:52] og på den måde undgår punktet for, hvornår der kommer diminishing returns, men udvide samme målgruppe i det hele taget. [15:52 - 15:58] Og så kan man sige, der er jo nogle gange, hvor du ikke kan udvide det målgruppe. Så må man jo udvide produktpaletten. [15:58 - 16:01] Altså hvis du har en ting, du sælger til en målgruppe, du er nødt til at ændre på en af de to ting. [16:01 - 16:08] Enten så må du få en større målgruppe, eller så må du få nogle flere produkter til den samme målgruppe, og jeg kan jo sige, at det er faktisk i høj grad den sidste, vi vælger i Obsidian, [16:08 - 16:13] fordi vi kommer også til at gå i udlandet på et eller andet tidspunkt. Og vi har jo også en masse spændende ting om, hvad der skal ske osv., [16:13 - 16:19] men lige nu er vi fortsat et bureau, der hjælper danske virksomheder med at sælge i hele verden. Så det er målgruppen. [16:19 - 16:26] Men vi kan så tilføje nogle adjacent services til det. Så til at starte med lavede vi måske meget Google ads og Facebook ads og SEO. [16:26 - 16:32] Så er vi mega gode på marketing automation. Vi har et Shopify-udviklingsbureau, og vi laver konverteringsautomering. Så det er også en måde, hvor vi kan udskyde punktet for, [16:32 - 16:39] hvornår der er indtræde af diminishing returns i vores forretning. Det er at finde ud af, hvilke adjacent services er der, som vores kunder vil have stor gavn af, [16:39 - 16:43] og som vi kan levere, og så begynde at blive pisse gode til dem og lave gode produkter. [16:43 - 16:52] Ja, fordi diminishing returns er jo også på markeder. Det skal man huske. Altså nu kunne man jo tage Obsidian som et eksempel, fordi du nævner lidt jer selv her, [16:52 - 17:01] at hvis I den dag i dag bare havde siddet og lavet SEO og Google ads og Facebook annoncering. Det var det, I primært lavede til at starte med. [17:01 - 17:10] Også SEO er også en del af det. Hvis I primært havde gjort de tre ting i dag, så ville jeg jo i hvert fald nok være lidt tilgængelig. [17:10 - 17:20] Så ville jeg nok egentlig sige, at så havde I måske udværnet markedet lidt. Fordi dem, som måske alligevel havde købt Hoxha på et eller andet tidspunkt, [17:20 - 17:26] I i hvert fald ikke haft samme vækst, som I har i dag. Dem, som havde tænkt sig at købe Hoxha, jamen de havde egentlig allerede hørt om jer. [17:26 - 17:33] Eller havde været kunder hos jer, eller havde tænkt på det eller lignende. Og der skulle nok komme nye kunder ind, men I har helt sikkert ramt det her sweet spot. [17:33 - 17:41] Jeg kan jo sige helt konkret, at det er 30-40% af vores omsætning, der ikke ligger i de tre ting, du nævner der. Det er pænt meget. [17:41 - 17:48] Så det ville vi jo ikke have, hvis vi ikke havde udvidet de ting, ansat til det, oplært os selv lidt osv. [17:48 - 17:55] 30-40% af forretningen ville ikke være der, hvis ikke vi havde udvidet vores ydelsespalette fra starten af. Det er næsten halvdelen af virksomheden. [17:55 - 18:01] Og nogle af de eksempler, som vi gav tidligere med, jamen hvis der er for mange, der sidder med et arbejdsområde, [18:01 - 18:08] så kan du faktisk også ramme de her sweet spots i teams. Altså det er noget, man skal være opmærksom på som markedingsleder i hvert fald, [18:08 - 18:14] det er at du rammer det også, typisk i de forskellige teams derude. Det man jo så vil gøre, det er at man så tillægger endnu et område, [18:14 - 18:19] lidt ligesom I har gjort her i jeres virksomhed, så kan man gøre det i marketingteams også. [18:19 - 18:24] Så hvis jeg nu sad med de her fem personer, som arbejder med bloggen, det er jo et tænkt eksempel, ikke noget eksempel i Drip, [18:24 - 18:29] men i stedet for at fire-to'er dem, kunne det være, at man skulle tillægge sig nogle arbejdsopgaver og nogle områder, [18:29 - 18:35] som er tilsvarende eller lignende det, som de allerede sidder med i dag, fordi du ikke ser det samme return, [18:35 - 18:42] som da du tilføjede en sidste gang. Så hvis du tilføjer nummer seks person, jamen så kan det være, du ikke får lige så meget return for det, [18:42 - 18:46] så kan det være, du tilføjer et ekstra produkt eller service. Det samme med social media. [18:46 - 18:53] Det er et andet godt klassiske eksempel, det er, at du selvfølgelig måske skal have en social channel til at virke ret godt til at starte med, [18:53 - 19:01] men så i stedet for at du bare gør all in på den, så kan det være, du tilføjer endnu en, for at du ikke putter det klassiske med alle æg i den samme kurve. [19:01 - 19:10] Jeg synes, der er mange ting, du egentlig kan bruge det her begreb til, og det er nok en af de begreber, som især som marketingleder, [19:10 - 19:17] du skal være mest opmærksom på, og du skal lidt have nogle faktorer, som går ind og kigger på dem her, ikke sådan dagligt, [19:17 - 19:23] men du skal i hvert fald tænke over den her, jeg vil sige, moment lidt i alle kategorier. [19:23 - 19:29] Ja, og særligt her, hvor vi er tidligt inde i det nye år, kalenderen siger 2023, man har nogle vækstambitioner. [19:29 - 19:35] Jeg tror, man gør det svært for sig selv, hvis man kigger alene på, hvad virkede for os i 2022, og så skal lære det op. [19:35 - 19:37] Og det er i virkeligheden årsagen til, at vi gerne vil lave den her episode nu. [19:37 - 19:42] Der er rigtig mange, der står i den her situation, og de skal finde ud af, hvad skal væksten komme fra næste år. [19:42 - 19:45] Og der tror jeg bare, det er vigtigt at sige, at du selvfølgelig skal kigge på det, du gjorde sidste år, [19:45 - 19:48] og det kan være, at størstedelen af væksten skal komme derfra. [19:48 - 19:54] Men vi har også i opstillingen ting, vi er også nødt til at tilføje nogle nye ting, hvis vi skal nå noget andet end sidste år, [19:54 - 19:56] så lad os sige, at 70 procent af det, vi laver, det er sikkert det samme. [19:56 - 20:01] Men jeg har også ting, vi kommer til at lave i 2023, som vi ikke har lavet i 2022. [20:01 - 20:07] Det er både services, jeg gerne vil koble på og fokusere på, nogle områder, jeg gerne vil blive bedre til, en ny konference, vi gerne vil holde, [20:07 - 20:10] nogle helt andre indbagomplagelser, nogle ting, jeg ikke engang kan fortælle dig om endnu. [20:10 - 20:15] Men det er i hvert fald ikke at sige, at vi gør det, vi gjorde i 2022, og så prøver vi at være fem procent bedre, [20:15 - 20:21] fordi så bliver vi simpelthen ikke, så når vi ikke de vækstrater, vi har. Det er jeg helt sikker på. [20:21 - 20:27] Når det så er sagt, så lad nu bare være med at vende den om og sige, at 80 procent nye ting og 20 procent det, vi allerede gør. [20:27 - 20:32] Jeg tror meget på at køre den der 80-20 med 80 procent det, du allerede gør, bare bedre. [20:32 - 20:39] 20 procent nye ting, og så kan du stille og roligt proppe nogle af de her klassiske æg over i den anden kurv, som er de nye ting. [20:39 - 20:44] Når du kan se tingene, de virker. Og tage noget fra det, der måske rammer sweetspottet i dag. [20:49 - 20:52] Tusind tak, fordi du lå med til dagens episode af Marketingby. [20:52 - 20:56] Episoden er redigeret og mixet af Anders Guldbær fra podcastflådet via her. [20:56 - 21:00] Hvis ikke allerede du er medlem af vores Facebook-gruppe Marketingby. [21:00 - 21:28] Så kom ind og vær medlem. Der sidder over 5.000 andre, som arbejder med online-marketing hver eneste dag.