EP #603: E-handel: 5-trins-raketten til at få nye markeder til at virke
Internationalisering er mega svært. Samtidigt SKAL det lykkes. I en nylig undersøgelse blandt 400 Shopify shops hos Obsidian var internationalisering emne #1.
Hvad kan du gøre for at få en god start i et land?
Link til guides nævnt i episoden: https://adsonair.withgoogle.com/events/gp-aoa-gbs
Denne episode transkriberet
[00:30 – 00:48] I denne her episode 603 af Marketing Brief, mit navn er Emil Christensen. Og mit navn det er Halvden Sim. I denne her episode der skal vi snakke om sådan en lille fømtringsraket til at få nye markeder til at virke, og det er sådan en e-commerce regi. Årsagen til at vi vælger lige nu op det her emne, det er at vi har for nylig i Obsidian sendt mail ud til 400 Shopify-shops,
[00:48 – 01:09] der stod på sådan en early bird liste til vores Shopify konferens og spurgte, hvad er det vigtigste for jer i 2023?
Hvad er jeres største problem eller jeres must win battle, om man vil? Og det svar der kom flest af, det var internationalisering, eller hvordan lykkes vi med at sælge i udlandet? Og jeg synes det er et meget relevant svar, fordi Danmark er et lille marked, hvis man skal lave en rigtig fed case, [01:09 - 01:28] så skal man selvfølgelig lykkes med at sælge i udlandet. Men det er svært, det er ikke bare at åbne et nyt marked, eller er det? Og det tænkte vi at vi kunne lave sådan en episode om. Og Emil, jeg tænker, webshops der sælger på tværs af landegrænser, det er vel i virkeligheden sådan kernedemografien for Drip. Så jeg tænker også, at I har en hel del kunder, for hvem det her er det absolut vigtigste i deres forretning. [01:28 - 01:47] Ja, det er et super interessant emne også, i takt med at internettet bliver mere og mere modent, og at vi er kommet væk fra, at man kun kan sælge til sit eget moderland. Så synes jeg det er et super interessant emne, fordi du kan virkelig vækse en virksomhed, hvis du får styr på det her, som en dansk virksomhed. [01:47 - 02:04] Og ja, i Drip er det noget af det, som jeg tror vi hører og ser allermest, når vi snakker om emailmarkedsføring også. Så er det jo selvfølgelig også noget med de forskellige sproge, marketing automation, og der er en masse forskellige ting, vi gerne vil tage højde for der, og kunne facilitere for dem. [02:04 - 02:22] Og en af de ting, som jeg også selv har set, både fra Dripcase, det er jo det sjove ved det, det er at vi simpelthen selv har lavet den her case også, både i Drip og i Sleeknote. Det har vi jo gerne vel ud til i så mange lande som overhovedet muligt. I Sleeknote er vi jo ud til nogle af 70 lande. Og det gjorde vi jo selvfølgelig både ubevidst og bevidst. [02:22 - 02:41] Nogle af de bevidste valg, og det er nogle af de ting, som jeg også vil snakke om i dag. Og der kan vi allerede starte med tip nummer et her, til ligesom at komme i gang med det her. Det var noget, vi også gjorde i sin tid. Sleeknote var jo meget repræsenteret i især i Skandinavien, i og med at det var der, hvor vores primære netværk var i starten. Og det er jo nok det samme for mange webshops. [02:41 - 03:00] Ja, I kom fra Danmark, og I havde nogle gode norske partner, og der var nogle danske virksomheder, der brugte det i Sverige osv. Så den kom sådan ret hurtigt, ikke? Jo, lige præcis. Så den er jo ret nem og helt oplagt. Og det er jo nok det samme med mange danske webshops. Det er jo selvfølgelig, at man starter med at lave en webshop, der både er på dansk, med dansk kundeservice, [03:00 - 03:19] med dansk markedsføring og alt, hvad der hører sig til. Det du kan gøre for, uden at overkomplicere det her. Nu skal vi også nok komme til nogle best practices til at slutte den her episode med. Men uden at du skal overkomplicere det her, så kan du teste med noget betalelancering. Og det ved jeg, at du helt sikkert har mange flere inputs til, end hvad jeg har her. [03:19 - 03:37] Så jeg vil sådan lade den stå åben lige om et sekund. Men i vores tilfælde i SlikNord i sin tid, der testede vi med betalelancering i diverse markeder. Så vi splittede vores betalelancering i markederne og så, hvordan det performede. Vi var i den heldige situation, at vores website og al vores kommunikation var på engelsk. [03:37 - 03:54] Så det skal man jo også lige huske. Men når det så er sagt, når jeg siger test med betalelancering i de forskellige markeder. Hvis du nu er en dansk webshop og har en dansk webshop, der har skrevet alt på dansk. Og alle dine markedsføringer på dansk. Så kan det være, at i stedet for at du får den oversat til eksempelvis, lad os bare tage et eksempel. [03:54 - 04:13] Holland. Så i stedet for at du gør det, så oversat den til engelsk. Og så test nogle forskellige markeder af. Holland kan du eksempelvis sagtens teste med en engelsk webshop. Jeg synes også, at det her er det allerførste sted at starte. Og der er jo en maskine, der gør det her bedre end nogen andre i hele verden, synes jeg. [04:13 - 04:29] Og det er Facebook-analysering. Du har de fleste brugere. En algoritme, der fungerer fremragende for dig. Så prøv at tage nogle flere landmænd, du måske ellers vil. Og jeg ved, at der er noget fragtmæssigt, der kan være svært for mange shops her. Så det er jo en af de typiske indvendinger, jeg møder, når jeg foreslår vores kunder. Hvorfor tager du ikke bare hele Mellemøsten med? Eller hvorfor gør du ikke bare det her? [04:29 - 04:47] Så er det høje fragtrater. Og det forstår jeg også godt. Jeg tror godt, det kan give mening at æde en høj fragtrater til at starte med. For så at finde ud af, om det her marked er godt. Fordi hvis det her er et godt marked, så kan man altid forhandle en på plads og finde nogle bedre leverandører osv. Så jeg synes ikke, at man skal lade sig skræmme af, at de første ord, man sender til Katar eller Singapore, eller hvad det nu er, [04:47 - 05:03] måske ikke er super profitabelt, fordi de kan bage en vejen for, at man kan finde en løsning, der gør dem det. Så simpelthen det at tage nogle kampagner op. Lidt lad algoritmen finde ud af, hvad der virker for dig. Og man kan godt blive overrasket. Jeg havde en case for nylig med en dansk direct to consumer case, som åbnede op i hele Europa på en gang. [05:03 - 05:23] Og det land, der kom ud som det allerbedste, det var Polen. De braver igennem i Polen lige nu. Og Polen har ikke en høj konverteringsrette. Og Polen har ikke en høj orderværdi. Ved du hvad de har? De har en fucking lav CPM-pris. Og den CPM-pris, den er så lav, at selvom de har en lavere konverteringsrette og en relativt lav orderværdi, [05:23 - 05:40] så koster ordren så lidt, at Polen er et af de bedste markeder, vi kører i den her måned for den her direct to consumer kunde. Og jeg havde ikke foreslået dem Polen som det første marked, de skulle gå ind i. Jeg havde sagt, du ved, Sverige, Norge, Frankrig, UK, et eller andet den stil. Polen braver. Og det er nogle af de ting, man nogle gange kan opleve, når man lidt lader algoritmen få frit spil. [05:40 - 05:56] Andre positive overraskelser for mig i andre kundekases har bl.a. været Saudi-Arabien, Katar, Singapur, Taiwan, Island. Island er ikke stort, men købekraften er sindssyg. Så du prøver at få penge, og du får rigtig højt afkast på dem, og det er ikke landet, du normalt ville tage. Men lad algoritmen være din bedste ven at finde ud af, hvad der virker for dig. [05:56 - 06:13] Det er virkelig en tip nummer et. Ja, det er lidt sjovt, at du siger det f.eks. med Polen. I det her tilfælde, når vi snakker om algoritmen, og hvis du allerede har styr på algoritmen i dansk marked, så er det måske nogle af tingene, ja, du kan duplikere dem, men selvfølgelig skal du også tilpasse det til de nye markeder. Men sådan noget som Polen, hvad er der der? [06:13 - 06:29] Der er vel 6-7 gange så mange mennesker som der er i Danmark, med 40 millioner eller sådan noget stil, vil jeg tro, de er i Polen. Og hvad er vi 6 eller sådan noget efterhånden? Så der er jo noget mere at arbejde med, og ja, det kan jo godt være, at du måske ikke får de helt samme resultater, som du får i et dansk marked til at starte med. [06:29 - 06:48] Jeg tror også, der er nogle interessante ting, som man kan tage ud af den gamle Amazon-case, som alle jo selvfølgelig bringer op. Jamen, at Jeff i sin tid sagde, at han, hvad var det han sagde? Han havde noget med levering i hele USA inden for to dage, og han havde ikke engang alle de der distribution centers, som han nu engang skulle have hele vejen rundt over alt i USA. [06:48 - 07:07] Så han måtte betale sig fra det, og det blev dyrt til at starte med alle fragtomkostningerne for ham, indtil han stille og roligt fik det opbygget. Så det er jo selvfølgelig en investering, man skal være villig til at tage, men jeg tror bare, det tror jeg lidt om min pointe her med punkt nummer 1, det er 1. teste med betalt lancering. [07:07 - 07:24] Og lad være med at begrænse dig til et marked og sige, ved du hvad, det skal bare være Sverige. Det tror jeg er en kæmpe fejl med de algoritmer, som du har i dag med betalt lancering. Så prøv da lige at brede den lidt længere ud og se, hvad er det for et marked, der rent faktisk performer for dig. [07:24 - 07:41] Fordi det tror jeg ikke, du selv ved, i stedet for bare at låse dig fast på Sverige, fordi det er lidt den nemme valg for dig. Måske er det Slottier og ikke Svenske Kroner, der skal tælle. Lad os tage punkt nummer 2, som handler om brugertest. Og det her er lidt efter, du har taget punkt nummer 1, der er sådan en lille rækkefølge i det her. [07:41 - 08:06] Lad os sige, du har fundet ud af, at okay, Polen det er et marked, der fungerer rigtig godt for dig, Norge fungerer rigtig godt og Frankrig tager godt imod dine varer. Okay, så fokuserer vi på de 3. Det næste, jeg så vil anbefale, det vil være at lave en fysisk brugertest med henholdsvis en Polak, en Svensker og en fransk mand kvinde. Og, eller gerne 3-4 stykker hver. Og årsagen til det, det er en ting, jeg har lært gennem efterhånden en del års marketing. [08:06 - 08:27] Det er, at du kan se rigtig mange ting i Google Analytics og på Websiteadfærd og på Screen Recordings og alle mulige andre ting. Men du kan bare se, hvad folk gør. Du får ikke altid en forståelse af, hvorfor folk gør det. Du kan se, hvilken side, der fungerer dårligt eller hvor folk falder fra, men ikke hvorfor. Og det man er nødt til at finde ud af med en brugertest, hvor du sidder ved siden af folk og beder dem om at udføre en handling, [08:27 - 08:46] det er noget, vi gør ret meget på vores kontor i København med vores kunder. Og der kommer sådan nogle epiphanies, sådan nogle åbenbaringer, hvor man tænker, nåååååå, vi har oversat det her helt essentielle ord helt forkert, så folk fatter slet ikke, hvad der foregår. Vi har oplevet sådan nogle helt vanvittige fejl, der ødelægger siden. [08:46 - 09:05] Vi havde aldrig oplevet selv, før der kommer en person ind, som rent faktisk taler sproget eller sidder i et eller andet, og siger, når er det der bare derfor? Og de er ikke særlig svære at lave dem her. Måden, vi finder personer på, det er, at vi bruger sådan nogle store Facebook-grupper typisk. Altså der er en gruppe med alle os, der bor på Østerbro. Den er vi medlemmer af, fordi parken, som er vores kontor i København, ligger på Østerbro. [09:05 - 09:23] Så går vi ind og skriver i den. Hej, vi er den her virksomhed. Vi har faktisk lavet et site, det hedder blivbrugertest.dk, som vi linker til, så kan man se, hvordan vi gør. Og så linker vi til det og siger, vi har en kunde, de sælger sportstøj, vi kunne godt bruge tre personer fra Norge på vores kontor, og I får et gavekort på 500 kroner hver. Er der nogen, der har lyst til at gøre det? [09:23 - 09:43] Og så finder vi nogle personer på den måde. Nogle gange kører vi også betalernarrangering, eller går ind i nogle løbende nischegrupper. Vi lavede en brugertest med noget svømmeudstyr på et tidspunkt, så fandt vi en masse Facebook-grupper for folk, der gik i svømmeklubber og frisvømmere og alle mulige ting. Og så gik vi ind og spurgte der. Og det så folk generelt ret godt mod. Det er ikke sådan, vi bliver smidt ud af de der grupper, fordi du er inde i gruppen, fordi du godt kan lide at svømme. [09:43 - 09:59] Så hvis vi kommer og tilbyder dig brug af enzymer og får et gavekort på 500 kroner til svømmeudstyr, det så folk faktisk meget bedre imod. Så det har fungeret rigtig godt for os. Og hvis det er folk i udlandet, så kan det være, at det er nogle ekspatgrupper, du er ude i. Men det er ikke så svært at finde de der folk, især ikke i de store byer. Sæt dem ved computeren, bøg dem om at udføre noget. [09:59 - 10:19] Bare skriv ned, observere og lad være med at sige noget. Vi har lavet nogle episoder om brugertest for nylig, som handler om, hvordan man rent faktisk kan eksekvere dem. Men det her er en ting, jeg vil anbefale, at man gør tidligt i forløbet, fordi der kommer nogle ting, du ikke selv havde opdaget. Du kan lige så godt få fikset dem med det samme. Super giftig tip, du lige forgivede, mellem både franskmands kvinde og at... [10:19 - 10:37] Både franskmands kvinde, den havde jeg ikke hørt før, og det at man kan gå ind i facebook-grupperne og finde dem, den var super giftig. Den havde jeg faktisk ikke tænkt på. Det typiske, vi mangler allermest, det er at finde dem her til brugertest. Det er super, super svært. [10:37 - 10:54] Det næste, vi har skrevet på listen her, det er mouseflow recordings, og vi kalder det mouseflow recordings, fordi det er et dansk system, men det betyder egentlig bare recordings af selve websitet. Det kan være mouseflow, det kan være hotyard, det kan være noget lignende. Det er simpelthen brugeroptagelser af dem, som er inde på dit website. [10:54 - 11:12] Her kan jeg komme med en sjov lille anedole for Slicknote-tiden af. Way back, jeg tror vi gjorde år 2 eller noget af den stil, og helt sikkert noget, som nogen kan blive inspireret af. Vi havde besluttet os for, at hvis vi skulle ind i tysk marked, dumme som vi er, så tænker vi, det er et super godt marked. [11:12 - 11:32] Det vil vi forsøge os med. Det bliver skide godt det her. Det bliver mega godt det her. Og der laver vi bare en kæmpe fejl. Men en af de ting, vi gør, og en af de ting, jeg i hvert fald har lært af til fremtiden, det er, at vi havde sat i sin tid hotyard op, som lavede de her screen recordings mere eller mindre af dem, som var inde på vores site, [11:32 - 11:53] så vi kunne se, hvad de bevægede sig rundt og lavede inde på sitet. Så segmenterede vi det ud. Det gjorde jeg faktisk ikke i sin tid, men du har skrevet det her punkt ned her, så nu tager jeg egentlig lidt noget fra dit punkt her også. Segmenterede det ned og se, kun dem, der var i Tyskland. Og noget af det, vi kunne se, det var, at for det første, så havde vi en elendig kommentingsret fra Tyskland. [11:53 - 12:12] Vi sendte en masse trafik derind, men alle dem, der kom derind, de ledte efter, og du vil nok ikke blive overrasket af halvtand, men det blev jeg faktisk i sin tid. Privacy policy ledte de alle sammen efter. Selvfølgelig gjorde de det. Forbandede tyskere. Efter de havde sagt, nej til jeres cookies, ledte de efter privacy policy. [12:12 - 12:36] Ja, så det var jo selvfølgelig en af dem ting, som, okay, så må vi jo tilpasse websitet og sige, det er vidderligt helt op på niveau med at starte en gratis prøveprøve af produktet. Der kunne man ligesom se de her privacy policy og alt, hvad man ligesom skal under på, for at have den her pop-up og slide-in på sitet. Så det var et klassisk eksempel på, hvordan man kan bruge de her optagelser. [12:36 - 12:53] Jeg tror aldrig, jeg egentlig har fortalt om det her eksempel før, men det er lidt et sjovt eksempel på, hvor vi fejlede fuldstændig i et marked, men jeg fik en learning fra, hvordan man kunne bruge de her screen recordings. Jeg synes, det er et super brugbart redskab, og det er sådan et værktøj, de koster 500 kroner, 1000 kroner, måden lidt afhængig af, hvor meget trafik du har. [12:53 - 13:11] Det er super billigt i forhold til at få et liste over skærmrecording, så folk, der har brugt 10 minutter inde på dit site, har lagt et produkt i kurven og ikke har købt noget. Så går du bare i gang fra den ene ende af og ser, hvad fanden gik dig ikke helt i det her tilfælde. Det er ikke svært, det kræver bare lidt tid, og det er mega vigtigt tid at bruge det. [13:11 - 13:31] Min fjerde anbefaling er at installere SlikNote eller lignende redskab til at få direkte feedback fra brugere. Det er også en ting, der kan gøres i forskellige værktøjer. Det at få direkte feedback fra brugere, det jeg mener med det, det er simpelthen at spørge folk, hvorfor køber du ikke, og du kan også godt spørge dem lidt mere indirekte. Så det kunne f.eks. være, hvad kan vi gøre for at tilbyde dig en bedre service i dag. [13:31 - 13:47] En af de projekter, jeg har arbejdet på i mange år, som er en stor dansk direct-to-consumer virksomhed, havde et problem med en lav kommenteringsrette i UK efter Brexit. Det vi gjorde var at lave en popup på sitetet, der kom efter 7 sekunder, hvor man ikke kunne indtaste e-mail, men bare stod og stod. [13:47 - 14:10] Noget i stil med, hvordan kan vi levere en bedre service for dig i dag. Det var deres lidt indirekte måde at spørge på, hvad er problemet. Det vi lærte der, det var at den fragtudvidere, de havde post-Brexit, leverede til døren, hvis du boede i London. Hvis du ikke boede i London, så leverede de ikke til døren. Det var nogle ret lange køreture, fordi deres pakkenetværksdistribution var ikke særlig god. [14:10 - 14:26] Så hvis du boede i Manchester, så lige køre 30 km, bare for at hente din pakke. Ej, det har jeg ikke lyst til. Det er sådan en ting, det havde vi ikke opdaget af os selv, fordi vi havde ikke gået ind og tjekket ud og taget en random adresse i Nord-England. For så at finde ud af, okay, det bliver rigtig ærgerligt, hvis jeg rent faktisk vil hente den her pakke. [14:26 - 14:42] Men der fik vi simpelthen direkte feedback på, at folk skrev det i sliknålformuleren. Hvis jeg ville levere en bedre service, så kunne det være fedt, hvis jeg kunne få pakken sendt hjem til mig. Og det synes vi var meget rimeligt. Så det betød, at de fandt en ny fragtudbyder, eller en supplerende fragtleverandør, [14:42 - 15:01] fordi det fungerede rigtig fint i London, det havde det bare ikke udenfor. Og det i sig selv havde konverteringsretten ganske mærkebart uden for London. Og vi havde bare ikke fundet ud af det, hvis vi simpelthen ikke havde spurgt folk. Vi kunne bare konstatere, at der er en masse, der ikke køber. Hvorfor? Nå, det er fordi du ikke kan få leveret den hjem til. Nå, selvfølgelig. Men vi fandt ud af det ved at spørge folk. Det er så lavpraktisk, og det er så effektivt. [15:02 - 15:19] Sige det sådan, nye markeder eller sliknål, eller ej, det er sådan set ligegyldigt. Det her er for mig her bare sådan en no-brainer, og også noget, jeg har praktiseret i snart 10 år efterhånden, at man i checkout, når de har købt, sørger for at få noget feedback. [15:19 - 15:35] Og det kan man gøre, ja, igennem en sliknål eller et tredje system. At this point, I don't care. Så længe man gør det, så vil jeg sige det sådan, det er noget af det mest værdifulde feedback, du overhovedet kan få. Også til nye markeder. Især til nye markeder, fordi der er mange ting, du ikke er klar over allerede. [15:35 - 15:53] Ja, nu siger du på kvitteringssiden. Jeg synes jo næsten, det er lige så meget værdifuldt før kvitteringssiden, fordi kvitteringssiden, det er da rent faktisk køber. Altså, jeg vil gerne vide alle dem, der ikke køber, hvad fanden er problemet. Helt sikkert. Og der er også mange, der bruger det som et accident. Man skal bare være lidt påpasning med, hvordan og hvornår man viser det, og hvad man spørger om. [15:53 - 16:14] Men det kunne vi lave igen en hel episode om, og det burde vi nok også. Herfstand, du har skrevet punkt nummer fem her. Googles anbefalinger. Og her tænker jeg jo ikke, at du går ud og mener, jeg googler mig lige til, hvad der er, jeg skal gøre i et norske marked. Nej, det her er sådan en af de ting, jeg ved, hvor mange af vores konkurrenter, der lyder med på det her podcast. [16:14 - 16:35] Jeg er lidt ked af at sige det, men nu kommer længere desværre. Det her er et cheat sheet, hvis du skal ind i en ny marked og direkte fra Googles research hjem. Så vi har lagt et link i beskrivelsen af den her episode, og det her er episode 603 på marketingbrief.dk til noget, der hedder adsonair.withgoogle.com og så et underlink. [16:35 - 16:52] Og der ligger herinde det for det første, et webinar med en recording fra Google, den kan du godt se. Det der er endnu mere spændende, det er, hvis man går ind på siden og trykker market guides i toppen. Så får man market guides for en lang række lande i Emirat, eller blandt andet Frankrig, Nordics. Nordics er så blevet slået sammen, Sverige, Danmark, det kan fandme være det samme. [16:52 - 17:10] Men Spanien, Tyskland, Italien, UK, du har UAE, altså United Arab Emirates, Nederland, Polen osv. Når man trykker på en af dem, så får man en pdf-fil, og det er altså en pdf-fil på, den på Italien, den er 15 sider. [17:10 - 17:28] Og den er bare spækket med mega brugbare information. Hvilke betalingsløsninger bruger de? Hvilke fragtløsninger er de mest populære? Hvad betyder noget for italienere, når de skal købe? Most important factors for retail. Hvordan vil de gerne resonere? Hvad er standard i marketet i forhold til, om man betaler eller ikke betaler? [17:28 - 17:45] Hvor mange bruger, hvordan vil folk gerne kontaktes? Er det WhatsApp, er det telefon? Det er ekstremt meget brugbare information for, hvordan du hurtigt internationaliserer dit site, så du møder folk på den måde, de gerne vil mødes på. Og det er totalt vare, hvis du skal gå ind i markedet, downloade det, tag 15 sider, implementer det hele, [17:45 - 18:03] og så er du seriøst kommet 90% af vejen i forhold til at tilpasse dig markedsforholdene for det pågældende land. Det er mega cheat-cheat det her. Bare noget så simpelt som frakt. Det står der ret meget om. Der står, hvilke udbydere du primært skal have. [18:03 - 18:21] Der står, hvad forventningerne er. Der står eksempelvis, at Nordex er lige åbnet. Det er super fragt. De lige har koblet Finland, Sverige, Danmark og Norge sammen. Det er det samme. Der står godt nok, at vores forventninger er tre til fem dage. Det synes jeg måske lige er et stretch. [18:21 - 18:41] Der er mine forventninger jo 24 timer efterhånden. Det er jo det forskel på Danmark og Finland lige der. Det tænker jeg også. Det er måske lige, hvad det er. Men om ikke andet, så kan det være starten af researchen, så du ikke laver alle de der fodfejl, de nemme fejl. Men f.eks. hvis du skulle ind i det italienske marked, hvilken fragtleverandør ville du vælge? [18:41 - 18:59] Du ville måske så have noget, hvad tænker du er international fragtleverandør? Måske noget DHL? UPS? DHL ja. DHL GLS? Hvad hvis jeg fortæller dig, at den fragtleverandør du skal have i Italien, som er den klart mest kendte, du skal have den, det hedder BRT? [18:59 - 19:22] Ja ja, det. Det havde du ikke gættet. Det havde jeg aldrig gættet. Det kommer til at hæve din kommenteringsret og implementere dem, og du kan gøre det via de andre leverandører. Du skal bare vide det. Her der ligger cheat-sheeted, nu kan du gøre det. Jeg vil sige det sådan, der er jo også et lillebittigt, og det må man jo ikke sige, men det må jeg jo heldigvis godt sige, i og med at det er vores egen podcast, men du kan jo også gå ind på en lokal konkurrent og se, hvad bruger de af fragtleverandører? [19:22 - 19:38] Det kan du. Som et eksempel? Jeg vil hellere starte med Googles dokumenter, men det er klart, du skal også gå ind og google i det pokken eller et eller andet med en eller anden IP, som der passer, og se nummer 1, hvad gør de? [19:38 - 20:03] Så skal du selvfølgelig gøre mange af de samme ting, men jeg vil sige, at det er nemmere bare at tage de her 15 siders guides, og så får du det vigtigste serveret for dig. For eksempel sådan noget som, de har skrevet sådan noget med, hvad synes vi er vigtigt for ens sikkerhed osv.? Der står der en eller anden, Northern Secured, eller sådan noget. For mig er det jo, det vil jo nok være Trustpilot, langt de fleste danskere vil kigge på i forhold til. [20:03 - 20:24] Så der er selvfølgelig små ting i det her, som man skal tage for, hvad det er. Men det jeg synes, der er mest interessant her, faktisk som du ikke nævnte her, det er sprog. For eksempel, nu har jeg lige åbnet Italien her, da du sagde det. 81% af italienerne, de vil gerne have det på italiensk. [20:24 - 20:40] Hvor, lad os prøve at tage Nordics. Ja, der står faktisk om Italien, 44% local language is a must. Altså, de vil ikke bare gerne have det, de skal have det. 81% vil gerne have det, 44% kommer ikke til at købe, hvis ikke det er der. [20:40 - 20:59] Altså, der er også en vigtig gradbånding af det, den ligger også ret højt i Tyskland. Det tror jeg, der er mange danske virksomheder, der ved, at hvis du gerne vil sælge i Tyskland, så får du det på tysk. Hvad med Italien? 44% siger, det er et must, at det skal være på italiensk. Dem vil jeg tro, er noget lavere på Nordics. Ja, de siger sådan set, her, det er slet ikke nævnt. [20:59 - 21:16] Det er slet ikke nævnt. Det siger jo noget, der er ikke nogen grund til at nævne det, hvis ikke det er et issue. Vi har taget et par punkter med til sidst, og Emil, det er dig, der har lagt en lille smule best practices ind, og jeg ved, du har et godt budskab med det her. Man kan også meget nemt gøre det her til en meget, meget stor og omkostningstung ting. [21:16 - 21:33] Og det er måske ikke nødvendigt. Nej, altså ved siden af Sneaknet og Drip, der laver jeg også konsulentarbejde for et par virksomheder. Nogle af dem er faktisk webshops, og en af dem, uden at nævne ved navn, er faktisk i gang med den her proces, og har været det længe, [21:33 - 21:49] og startede med at lave den proces, hvor man siger, vi prøver lige at oversætte hele websitet. Nu tager jeg et konkret eksempel til Norsk. Det viser, fordi vi kørte en test på det, at de jo sådan set fuldstændig ligler med, [21:49 - 22:05] om det var dansk eller om det var norsk, i det her eksempel. Det næste, der så skete, og også grunden til, at jeg nævnte et hollandsk marked til at starte med, det er fordi, jeg synes, det er et interessant marked, et stort marked, og de er klar på e-com, og konkurrencen i nogle kategorier er sådan set også fornuftig. [22:05 - 22:23] De er okay med det på engelsk. De er simpelthen okay med det. Ja, konverteringsretten vil højst sandsynligt, du må gerne lægge en assumption ned, at konverteringsretten ville blive bedre, hvis det var på hollandsk. Det er jeg helt med på. Men min pointe her, det er, hvis du vil teste nogle markeder, [22:23 - 22:41] så lad nu være med at fuldstændig overkomplicere det her til at starte med. Hvis du har et ens site allerede, så tag at teste det. Det er okay, at du tester det i Polen og Holland på samme tid. Det behøves ikke at oversætte det hele på websitet. Det næste step er, at vi har jo ikke hollandsk kundeservice. [22:41 - 22:58] Nej, det er okay. De er vant til at skrive på engelsk. Mange af dem. Test det. Se om det er noget, der virker. Derefter kan du ansætte alle dem, du vil. Hollænder, som kan lave hollandsk kundeservice. Samme med Polen osv. I fangerpointen, det er sådan lidt, [22:58 - 23:15] bulleten er lidt, don't overcomplicate it. Hvis du kan gøre det simpel til at starte med, test det, jeg betaler en lansering. Find ud af, hvad du skal have til de lokale markeder, når du ser en positiv tendens. Så stille og roligt komme mere og mere på. Så vil du også kunne hæve din kommentarerrette stille og roligt. [23:15 - 23:32] Det er let sådan, jeg ser det. Tusind tak, fordi du er med til dagens episode af Marketingby. Episoden er redigeret og mixet af Anders Guldbæger fra podcastbloget Here Here. Hvis ikke allerede du er en medlem af vores Facebook-gruppe Marketingby Fairpeace, [23:32 - 24:02] så kom ind og vær en medlem. Der sidder over 5.000 andre, som arbejder med online-markedingen hver eneste dag.