EP #599: Marketing i fremtiden: 3 Forudsigelser og tendenser for 2023
Hvad tror vi, at der kommer til at ske med digital marketing i 2023?
Halfdan:
- Duopolet mellem Google og Facebook er brudt. For første gang i mange år står de for under 50% af væksten i digital marketing spend i USA. Amazon er blevet store, og under dem er der Microsoft (LinkedIn), Snap, Pinterest, TikTok, Walmart mm. Vi kommer til at se større fokus på effekten af kanalerne på tværs og cases på andre kanaler.
- Top funnel bliver større. Digital marketing startede i bottom funnel og bevæger sig lige nu op pga. høj konkurrence og høje priser og effekterne af Apples App Tracking Transparency, der (fortsat) er en undervurderet katastrofe i branchen. Vi kommer til at se performance folk tale mere branding. Hvad er bedre end at ligge #1 i Google? At folk går direkte ind på din side.
- Vi kommer til at have større fokus på førstepartsdata, øget LTV, bedre konverteringsrate. Paradigmet hvor du kunne vokse ved bare at blive ved med at skrue op er definitivt ovre nu.
- CAC payback (Omkostningseffektivitet)
- CAC stiger
- Recession
- Customer-first
- Start med dine loyale kunder og udvid cirklen
- Word of mouth
- LTV fokus
- AI
- Mange kalder det lommeregneren for matematik
- Eksempler
- Annoncering
- Segmentering
- Analyser / Predictive analytics
- Personlisering
- Content
- Små opgaver ad-hoc
Denne episode transkriberet
[00:00 - 00:07]: Dette er et podcast med konkrete tips, tricks og hacks til din online markedsføring. [00:07 - 00:12]: Format er 10 minutter pr. sol, ingen bullshit eller sag. [00:12 - 00:19]: Bag mikrofonen finder du alt det aktive og Emil Christensen. [00:19 - 00:22]: Hej og velkommen til at besøge vores hjemmeside. [00:22 - 00:30]: Hej og velkommen til episode 599 af Marketing Brief. Mit navn er Emil Christensen. [00:30 - 00:32]: Og mit navn er Halten Tim. [00:32 - 00:36]: I denne episode skal vi snakke om vores forudsigelser for 2023. [00:36 - 00:39]: Emil og jeg har forsøgt at komme op med tre forudsigelser. [00:39 - 00:43]: Hvad vi tror, der kommer til at tegne de store linjer næste år. [00:43 - 00:46]: Emil, vil du ikke bare lægge ud med den første? [00:46 - 00:48]: Jo, det kan jeg godt.
[00:48 - 00:53]: Jeg tror, at langt de fleste virksomheder skal til at tænke over, hvordan de bruger pengene. [00:53 - 00:59]: Det er jo måske ikke en ny ting for mange, men det er altid en ny ting for ret mange, især venture-backed virksomheder. [00:59 - 01:05]: Der er der et begreb, som hedder CAC Payback, som egentlig bare er omkostningseffektivitet. [01:05 - 01:11]: Man tænker på, hvordan man bruger pengene, og hvor hurtigt man får pengene retur igen i kassen. [01:11 - 01:18]: Det er i hvert fald et begreb, jeg kommer til at se på hver eneste måned. [01:18 - 01:25]: Det er med to kapitalfonde i ryggen, som kigger på det her begreb hver eneste måned. [01:25 - 01:28]: Hvad er det? CAC Payback? [01:28 - 01:36]: Det betyder, at hvis du betaler 100 kroner for en kunde, hvornår får du de 100 kroner tilbage igen? [01:36 - 01:40]: Det er virkelig for simpelt at sætte op. [01:40 - 01:48]: Der er noget regnskabsmæssigt i det, men meget simpelt er det bare at betale 100 kroner, hvornår får du de 100 kroner tilbage igen. [01:48 - 01:50]: Det er der mange, der udregner i måneder. [01:50 - 01:53]: Det er den nemmeste måde at gøre det på, i software i hvert fald. [01:53 - 01:56]: Hvor mange måneder tager det, før du får pengene tilbage igen. [01:56 - 02:04]: Så hvis jeg nu betaler 100 kroner, og du betaler 100 kroner for at få dig ind, og du betaler mig 10 kroner i måneden. [02:04 - 02:10]: Jeg kan huske, at jeg læste om Salesforce, der for nylig oplevede, at deres CAC Payback fuldstændig eksploderede. [02:10 - 02:14]: Det var ikke fordi, at deres omkostninger var steget i 3. og 4. kvartal af 2022. [02:14 - 02:17]: Det var simpelthen fordi, at salget var gået igennem brædderne. [02:17 - 02:19]: Deres salg var virkelig faldet rigtig meget. [02:19 - 02:24]: Deres nye salg og deres markedsindgående kostninger var det samme, og derfor var deres CAC Payback eksploderet. [02:24 - 02:28]: Det eneste, de kunne gøre på den korte bane, var at nedbringe deres salg til markedsindkostninger. [02:28 - 02:30]: Det vil sige, at fire folk bruger mindre i spend. [02:30 - 02:34]: Tror du, det er en øvelse, der er flere, der kommer til at lave i 2023? [02:34 - 02:38]: Det er klart, at variabelt spend bliver nok en af de første ting. [02:38 - 02:42]: En af de første, man rykker lidt rundt på, fordi det er det hurtigste, du kan gøre. [02:42 - 02:44]: Nu kan du tage til Salesforce eksemplet. [02:44 - 02:46]: Det var også en af de første ting, de gjorde. [02:46 - 02:48]: Det er en meget offentlig case af en eller anden grund. [02:48 - 02:51]: Normalt er der ikke særlig meget offentligt med Salesforce, [02:51 - 02:54]: men lige præcis den her har været forholdsvis offentlig, vil jeg sige. [02:54 - 02:57]: Det variabelt spend var også en af de første ting, de rykkede ved. [02:57 - 03:02]: Selvfølgelig er der omkostninger i form af indsættelser og hvad det nu ellers hører sig til i et marketing team. [03:02 - 03:06]: Men et variabelt spend på eksempelvis Google Ads eller lignende, [03:06 - 03:09]: det kan du jo rykke ud fra dag til dag, stort set. [03:09 - 03:13]: Så den er sådan ret oplagt at tage fat i først. [03:13 - 03:17]: Det er jo også en af dem, der kommer til at bide dig lidt i røven efterfølgende. [03:17 - 03:21]: Så grundlæggende set, kakk, payback, i hvert fald i softwarebranchen, [03:21 - 03:23]: er nok en af de absolut vigtigste. [03:23 - 03:26]: Også hvis du arbejder i konsulentbranchen, så bliver også siget sådan, [03:26 - 03:29]: altså i jeres tilfælde, hvis du betaler, [03:29 - 03:33]: nu kører jo ikke en hardcore salesfonden på samme måde som mange andre konsulentvirksomheder, [03:33 - 03:37]: men hvis I nu gjorde, så vil jeg sige, at det koster x antal kroner for en kunde ind. [03:37 - 03:39]: De betaler også x antal kroner i måneden. [03:39 - 03:42]: Det betyder, at på mange måneder tager det før, at den egentlig går i nul, [03:42 - 03:44]: og vi begynder at tjene penge på den. [03:44 - 03:47]: Jeg ved, at der er nogle af de lidt mere telemarketingorienterede brugere, [03:47 - 03:51]: som har været nødt til at afskedige folk, fordi der ikke var nok nysalg i det. [03:51 - 03:53]: Det var for svært at signe virksomheder op, [03:53 - 03:56]: på den måde, hvorpå de kan nedbringe deres salgsmarkedsindkostning. [03:56 - 03:58]: Det er noget, vi ser i byråbranchen, [03:58 - 04:01]: men der kan man sige, at det er som en ekstremt indbound-drevet virksomhed, [04:01 - 04:03]: så mærker vi ikke til det på samme måde, [04:03 - 04:05]: vi kan så mærke det på nogle andre måder. [04:05 - 04:09]: Mit første punkt er, at duopolet mellem Google og Facebook er brudt. [04:09 - 04:13]: Det jeg mener med det, det er, at i USA for første gang i rigtig mange år, [04:13 - 04:17]: jeg tror siden 2016, så er det under 50% af væksten i digital marketingspind, [04:17 - 04:20]: der ikke går til Google og Facebook. [04:20 - 04:24]: Så i rigtig mange år, der har de taget en meget stor del, [04:24 - 04:26]: de peakede faktisk ved 86% af væksten, [04:26 - 04:29]: jeg kan ikke huske hvilket år, men det betød, at alt det ekstra spændt, [04:29 - 04:33]: man brugte på digital marketing, så 86% af det, det gik til Google og Facebook. [04:33 - 04:35]: Så fuldstændig sindssygt duopolet de har haft, [04:35 - 04:37]: og det kan vi jo også bare se i vores forretning. [04:37 - 04:41]: Obsidian har i mange år langt hen ad vejen været Google og Facebook-byrå. [04:41 - 04:43]: Nu er vi mere end det, vi er sprædt ud til flere ting, [04:43 - 04:44]: det er både fordi vi er blevet større, [04:44 - 04:46]: men det er også fordi landskabet har ændret sig en lille smule. [04:46 - 04:50]: Og Google og Facebook er stadig størst, det vil de også være i 2023. [04:50 - 04:52]: Men vi ser andre platformer begynde at fylde mere. [04:52 - 04:55]: Amazon er lige nu verdens tredje største annonceplatform. [04:55 - 04:59]: Apple stiger eksklusivt, fordi de kneecapped resten af branchen med iOS 14 [04:59 - 05:02]: og undtog deres egen annonceplatform som den eneste. [05:02 - 05:07]: Snapchat, Pinterest, TikTok, Walmart er top 10 annonceplatform i verden, [05:07 - 05:09]: det er ikke en, vi bruger her, men det er sgu meget større i USA. [05:09 - 05:13]: Og vi kan bare se, hvordan alt løbende bliver en annonceplatform. [05:13 - 05:16]: Nogle af de nylige eksempler er Netflix sælger annoncer, [05:16 - 05:19]: Spotify sælger annoncer, Hulu sælger annoncer, [05:19 - 05:22]: Disney Plus sælger annoncer, alt bliver en annoncenetværk. [05:22 - 05:24]: Og det er fordi brugen af førstepartsdata bliver vigtigere i en verden, [05:24 - 05:26]: hvor vi har mindre af det. [05:26 - 05:30]: Så min første store trend, det er, at duopolet mellem Google og Facebook er brudt, [05:30 - 05:34]: og at vi vil se flere virksomheder lancere deres egne annoncenetværk. [05:34 - 05:39]: Superspændende, og det gør jo også, at man kan lidt sprede aktierne ud [05:39 - 05:42]: på nogle forskellige platforme, i stedet for at det bare er to platforme. [05:42 - 05:46]: Ja, det gør det jo. Det er jo lidt sværere at arbejde med digital marketing, [05:46 - 05:49]: fordi du er nødt til at være til stede på flere platforme, der virker på forskellige måder, [05:49 - 05:51]: og du skal lære dem at kende og forstå, hvordan de virker osv. [05:51 - 05:54]: Der er nogle af de sociale platforme, særligt, der minder meget om hinanden, [05:54 - 05:57]: men de er ikke den, hvis du lægger dit Facebook-kontent ind på TikTok, [05:57 - 06:00]: så får du en rigtig dårlig oplevelse. [06:00 - 06:04]: Det største minus for mig er helt klart, sporeingsmæssigt, [06:04 - 06:07]: det skal vi faktisk ikke engang snakke om i denne episode, [06:07 - 06:08]: det kunne vi måske egentlig gøre, [06:08 - 06:12]: men sporeingsmæssigt, der har det bare tidligere været nemmere, når du har haft to platforme, [06:12 - 06:14]: og så du skulle spore det tilbage, [06:14 - 06:17]: for nu sidder du lige pludselig med 10 annoncekonte, [06:17 - 06:20]: og skal spore det tilbage til kommenteringsoptimering, [06:20 - 06:21]: og hvad der nu er der sørget tilbage. [06:21 - 06:24]: Det er bare svært, det er virkelig svært. [06:24 - 06:26]: Det er en interessant en. [06:26 - 06:28]: Hvad er din punkt nummer to? [06:28 - 06:29]: Customer first. [06:29 - 06:32]: Det kommer jo nok også meget fra min verden af, [06:32 - 06:35]: det bliver bare dyrere og dyrere at købe end at kunde. [06:35 - 06:38]: Så abo på mit første punkt her, KAK Payback. [06:38 - 06:41]: Det bliver sindssygt dyrt at købe en kunde fremadrettet. [06:41 - 06:43]: Det er allerede sindssygt dyrt at købe en kunde, [06:43 - 06:45]: og det er lige meget hvilken branche det er. [06:45 - 06:47]: Så hvis du kun arbejder med petaldannoncering i dag, [06:47 - 06:50]: og ser det som at være din primære driver til vækst, [06:50 - 06:54]: så tror jeg at du vil få problemer her i det nye år. [06:54 - 06:57]: Jeg tror du bliver nødt til at kigge på customer first, [06:57 - 06:58]: og hvad mener jeg med det? [06:58 - 07:01]: Jamen det mener jeg med, at du skal starte med dine bedste kunder, [07:01 - 07:03]: og så skal du se om du kan et, [07:03 - 07:04]: se om du kan finde flere af dem, [07:04 - 07:07]: og så skal du finde ud af hvorfor de er dine bedste kunder, [07:07 - 07:09]: og hvordan kan man udvide den cirkel. [07:09 - 07:10]: Jeg ser det meget, [07:10 - 07:12]: jeg tror jeg har beskrevet det en gang før i den her podcast, [07:12 - 07:15]: jeg ser det meget som sådan en bullseye, [07:15 - 07:17]: at du ligesom i stedet for at du har en gammeldags trakt, [07:17 - 07:19]: at du har en bullseye trakt, [07:19 - 07:22]: hvor du køber med den eneste cirkel af dine bedste kunder, [07:22 - 07:24]: og så derefter den yderste cirkel af dem, [07:24 - 07:27]: som vi har lært dig at kende. [07:27 - 07:28]: Den inderste cirkel vil jeg se, [07:28 - 07:30]: at man for det første kan gøre større og større, [07:30 - 07:32]: så du kan arbejde med nogle simple ting, [07:32 - 07:34]: som eksempelvis kundeservice og lignende, [07:34 - 07:37]: og sørge for at folk egentlig får en rigtig god oplevelse hos dig, [07:37 - 07:39]: og du gør nogle ting som de ikke forventer, [07:39 - 07:41]: fordi så er det det her klassiske begreb, [07:41 - 07:42]: word of mouth, [07:42 - 07:45]: lige så stille og roligt begynder at hjælpe dig, [07:45 - 07:48]: at være egentlig en marketingkanal i sig selv. [07:48 - 07:51]: Så hvis du kan få den her inderste cirkel til at blive større, [07:51 - 07:53]: og det kunne vi lave en hel episode om, [07:53 - 07:54]: hvordan du kan gøre det, [07:54 - 07:58]: men det tror jeg vil være mit største fokus i det nye år, [07:58 - 08:01]: det er sådan at jeg kan få den inderste cirkel til at blive større, [08:01 - 08:03]: i vores eget tilfælde her i stedet, [08:03 - 08:05]: der kan jeg jo nævne sådan noget som, [08:05 - 08:06]: hvad med vores egen kunder, [08:06 - 08:07]: hvad med at det er vel egentlig okay, [08:07 - 08:10]: vi bruger et ret stort beløb på at sende pakker ud, [08:10 - 08:11]: til den gaver ud, [08:11 - 08:14]: til den, vi gør noget ekstra i vores kundeservice, [08:14 - 08:16]: vi er okay med, [08:16 - 08:19]: at vi sætter et automation op til den helt gratis, [08:19 - 08:20]: og så videre, [08:20 - 08:22]: hvor det tidligere måske har været tænkt som, [08:22 - 08:25]: at det er noget de nærmest skal betale for. [08:25 - 08:26]: Og i min optik, [08:26 - 08:27]: så er det bare, [08:27 - 08:31]: at en af dem her kommer til at anbefale en anden en drip, [08:31 - 08:32]: og det betyder, [08:32 - 08:35]: at så har jeg faktisk en form for en acquisition channel i dem, [08:35 - 08:37]: pludselig kommer de til at blive i forretning, [08:37 - 08:39]: og de kommer til at handle endnu mere i forretning. [08:39 - 08:41]: Ja, det er jeg meget enig i også. [08:41 - 08:42]: Mit punkt nummer to, [08:42 - 08:43]: det handler om topfonden, [08:43 - 08:44]: fordi jeg tror overordnet, [08:44 - 08:46]: at topfonden det bliver meget større. [08:46 - 08:47]: Årsagen til det, [08:47 - 08:49]: det er at hvis man tænker på sådan en digital marketing, [08:49 - 08:50]: gennem de sidste mange år, [08:50 - 08:52]: nu har jeg været med siden 2011 stykker, [08:52 - 08:54]: og jeg tror du har været noget tilsvarende Emil, [08:54 - 08:56]: dengang der startede man meget i bottomfonden, [08:56 - 08:58]: og det virkede sådan klassiske bottomfondetiltag, [08:58 - 09:01]: som searchats direkte på ens produkt bare skide godt. [09:01 - 09:04]: Og så det der er sket de sidste rundt regnet 10 år, [09:04 - 09:06]: eller længere, hvis du har været med længere tid, [09:06 - 09:07]: det er jo, [09:07 - 09:08]: at konkurrencen er afsted, [09:08 - 09:11]: og det er blevet sværere at plukke de der helt dævtingende frugter. [09:11 - 09:12]: Så vi har kunder, [09:12 - 09:14]: der på deres egne produkter, [09:14 - 09:16]: som er direkte uprofitable på Google Ads, [09:16 - 09:17]: fordi det er budt op i et niveau, [09:17 - 09:19]: hvor det bare ikke giver mening længere. [09:19 - 09:20]: Og så kan man sige, [09:20 - 09:21]: hvorfor giver det mening for de andre? [09:21 - 09:22]: Helt ærligt, [09:22 - 09:23]: jeg tror der er mange af dem, [09:23 - 09:24]: der ikke rigtig sporer på, [09:24 - 09:26]: hvad det betyder at have en topfond. [09:26 - 09:27]: Og hvad betyder det så? [09:27 - 09:29]: Det betyder, at vi rykker op i fondet. [09:29 - 09:30]: Så når man rykker op i fondet, [09:30 - 09:31]: så er det jo sådan nogle ting som, [09:31 - 09:32]: hvad kan man gøre med retargeting, [09:32 - 09:34]: hvad kan man gøre med at øge livstidsværdien, [09:34 - 09:36]: hvad kan man gøre for at øge konverteringsretten. [09:36 - 09:37]: Og der tror jeg, [09:37 - 09:38]: at digital marketing er modnet, [09:38 - 09:39]: eller er kommet til et punkt, [09:39 - 09:42]: hvor nu begynder vi at tale reelt topfonden. [09:42 - 09:43]: Det vil sige, [09:43 - 09:45]: hvad kan du gøre for at lære flere personer, [09:45 - 09:46]: de brander at kende, [09:46 - 09:48]: eller for flere personer til at søge efter dit brand, [09:48 - 09:49]: i stedet for, [09:49 - 09:54]: at de søger efter produktet, [09:49 - 09:54]: fordi når de søger efter produktet, [09:49 - 09:54]: så er det lidt for sent at fange dem. [09:54 - 09:56]: Det her er noget, som META snakker rigtig meget om. [09:56 - 09:57]: Så når vi snakker med dem, [09:57 - 09:58]: og lægger planer, [09:58 - 09:59]: og ser deres webinars osv., [09:59 - 10:00]: så handler det rigtig meget om, [10:00 - 10:02]: at bevæge sig op i fonden. [10:02 - 10:03]: Og det tror jeg, [10:03 - 10:04]: både er en respons på, [10:04 - 10:07]: at iOS 14 og App Tracking Transparency 2021, [10:07 - 10:08]: har gjort det sværere [10:08 - 10:10]: at måle botten for en tiltag. [10:10 - 10:11]: Men det er også bare fordi, [10:11 - 10:13]: at man kan lave sådan nogle ret interessante studier, [10:13 - 10:14]: hvor du siger, [10:14 - 10:15]: hvad sker der, [10:15 - 10:16]: hvis vi bruger 25% af vores samlede budget på, [10:16 - 10:19]: at gå ud til nye personer og optimere efter reach. [10:19 - 10:20]: Og det er faktisk nogle ret interessante studier, [10:20 - 10:21]: der kan vise, [10:21 - 10:22]: at nu er der lige pludselig flere, [10:22 - 10:23]: der responderer på dine annoncer, [10:23 - 10:24]: når du rent faktisk vil sælge noget, [10:24 - 10:26]: og så sælger du mere på den måde samlet. [10:26 - 10:27]: Det er jo ikke nyt. [10:27 - 10:28]: Det nye er, [10:28 - 10:29]: at nu har vi rent faktisk nogle metoder, [10:29 - 10:31]: hvorpå vi kan måle det her. [10:31 - 10:33]: Så jeg har sådan lidt en forudsigelse med, [10:33 - 10:34]: at selv performance-byråer, [10:34 - 10:36]: som Obsidian jo er i sin kerne, [10:36 - 10:38]: kommer til at begynde at tale meget mere brand, [10:38 - 10:39]: fordi vi kan se, [10:39 - 10:41]: at det er ved at være en god forretning at gøre det. [10:41 - 10:42]: Jeg tror også, [10:42 - 10:46]: at der er noget, vi skal være opmærksomme på, [10:46 - 10:47]: det er, at der er stadig mange, der taler brand, [10:47 - 10:48]: hvor de ikke måler på det, [10:48 - 10:50]: eller hvor det er en undskyldning for en dårlig kampagne. [10:50 - 10:52]: Så jeg er også sådan lidt skeptisk med brand, [10:52 - 10:54]: fordi det kan blive sådan en undskyldning. [10:54 - 10:57]: Så jeg vil gerne se branchen glide hen mod [10:57 - 10:59]: sådan en eller anden form for performance-orienteret, [10:59 - 11:02]: dacidrevet, objektiv branding. [11:02 - 11:03]: Og det er skide svært, [11:03 - 11:05]: fordi den opskrift har vi ikke rigtig fundet endnu, [11:05 - 11:06]: fælles som branche, [11:06 - 11:08]: men vi er mange, der leder efter den. [11:08 - 11:09]: Og jeg tror, [11:09 - 11:12]: at vi nærmer det i 2023. [11:14 - 11:16]: Det er et interessant take for et performance-byrå, [11:16 - 11:18]: som vi langt henvegner det i. [11:18 - 11:19]: Jeg tror jo... [11:19 - 11:20]: I hvert fald det, vi var. [11:20 - 11:23]: Jeg tror i hvert fald også generelt meget på den. [11:23 - 11:25]: Jeg tror bare, den bliver så svær at forsvare, [11:25 - 11:28]: både rundt til diverse bestyrelsesmøder, [11:28 - 11:30]: og hvad der nu ellers hører sig til. [11:30 - 11:32]: Den bliver virkelig svær at forsvare. [11:32 - 11:34]: Lad mig give dig et sjovt eksempel på det. [11:34 - 11:36]: Der er flere, der søger på Google efter Obsidian Digital, [11:36 - 11:39]: end der søger efter Facebook-anlægsering, [11:39 - 11:41]: hvis man måler via IRIFs. [11:41 - 11:43]: På den måde, så kan du godt sætte noget data bag det, [11:43 - 11:45]: og sige, vi laver et indsats her, der virker. [11:45 - 11:47]: Og det er lidt sådan, vi går til det. [11:47 - 11:49]: Altså, vi har nogle kopier, som du nok vil anse som, [11:49 - 11:51]: værende relativt bløde, som blandt andet er, [11:51 - 11:53]: hvor mange brainsurninger har vi. [11:53 - 11:55]: Men vi bruger det som proxy for den samlede effektivitet [11:55 - 11:57]: af vores markedsføring i øvrigt. [11:58 - 12:00]: Så tager jeg punkt nummer... [12:00 - 12:02]: Jamen, er det så nummer fem? [12:02 - 12:03]: AI. [12:03 - 12:04]: Den bliver vi jo næsten nødt til at tale. [12:04 - 12:06]: Og dem, der er ved at brække sig over AI, [12:06 - 12:08]: jamen, jeg tror bare, vi prøver to minutter på det, [12:08 - 12:10]: og så skal vi nok lave en hel episode [12:10 - 12:12]: til alle jer, der synes, det er super fedt. [12:12 - 12:14]: Fordi jeg tror, halvstanden af jer, [12:14 - 12:16]: begge af i kategorien, at det er ret fedt. [12:16 - 12:18]: Det er ret. [12:18 - 12:19]: Det er super fedt. [12:19 - 12:21]: Altså, AI bliver vi lidt nødt til at snakke om, [12:21 - 12:24]: og især i det nye år. [12:24 - 12:26]: Det tror jeg ikke, vi kommer uden om, [12:26 - 12:28]: og især med al den nye teknologi, der er kommet [12:28 - 12:30]: inden for de seneste tre-fire måneder. [12:30 - 12:33]: AI er jo sådan ikke noget nyt på ingen måde. [12:33 - 12:35]: Der har jo været mange af de her værktøjer, [12:35 - 12:37]: som er totalt high-vid i dag. [12:37 - 12:38]: Hvad hedder det? [12:38 - 12:40]: Chat, et eller andet, GPT? [12:40 - 12:43]: Chat, GPT, dårlig image generation. [12:43 - 12:45]: Der er mange, der er begyndt at komme op [12:45 - 12:47]: inden for det seneste med at tænke os særligt. [12:47 - 12:49]: Det er sådan en GPT-3, vi taler om her, [12:49 - 12:51]: som jo er den, der blandt andet er bygget ind i både [12:51 - 12:53]: Googles værktøjsuite, og som du nu kan chatte med [12:53 - 12:55]: på OpenAI's website, og som er ved at blive tænkt ind [12:55 - 12:57]: i ret mange interessante ting. [12:57 - 12:59]: Jeg kan jo sige, vi har jo brugt et AI-værktøj [12:59 - 13:01]: for første gang i sammen med Mikko og Emil, [13:01 - 13:03]: hvis man går ind på Marketingbrief, hvor man går og læser [13:03 - 13:05]: nordernes episode 597, [13:05 - 13:07]: så vil man se en fuld transkription [13:07 - 13:09]: af hele episoden. [13:09 - 13:11]: Det er altså ikke, fordi vi har lavet den, det er fordi, [13:11 - 13:13]: vi uploadede den til tape.zland.dk, [13:13 - 13:15]: som har en transkriberingsservice, der bygger oven [13:15 - 13:17]: på OpenAI, som så har leveret en transkribering, [13:17 - 13:19]: som er 95% pissegod. [13:19 - 13:21]: Og så er der lige nogle skiver der er ind imellem. [13:21 - 13:23]: Den er skrevet Emil Christensen [13:23 - 13:25]: med CH i stedet for K. [13:25 - 13:27]: Det kunne den ikke vide. Fair nok. [13:27 - 13:29]: Webinar blev til Where NR. [13:29 - 13:31]: Den synes jeg selv var ret sjov. [13:31 - 13:33]: Og der var også nogle enkelte andre. [13:33 - 13:35]: Den har stået med mit f-navn, Tim, med et M i stedet for to M'er. [13:35 - 13:37]: Fuldstændig utilgivelig fejl, [13:37 - 13:39]: som gør, at vi aldrig kommer til at bruge det igen. [13:39 - 13:41]: Men i småttingsafdelingen. [13:41 - 13:43]: Altså, den er 95% super accurate. [13:43 - 13:45]: Så jeg tror, vi kommer til at bruge [13:45 - 13:47]: AI til at lave en fuld transkription [13:47 - 13:49]: af samtlige episoder fremadrettet. [13:49 - 13:51]: Læg det på Marketingbrief.zlndk, fordi så kan Google [13:51 - 13:53]: se, hvad episoden handler om, og så kan det være, vi får mere organisk [13:53 - 13:55]: trafik på den måde. Så det er jo meget med lavpraktisk eksempel, [13:55 - 13:59]: som der relaterer sig til podcastet her. [13:59 - 14:01]: Ja, det bliver jo ikke mindre. Altså, man kan sige, [14:01 - 14:03]: Jasper, som er jo sat AI i tool, [14:03 - 14:05]: de fik jo en kæmpe investering [14:05 - 14:07]: lige før det her. [14:07 - 14:09]: Altså, sådan en gigantisk investering har også været [14:09 - 14:11]: på markedet et stykke tid, og der findes [14:11 - 14:13]: en række af de her værktøjer. Der findes tusindvis af dem. [14:13 - 14:15]: Hobby og AI, troede. [14:15 - 14:17]: Er der millioner i investering? Det er virkelig nogle store runder. [14:17 - 14:19]: Så, altså, [14:19 - 14:21]: det bliver ikke mindre, der kommer bedre og bedre [14:21 - 14:23]: værktøjer til. Og jeg har egentlig [14:23 - 14:25]: skrevet lidt en sætning ned her, som jeg egentlig har hørt [14:25 - 14:27]: et par gange af folk, de har nævnt, [14:27 - 14:29]: at mange kalder det for lommeregneren [14:29 - 14:31]: fra matematik. Altså, der var [14:31 - 14:33]: også på et tidspunkt, hvor vi manuelt [14:33 - 14:35]: sad og regnede alt ud [14:35 - 14:37]: på et stykke papir, og jeg kan selv huske det fra skoletiden af, [14:37 - 14:39]: lige indtil lommeregneren kom. [14:39 - 14:41]: Altså, så bruger man jo bare lommeregneren. [14:41 - 14:43]: Hvor langt er I med jeres [14:43 - 14:45]: implementering af AI [14:45 - 14:47]: i DRIPS arbejdsgang? Er det noget, man er [14:47 - 14:49]: begyndt på, eller er det noget, man tænker, det bliver fedt en dag, det her? [14:49 - 14:51]: Stille og roligt begyndt på, [14:51 - 14:53]: men ikke der, hvor [14:53 - 14:55]: man tænker, jamen okay, [14:55 - 14:57]: nu har vi virkelig et setup, som [14:57 - 14:59]: virkelig kan spare så meget tid. Men jeg kan da nævne [14:59 - 15:01]: det en par bullets, som jeg har gjort mig tanke om. [15:01 - 15:03]: Altså, nummer et [15:03 - 15:05]: er helt sikkert segmentering. Altså, den kan hjælpe med [15:05 - 15:07]: segmentering i [15:07 - 15:09]: langt højere grad, end [15:09 - 15:11]: hvad diverse andre systemer kan gøre. [15:11 - 15:13]: Analyser og alt, hvad man kalder [15:13 - 15:15]: predictive analyser også. Altså, [15:15 - 15:17]: analyser generelt set, [15:17 - 15:19]: hold kæft for en bare, altså, der kan den jo... [15:19 - 15:21]: Jeg ser det som et spørgsmål [15:21 - 15:23]: om tid, før der kommer noget også [15:23 - 15:25]: fra Google af, som tager Google Analytics og hvad der nu [15:25 - 15:27]: ellers hører sig til. Og Facebook [15:27 - 15:29]: og alle de her forskellige [15:29 - 15:31]: platforme trækker det hele sammen, og så [15:31 - 15:33]: bare la' en AI, så kan du bare spørge. [15:33 - 15:35]: Så kan du bare spørge løs. Du kan jo allerede i dag [15:35 - 15:37]: spørge Google i Google Analytics [15:37 - 15:39]: 4. Der kan du godt lave [15:39 - 15:41]: den her med, hvor du spørger den, men det er... [15:41 - 15:43]: Det virker ikke. Det virker helvede stille. [15:43 - 15:45]: Nej. Men [15:45 - 15:47]: altså, pointen med, at du bare kan [15:47 - 15:49]: spørge, og så kan du få din analyser, [15:49 - 15:51]: det tror jeg, det er også et spørgsmål om tid. [15:51 - 15:53]: Når du kan spørge den i dag, og så kan den [15:53 - 15:55]: nærmest kode en hjemmeside for dig, [15:55 - 15:57]: så er det også et spørgsmål om tid, før du kan connecte [15:57 - 15:59]: dine data til det, så du kan spørge om forskellige ting. [15:59 - 16:01]: Personalisering har jo været der længe. [16:01 - 16:03]: Jeg kan se, konsulenter, [16:03 - 16:05]: I har jo set den digitale side og brugt det allerede, [16:05 - 16:07]: og så folk sidder og fokker lidt rundt med det. [16:07 - 16:09]: Så der er både noget image generation, hvor du laver [16:09 - 16:11]: kreativer til annonce tekster, og så lægger vi det ind med [16:11 - 16:17]: dem, vi ellers ville have lagt ind, så det ikke er en erstatning, men så har vi nogle AI-kreativer, og så lærer vi lidt af det. [16:17 - 16:19]: Jeg ser, at man bruger det til headlines. [16:19 - 16:21]: Hvis du går ind i chat, [16:21 - 16:23]: og skriver, lav fem overskrifter til mig, [16:23 - 16:25]: jeg vil gerne sælge det her produkt, [16:25 - 16:27]: og linker til det, så laver den fem overskrifter til dig, [16:27 - 16:30]: og så kan du plotte dem ind i Facebook, og så kan du se, hvad der virker bedst efterfølgende. [16:30 - 16:32]: Altså, det er modenhedsniveau, [16:32 - 16:34]: at den faktisk er kommet til allerede. [16:34 - 16:36]: Du skal stadig være skeptisk med den, [16:36 - 16:38]: fordi du kan godt spørge den om ting, som den ikke forstår. [16:38 - 16:40]: Jeg lavede sådan en sjov en, [16:40 - 16:42]: med sådan en meget klassisk [16:42 - 16:44]: lille test, hvor jeg spurgte den, [16:44 - 16:46]: hvad sker der, hvis du [16:46 - 16:48]: har 100? [16:48 - 16:50]: Hvad sker der, hvis du fratrækker 10% [16:50 - 16:52]: og lægger 10% til? [16:52 - 16:54]: Og så sagde den, det giver det samme tal. [16:54 - 16:56]: Det gør det ikke. Hvis du fratrækker 10% [16:56 - 16:58]: og lægger 10% til, så har du ikke det samme tal. [16:58 - 17:00]: Og det er sådan en ting, [17:00 - 17:02]: som den burde kunne fange, fordi det er [17:02 - 17:04]: ret simpel matematik, og en lommeregner vil aldrig gå fejl på den, [17:04 - 17:06]: men det er ikke en lommeregner, det er en [17:06 - 17:08]: Neural Language Processor, og derfor gik den fejl af det. [17:08 - 17:10]: Så man skal stadig være skeptisk [17:10 - 17:12]: omkring det. [17:12 - 17:14]: Men hold op et værktøj, [17:14 - 17:16]: det kan blive, og der bliver udviklet på det hele tiden. [17:16 - 17:18]: Nu snakker vi om ChatGPT 3 her. Emil, vidste du, [17:18 - 17:20]: der findes ChatGPT 4? [17:20 - 17:22]: Nej, det vidste jeg ikke, [17:22 - 17:24]: men findes der ikke den der 3,5? [17:24 - 17:26]: Det er den, de kalder [17:26 - 17:28]: chatten, er det ikke? Jo, jo, jo, den er baseret [17:28 - 17:30]: på 3'eren, men der findes allerede ChatGPT 4, [17:30 - 17:32]: som du kan betale dig [17:32 - 17:34]: for adgang til, ved at du [17:34 - 17:36]: tillader OpenAI at investere [17:36 - 17:38]: i din virksomhed. Det er fandme [17:38 - 17:40]: en interessant forretningsmodel, så for at få adgang til [17:40 - 17:42]: den nyeste version af den her [17:42 - 17:44]: rimelig groundbreaking AI, som er klart [17:44 - 17:46]: det bedste vi nogensinde har set, så skal du lade OpenAI [17:46 - 17:48]: investere i din virksomhed. [17:48 - 17:50]: Det er faktisk, ikke? Det er sgu smart. [17:50 - 17:52]: Det er super smart. Det er fucking smart. [17:52 - 17:54]: Jeg kunne se, at founderen også har været ude og sige, at [17:54 - 17:56]: de bruger 3 millioner dollar som dagen lige nu på [17:56 - 17:58]: den her, bare den her [17:58 - 18:00]: chat-service. Ved du, hvem en af de [18:00 - 18:02]: primære tidlige investorer er? [18:02 - 18:04]: Elon Musk. Er det ikke Elon? Jo. [18:04 - 18:06]: Han hoppede ud af det. Det var [18:06 - 18:08]: sgu dumt. [18:08 - 18:10]: Så er der også en ting her. [18:10 - 18:12]: Nu skal vi passe på, at vi ikke bruger for lang tid på den her AI. [18:12 - 18:14]: Vi lovede jo, at det kun skulle være en ting. [18:14 - 18:16]: Men den kan [18:16 - 18:18]: køre nogle små opgaver. [18:18 - 18:20]: Allerede integration af Masabi [18:20 - 18:22]: osv. Der kan jeg se [18:22 - 18:24]: nogle ret spændende ting. [18:24 - 18:26]: Alt både fra mailsvarer, [18:26 - 18:28]: hvad det nu altså hører sig til. Jeg kan se, at der kommer nogle små [18:28 - 18:30]: services nu, som egentlig bare, hvor du trykker på [18:30 - 18:32]: en knap, så svarer den lidt på en mail for dig. [18:32 - 18:34]: Et polite [18:34 - 18:36]: nej tak-agtigt. Det kan du bare lige [18:36 - 18:38]: sende igennem en AI. Så altså, når [18:38 - 18:40]: jeg siger nej tak til at mødes på næste [18:40 - 18:42]: fredag, så er det bare en AI, der har sagt nej tak til dig. [18:42 - 18:44]: Det kan også være en stor forbedring i forhold til, at du plejer ikke rigtig [18:44 - 18:46]: at svare mig. Så hvis jeg bare kunne få sådan en super høflig [18:46 - 18:48]: svar på korrekt engelsk, det ville være et stort skidt opad. [18:48 - 18:50]: Jeg er ikke en kildom. [18:50 - 18:52]: Det vil jeg være glad for. Det tænker jeg også. [18:52 - 18:54]: Jeg ved, at i det her oplæg, du rent faktisk begynder [18:54 - 18:56]: at svare mig, altså så ved jeg, at det er ikke dig, der [18:56 - 18:58]: sidder der længere. På engelsk. [18:58 - 19:02]: Ja, praktisk. Jeg begynder at invitere på tysk. [19:02 - 19:04]: Hallo, das Emil. [19:04 - 19:06]: Wollen Sie Podcast? Optage mit mir. [19:06 - 19:10]: Og så vider du, at hvis du svarer, så ved du helt sikkert, at det er en AI. [19:10 - 19:14]: Og du ved, at hvis det er korrekt tysk, så er det ikke mig. [19:14 - 19:17]: Mit tysk er jo så det Ramstein-tysk. Så det afslører den også med det samme. [19:17 - 19:19]: Nå, mit sidste punkt, det tredje, [19:19 - 19:21]: det er, jeg tror, at vi kommer til at have enormt meget større [19:21 - 19:23]: fokus på første-parts-data. [19:23 - 19:25]: Og det her, det er allerede en ting, som man begynder [19:25 - 19:27]: at snakke meget om i 2021 og 2022. Jeg tror kun, [19:27 - 19:29]: at det bliver større. Det er jo i virkeligheden noget, der tager i høj grad [19:29 - 19:31]: i jeres forretning, Emil, fordi I bygger jo et værktøj, [19:31 - 19:37]: der unlocker værdien af første-parts-data via e-mail og sms og alt muligt andet. [19:37 - 19:39]: Jeg tror, at første-parts-data bliver vigtigere. [19:39 - 19:43]: Den sådan kontekst, man skal forstå her, det er, at det at bygge ens virksomhed [19:43 - 19:46]: på andre platformer, og der tænker jeg særlig Google og Facebook, [19:46 - 19:49]: hvor du havde noget, der virkede pissegodt, og du kunne skalere det, [19:49 - 19:51]: og det gjorde ikke noget, at du ikke ejet dine egen kunder. [19:51 - 19:53]: Det gjorde ikke noget, at du ikke ejet din egen analyse, [19:53 - 19:57]: eller din egen første-parts-data. Det var ikke et problem, fordi det virkede pissegodt. [19:57 - 20:01]: Den tid er vi ikke længere i. Jeg synes, at Facebook Analytics og Facebook Attribution [20:01 - 20:04]: er et rigtig godt eksempel på det her fantastisk brugbare værktøjer, [20:04 - 20:08]: som bliver lukket ned. Det var ikke sket, hvis det var dit eget, du havde udviklet. [20:08 - 20:11]: Jeg tror, vi kommer til at tale mere om første-parts-data, og første-parts-data, [20:11 - 20:14]: det er for eksempel din e-mail-liste, det er din sms-permissions, [20:14 - 20:17]: det er din rådata, der kommer ind på dit website, som du kan modellere [20:17 - 20:21]: i dit eget data-warehouse, hvis du er super hype og bruger mange penge på det her. [20:21 - 20:24]: Der er nogle vilde ting, du kan gøre, hvis du bruger pengene på det. [20:24 - 20:27]: Men allerede nu kan vi se, at værktøjerne bliver bedre og bedre, [20:27 - 20:31]: bliver billigere og billigere, og det bliver nemmere og nemmere at bruge dem. [20:31 - 20:33]: Jeg tror, vi kommer til at have større fokus på første-parts-data. [20:33 - 20:36]: Det handler om at øge livstidsværdien, det handler om at få en bedre kommenteringsret, [20:36 - 20:38]: det handler om at ramme de rigtige segmenter. [20:38 - 20:41]: En måde at få mere ud af din digital analysering på Facebook, [20:41 - 20:43]: det er at lade være med at ramme personer, som ikke er interesserede. [20:43 - 20:46]: Det kan du måske gøre ved at bruge første-parts-data til at lave et endnu skarpere look-alike, [20:46 - 20:51]: end du kunne bygge med en seriøs og baseret målregning på platformet. [20:51 - 20:53]: Så jeg tror, at den her del bliver meget vigtigere, end den har været tidligere. [20:53 - 20:57]: Lige nu er det ret få af vores kunder, som reelt indsamler deres egen data med hele bekog, [20:57 - 21:00]: at kunne modellere det senere. Lad os sige, at det er 1 procent i dag. [21:00 - 21:02]: Det tror jeg bliver 10 procent i 2023. [21:02 - 21:04]: Stedig små tal, men stor udvikling. [21:08 - 21:11]: Tusind tak, fordi du løb med til dagens episode af Markednyby. [21:11 - 21:15]: Episoden er redigeret og mixet af Anders Guldbæger fra podcast-flådet via her. [21:15 - 21:19]: Hvis ikke allerede du er medlem af vores Facebook-gruppe Markednyby.dk, [21:19 - 21:47]: så kom ind og vær medlem. Der sidder over 5.000 andre, som arbejder med online-markedning hver eneste dag.