EP #651: Webinars er yt – men hvad er det næste?

I podcast-episoden, nummer 651 af “Marketingbrief,” tager værterne, Emil og Halfdan, fat på en aktuel udfordring inden for B2B-marketing: webinars. De deler deres bekymringer og observationer fra både Obsidian Digital og Contract Book, hvor de oplever en nedgang i tilmeldinger til deres webinars, til trods for at de opretholder den samme markedsføringsindsats som tidligere.

Denne episode transkriberet

I podcast-episoden, nummer 651 af “Marketingbrief,” tager værterne, Emil og Halfdan, fat på en aktuel udfordring inden for B2B-marketing: webinars. De deler deres bekymringer og observationer fra både Obsidian Digital og Contract Book, hvor de oplever en nedgang i tilmeldinger til deres webinars, til trods for at de opretholder den samme markedsføringsindsats som tidligere.

En af årsagerne, som de identificerer, er, at mange deltagere føler, at der er for mange webinars, og de mangler værdi i dem. Værterne henviser til en Facebook-afstemning i deres Marketingbrief-gruppe, hvor 89% af deltagerne rapporterede at se færre webinars end for et år eller to år siden. Deltagerne angav, at webinars ofte er for salgsfokuserede og ikke tilføjer tilstrækkelig værdi.

Emil deler også sine tanker om Contract Books status og det fortsatte brug af webinars i deres vækststrategi. De drøfter forskellene i målgruppen mellem marketingfolk og andre fagfolk, der potentielt kan påvirke effektiviteten af webinars.

Diskussionen drejer sig derefter mod strategier for at revitalisere webinars. De diskuterer ideer som ændringer i længde, hvorvidt de skal være kortere eller længere, og om de skal indarbejde flere talere og interaktive elementer. Emil fremhæver vigtigheden af ikke blot at erstatte sig selv i en af de to kasser, enten korte eller lange webinars, men at finde en balance, der passer til målgruppen.

Halfdan bringer også et eksempel på et 3-timers “webinar” af GoLearn, som opnåede stor tilmeldingssucces. Diskussionen drejer sig om, hvordan man kan eksperimentere med formater og pakning af webinars for at tiltrække mere opmærksomhed og give deltagerne mere værdi.

De afrunder episoden ved at opsummere vigtigheden af at tænke uden for “webinar”-boksen og muligheden for at genoplive konceptet ved at ændre både format og navngivning. Værterne understreger, at selvom webinars stadig er relevante, er det afgørende at tilpasse sig ændringer i opmærksomhedsøkonomien og levere webinars, der skiller sig ud og skaber reel værdi for deltagerne.

650 652