EP #597: Virker webinars stadig? (Og en case, hvor det gjorde!)
Hvis man kigger på grafen over søgninger på “webinar software” kan man se, hvordan corona tvangs-digitaliserede B2B over hele verden. Der opstod en vis “webinar fatigue”. Laver du også et webinar? Flot – det gør alle andre også.
Men hvad med lige nu post-corona?
Er webinars stadig en del af værktøjskassen?
Hvad separerer de gode fra de dårlige?
Hvordan bruger Obsidian det?
Halfdan er træt af:
- 4 deltagere der sidder hver for sig
- Monologer
- Generiske webinars
- Dårlige mikrofoner!!!
Denne episode transkriberet
[00:00 - 00:12]: Marketing Brief er et podcast med konkrete tips, tricks og hacks til din online markedsføring. [00:12 - 00:16]: Formatet af Tim Mutterberg. Sode, ingen bullshit eller sag. [00:19 - 00:23]: Bag mikrofonen finder du alt det. Tim og Emil Christensen. [00:23 - 00:30]: Velkommen til episode 597 af Marketing Brief. Mit navn er Emil Christensen. [00:30 - 00:35]: Og mit navn er Halten Tim. I den her episode skal vi snakke om, hvorvidt webinars stadig virker. [00:35 - 00:38]: Og det er altså mest sådan en B2B-kontekst, vi snakker om. [00:38 - 00:42]: Årsagen er, at jeg har sådan en graf med Emil, du kan se i vores noter.
[00:42 - 00:46]: Og du der lytter med, kan se den i noterne på marketingbrief.dk, hvis du har lyst til det. [00:46 - 00:52]: Episode 597. Det er en graf over søgninger på serveret Webinar Software. [00:52 - 00:56]: Det man kan se på den graf, der går 5 år tilbage, den er trykket fra Google Trends. [00:56 - 01:00]: Det er, at vi starter i sådan 2017. Der er en vis mængde søgninger på det. [01:00 - 01:02]: Det er stille og roligt. Det går lidt op. Det går lidt ned. [01:02 - 01:09]: Omkring 15. til 21. marts 2020 eksploderer antallet af søgninger for Webinar Software. [01:09 - 01:14]: Det fjerdobles fra den ene dag til den anden. Og det tager faktisk et helt år, før det kommer ned på det gamle niveau igen. [01:14 - 01:17]: Det der sker, det er selvfølgelig corona-rammer. [01:17 - 01:22]: Lige pludselig bliver B2B, marketing og salg over hele verden tvangsdigitaliseret. [01:22 - 01:25]: Og derfor skal man bruge Webinar Software. [01:25 - 01:29]: Og jeg synes bare, at den her graf fortæller mange forskellige historier. [01:29 - 01:32]: En af dem er, at der lige pludselig kom et enormt udbud af Webinars. [01:32 - 01:37]: Og jeg tænker, Emil, kan du huske dengang i 2020 og også lidt 2021, hvor det eneste du kunne se, [01:37 - 01:40]: når du scrollede igennem dit feed på LinkedIn, som vi jo har en tendens til at gøre, [01:40 - 01:47]: var den ene investation efter den anden til ellendige Webinars. [01:47 - 01:51]: Ja, det kan jeg godt huske. Og det var jo en god tid. Var det ikke det? [01:51 - 01:54]: Nej, det var frygteligt. Det var jo frygteligt. [01:54 - 01:59]: Men det værste ved det, det var jo, at vi jo selv også gjorde det hver eneste uge. [01:59 - 02:01]: Så jeg faldt jo selv i den her fælde. [02:01 - 02:05]: Men jeg synes ikke engang, det var en fælde på det her tidspunkt, fordi jeg kunne jo se, at det virkede. [02:05 - 02:09]: Der var rigtig mange, der ikke kunne finde ud af at holde Webinars, men forsøgte sig med det. [02:09 - 02:12]: Det skal man jo også have credit for, fordi man skulle gøre et eller andet. [02:12 - 02:15]: Og det, som vi så skal snakke om i dag, det er, at skal man stadig gøre det her? [02:15 - 02:20]: Fordi jeg kan jo sige, at i Obsidian, der har vi afholdt en del Webinars i 2022. [02:20 - 02:25]: Jeg tror, vi har lavet mellem 40 og 50. Så desværre har vi lavet en om ugen igennem sit rundtregn, [02:25 - 02:30]: nede hele året. Og vi har planer om at gøre det samme eller mere i 2023. [02:30 - 02:33]: Så jeg kan allerede nu komme med vores konklusion, vores egen konklusion, [02:33 - 02:37]: at vi har taget et long bet på Webinars, som vi planligger at blive ved med. [02:37 - 02:42]: Når jeg snakker med vores kunder om det her, og det vil være selvfølgelig kunder i B2B-regimen, [02:42 - 02:47]: det kan være SaaS virksomheder, ligesom Drip og SneakNote, det kan være produktionsvirksomheder, [02:47 - 02:52]: professional service virksomheder, så møder jeg en vis, hvad skal man sige, ikke modstand. [02:52 - 02:53]: Skepsis. [02:53 - 02:57]: Ja, en skepsis, og nogle spørgsmål til Webinars. [02:57 - 03:03]: Og de to, jeg får primært, det er den ene, de realiserer sig til, at folk de er bange for at gå på kamera, [03:03 - 03:07]: og de tror det skal være live, det skal det jo ikke, alle vores er live, men kan jo lave det on demand, [03:07 - 03:09]: det ved jeg, I har lidt mere erfaring med at gøre. [03:09 - 03:11]: Det har vi behandlet i en anden episode tidligere. [03:11 - 03:13]: Det andet jeg får, det er, at folk ikke er trætte af det. [03:13 - 03:16]: Hvad tænker du om den, Emil, er folk trætte af at se Webinars? [03:16 - 03:23]: Jeg tror folk er trætte af at se den klassiske forstand, hvor du bare i en monologue-agtig type, [03:23 - 03:29]: hvor du bare gennemgår et eller andet i dine slides, så der slet ikke er nogen mulighed for at interagere med dem, [03:29 - 03:36]: som holder en eller anden form for oplæg og stiller spørgsmål, og der er en interaktion imens man afholder det her klassiske Webinar. [03:36 - 03:38]: Det tror jeg folk er trætte af. [03:38 - 03:40]: Så der er sådan lidt mange spørgsmål i det samme her. [03:40 - 03:45]: Så den klassiske Webinar i den forstand tror jeg rent faktisk, at de er lidt trætte af, [03:45 - 03:52]: men, og det kommer vi jo til, men jeg tror på ingen måde, at Webinars generelt set er dødt, [03:52 - 03:55]: eller noget som du ikke skal gøre den dag i dag. [03:55 - 03:59]: Det er helt sikkert noget du skal fortsætte med. Du skal bare tænke formatet lidt anderledes. [03:59 - 04:04]: Jeg kan fortælle dig hvad jeg er træt af, fordi jeg har faktisk tænkt over det og skrevet ned, hvad jeg er træt af i Webinars, [04:04 - 04:09]: fordi jeg har også selv en skeptisk for at bare deltage i et Webinar, som jeg måske ikke havde for to år siden. [04:09 - 04:11]: Jeg har skrevet fire ting ned, jeg er rigtig træt af. [04:11 - 04:13]: Den ene, det er monologer, så det er det, du nævnte der. [04:13 - 04:16]: Altså folk, der bare taler i en halv time, og medler en anden, det er kedeligt. [04:16 - 04:19]: Gineriske Webinars, og det tror jeg faktisk er et af de store takeaways. [04:19 - 04:25]: Jeg deltager næsten ikke i Gineriske Webinars længere. Et Gineriske Webinar, det kunne være fem tips til Facebook-analysering, [04:25 - 04:27]: eller ti workflows til email automation. [04:27 - 04:32]: Jeg deltager næsten ikke i dem, fordi rigtig mange Webinars kunne godt have været et blogindlæg i virkeligheden. [04:32 - 04:36]: Det kunne faktisk have været en tweetstorm, og så havde du fået mere ud af det. [04:36 - 04:39]: Men jeg synes stadig, der er nogle fantastiske emner. [04:39 - 04:43]: Jeg kan give et eksempel fra nylig, hvor Apple kom med SK AdNet 4.0, [04:43 - 04:47]: som er den største positive ting, der er sket siden iOS 14, [04:47 - 04:52]: og det er app tracking transparences, hvis man arbejder meget med app downloads og online marketing, [04:52 - 04:54]: så er SK AdNet 4.0 rigtig vigtigt. [04:54 - 04:59]: Det første, jeg gjorde, da det kom, det var, at jeg gik på Google og søgte SK AdNet 4.0 Webinar, [04:59 - 05:03]: fordi jeg vidste, at det var et tilpas interessant emne, og tilpas komplekst. [05:03 - 05:05]: Hvis jeg bare læser et blogindlæg om det, så fatter jeg det ikke. [05:05 - 05:07]: Jeg har nødt til at have det visualiseret af nogen, der forklarer det til mig. [05:07 - 05:10]: Der fandt jeg et webinar hos en mobile measurement provider, [05:10 - 05:15]: tilmeldte mig det, røg ind i deres email flow, og endte med at anbefale en af vores kunder at tage en trial på det. [05:15 - 05:20]: Det virkede ligesom beskuldet, men der var også en nyhedsvinkel, det kommer vi lidt tilbage til. [05:20 - 05:24]: Jeg synes, der er mange amerikanske webinars, og Emil, det kan du måske fortælle lidt om, [05:24 - 05:26]: fordi du er CMO i en amerikansk virksomhed. [05:26 - 05:33]: Jeg synes, der er en tendens til, at amerikanske webinars, og bl.a. Meta eller Facebook, er ret skyldige i det her, [05:33 - 05:35]: hvor du har fire personer, der deltager i webinaret. [05:35 - 05:40]: De sidder hver deres sted med fire forskellige computerer, fire forskellige mikrofoner, [05:40 - 05:44]: tydeligvis fire forskellige internetforbindelser, og en af dem er en kartoffel, de bruger som router, [05:44 - 05:49]: og der er et elendigt samspil mellem verdene, som man kan se, de har aldrig nogensinde talt sammen, [05:49 - 05:53]: og alle skal tale lige meget, og det er ligesom at se fireside-chats til konferencer, jeg hader det. [05:53 - 05:58]: Og lige præcis den der, jeg har desværre set rigtig meget fra mine kolleger, [05:58 - 06:04]: det er jo en klassisk form for webinar i USA, altså bare lidt et andet format, end vi er vant til. [06:04 - 06:10]: Ja, fordi jeg tænker, at DK er sådan lidt to personer, der taler sammen, der står fysisk ved siden af hinanden, [06:10 - 06:14]: typisk, og har sådan lidt en form for ping-pong, hvor jeg føler, at amerikanske er fire forskellige personer, [06:14 - 06:17]: der sidder hver for sig, og de kender ikke hinanden. [06:17 - 06:22]: Ja, og hvis ikke du har lavet et webinar før, så er det bare svært at holde et webinar online med en, [06:22 - 06:27]: som du aldrig har snakket med før. Det kræver altså bare, at der er en vis form for kemi, [06:27 - 06:30]: nu har vi gjort det her i mange år. [06:30 - 06:32]: 597 episode. [06:32 - 06:37]: Det kræver bare, at man har gjort det ret meget, altså det bliver klart bedre, når vi sidder sammen, [06:37 - 06:43]: også den dag i dag, så det vil sige, selv efter 600 episode, og jeg ved ikke, hvor mange dage, [06:43 - 06:47]: vi har brugt sammen her online, så er det bare bedre, hvis man sidder sammen. [06:47 - 06:53]: Når det så er sagt, hvis vi skal tage nogle takeaways fra det her, så vil jeg sige det sådan, [06:53 - 06:58]: webinar er altså ikke dødt, du kan sagtens gøre det den dag i dag, du skal bare lave om på det klassiske [06:58 - 07:02]: røvssyge format, nu nævnte Alsterdan fire ting her, du skal sørge for, at du ikke gør... [07:02 - 07:06]: Ja, den sidste var dårlig mikrofon, og den er så nem at købe, for helvede, [07:06 - 07:10]: at købe en mikrofon og lade være med at bruge den indbyggede laptop, det er simpelthen sløjt. [07:10 - 07:14]: Det er næsten den bedste investering, du kan gøre til at starte med, altså så er kameraet faktisk [07:14 - 07:16]: mindre vigtigt, det er selvfølgelig også en opgradering. [07:16 - 07:20]: Kameraet er ligegødeligt, men altså købe sådan en eller anden Shure SH7 mikrofon, [07:20 - 07:24]: 2.000 kroner på ProShop, den du har fået med til at købe på konsolet, den er fin, [07:24 - 07:27]: den er rigtig, rigtig fin, det er simpelthen for billigt til ikke at gøre det. [07:27 - 07:33]: Den hedder Shure MV7, den vil jeg anbefale til alle, der vil gøre det ene eller det andet. [07:33 - 07:37]: SH7 MV7, det var nogenlunde i samme retning, talet var rigtigt. [07:37 - 07:39]: Det var tæt på, det er tæt på. [07:39 - 07:44]: Altså, ved du hvad, køb dig den, det er en mikrofon, hvor du bare plotter USB-stikket i computeren, [07:44 - 07:50]: og så køre det derefter, og det får du næsten så god lyd, som vi har her i den her podcast her, [07:50 - 07:52]: som desværre også nogle gange er lidt svingende fra vores side af, [07:52 - 07:55]: det er simpelthen fordi, vi er for dårlige til det alligevel. [07:55 - 08:01]: Nå, det var hvad vi havde at sige der, podcast og webinars, begge ting er ikke dødt. [08:01 - 08:04]: Webinar, som jeg ser det, så er det at lave om på formatet. [08:04 - 08:07]: Ikke bare nok med at kalde det noget andet, altså det er den klassiske, du ved, [08:07 - 08:12]: lad være med at kalde det et webinar, kald det noget andet, men så også sørg for, at det er noget andet. [08:12 - 08:16]: Så det ikke er dem her monologer, altså der simpelthen er noget varierende i det, [08:16 - 08:18]: og der er noget dialog. [08:18 - 08:21]: Jeg tror, dialog er det vigtigste for mig, uden at det nødvendigvis er, [08:21 - 08:24]: at du afbryder det hele tiden med de her spørgsmål, som nu engang kommer. [08:24 - 08:28]: Men du kan altså lave afstemninger og alle mulige andre ting i de her webinar tools i dag, [08:28 - 08:31]: som du så kan tage og bruge i den direkte. [08:31 - 08:36]: Du kan tage deltagere ind, som du kan tage en case op med, du kan tage noget nyt op. [08:36 - 08:41]: Og jeg synes, at Halvstrand nævner en ting her, som jeg personligt har været rigtig dårlig til, [08:41 - 08:44]: det er, at når du så laver de her webinars, så sørg for at niche dem ned. [08:44 - 08:47]: Altså nu vil jeg gerne snakke lidt mere om den, fordi det tror jeg faktisk er en af dem, [08:47 - 08:50]: som jeg ser typisk i dansk marked, at man fejler på, [08:50 - 08:53]: det er, at man laver de generelle, fordi man tænker, det er antallet af tilmeldinger, [08:53 - 08:55]: som gør, om man har succes med det eller ej. [08:55 - 08:58]: Der tror jeg, at du og jeg har snakket om det længe nok til at vide, [08:58 - 09:00]: hvad din holdning er til det. [09:00 - 09:03]: Det er ikke antallet, det er kvaliteten af dem, som kommer, [09:03 - 09:06]: og hvor lang tid de ser og lytter til dig. [09:06 - 09:10]: Så det handler i langt højere grad om, at du nicher det ned til et emne, [09:10 - 09:13]: som er interessant for de få, som kommer. [09:13 - 09:16]: Så handler det ikke om, at du får 800 til at komme til et webinar. [09:16 - 09:19]: Det er selvfølgelig super fedt, men hvis det er endnu federe, [09:19 - 09:22]: i min optik, hvis du kan lave noget, der er lidt mere niche. [09:22 - 09:25]: Jeg har to gode eksempler på det her fra vores egne, [09:25 - 09:27]: fordi to af dem, jeg har lavet efteråret, går i hver sin retning. [09:27 - 09:30]: Den ene, det er et webinar, jeg har lavet om SKI AdNetwork 4.0, [09:30 - 09:33]: og det var derfor, jeg også gerne ville se, hvad andre er inde på, [09:33 - 09:36]: og sørge for, at mit er så godt som overhovedet muligt, når vi laver det. [09:36 - 09:39]: Der var 40 deltagere. Det er altså ikke mange i her på sit her regi. [09:39 - 09:41]: Det er et af de mindst besøgte, vi overhovedet har haft. [09:41 - 09:44]: Når man så kiggede ned over deltagerlisten, [09:44 - 09:47]: så halvdelen af top 50 apps på App Store var der. [09:47 - 09:50]: Og det er også, fordi vi havde lavet en lille smule manual outreach til det. [09:50 - 09:53]: Så deltagerne var sindssygt relevante, [09:53 - 09:56]: og vi fik nogle af de højeste relative engagement metrics, [09:56 - 09:58]: som vi nogensinde har lavet på et webinar. Så der var kun 40. [09:58 - 10:00]: Det var de 40 rigtige. [10:00 - 10:02]: Tænk angelig en anden ting, som fungerede rigtig godt for os, [10:02 - 10:04]: og som jeg glæder mig til at gøre næste år, [10:04 - 10:06]: det er, at de to mest sette webinars, [10:06 - 10:09]: to ud af de tre mest sette webinars, vi har, [10:09 - 10:13]: der er en geniæsk imellem, som min kollega Morten og Frederik har lavet, [10:13 - 10:16]: men to ud af de tre mest sette webinars, vi har i AppSidens historie, [10:16 - 10:20]: f.eks. da iOS 14 og App Tracking Transparency kom i 2021, [10:20 - 10:24]: der var vi de første til at lave et webinar. Der fik 1000-1500 deltagere. [10:24 - 10:26]: Og for nogle måneder siden, da Google Analytics 4 [10:26 - 10:29]: lige pludselig blev bekendt gjort ulovligt af datatilsynet, [10:29 - 10:32]: var vi ude dagen efter at sige, at vi laver et webinar, [10:32 - 10:34]: men der havde vi ikke materialet klar til det. [10:34 - 10:37]: Webinaret udkom også først 4-5 dage efter, [10:37 - 10:39]: men der ryddede de jo nærmest kalenderen, [10:39 - 10:43]: og så gjorde vi alt, hvad vi kunne for at lave det bedst mulige webinar der. [10:43 - 10:45]: Og særlig den sidste er interessant, [10:45 - 10:47]: når jeg sidder og kigger ned over statistikken i 23, [10:47 - 10:49]: på det vi lavede med Google Analytics 4, [10:49 - 10:51]: som vi ikke brugte betalspind på. [10:51 - 10:54]: Vi sendte det ud til vores email list, og så lavede vi det ud på LinkedIn. [10:54 - 10:56]: Det er faktisk det mest kommenteret LinkedIn-opslag, jeg nogensinde har lavet, [10:56 - 10:58]: fordi jeg lavede sådan en sjovt meme ud. [10:58 - 11:02]: Mit meme-game var lidt stronger endda med Google Analytics 4. [11:02 - 11:07]: Og så at man kunne skrive en kommentar for at blive tilmeldt, [11:07 - 11:10]: fordi jeg havde ikke linket klar endnu, jeg havde ikke webinaret klar endnu. [11:10 - 11:12]: Så fik jeg sgu 600 kommentarer, [11:12 - 11:17]: og der kunne man jo, man kunne måske have sat et eller andet værktøj til at sende ud maskinelt. [11:17 - 11:20]: Det har jeg ikke lyst til, fordi jeg har ikke lyst til at få flere advarsler på min LinkedIn-profil. [11:20 - 11:23]: Jeg har en tilbage fra 2017, det er den eneste jeg skal have. [11:23 - 11:27]: Så jeg skrev 600 beskeder manuelt til folk, der skulle deltage, [11:27 - 11:29]: og det gjorde rigtig mange af dem så også. [11:29 - 11:31]: Så vi har også knoklet lidt for det. [11:31 - 11:35]: Der er 1659 tilmeldte, og 1100 der har set det, [11:35 - 11:38]: og det er eksklusivt dem der så har set det over en demande efterfølgende, [11:38 - 11:40]: så blev tallet altså endnu højere. [11:40 - 11:44]: Og den direkte omsætning der kan tilskrives til det webinar, [11:44 - 11:47]: for folk som så efterfølgende har bedt os om at lovliggøre eller opsætte service, [11:47 - 11:49]: er jo et godt stykke over en kvart million, [11:49 - 11:52]: og det er på få måneder vi snakker om til sådan en biødelse i Obsidian. [11:52 - 11:58]: Og det er alligevel ret sjældent at vi kan tilskrive en så væsentlig omsætning til et webinar med det samme. [11:58 - 12:01]: Men det kunne vi her, fordi der ramte vi også noget interessant. [12:01 - 12:03]: Så jeg tror måske også en af de ting man skal overveje, [12:03 - 12:05]: det er måske i mindre grad at sige, [12:05 - 12:07]: jeg skal lave fire webinars næste år som i Ørtsund, [12:07 - 12:09]: så helt vildt uambitiøst. [12:09 - 12:11]: Der kan du lave mange, mange flere. [12:11 - 12:15]: Men også måske at sige, [12:15 - 12:16]: jeg vil gerne lave nogle webinars, [12:16 - 12:18]: nu venter jeg til der kommer noget i min branche der er relevant, [12:18 - 12:21]: og så er jeg til gengæld klar til at springe på det med det samme. [12:21 - 12:24]: Fordi det er i virkeligheden der jeg tror du kan lave de mest brugbare webinars, [12:24 - 12:47]: så ikke fem generiske tips til X.