EP #443 Sales & Marketing Playbook

Hvad er det lige en Sales og Marketing Playbook er, og hvordan kan den hjælpe dig med at skabe værdi for din virksomhed? 

I de fleste virksomheder og afdelinger vil der altid være nogle processer, der gør at mange ensartede opgaver dukker op. Hvis dette lyder bekendt, så lyt med her, hvor Emil og Halfdan giver indblik i hvordan de bruger, eller ikke bruger, en Playbook til at gøre sådanne processer mere effektive. 

Hvad er en Playbook egentlig? Det er en slags intern vidensdeling og samling af cases, der kan være til stor gavn for både onboarding-, salgs- og marketingsprocesserne i en virksomhed. Emil har selv skabt sådan en i Sleeknote, og han giver indblik i hvordan den bruges og hvilken værdi den skaber i de forskellige afdelinger af Sleeknote.

Lyt med her og bliv klogere på: 

  • Hvordan man laver en Playbook og hvilken værdi den tilfører
  • Hvorfor en virksomhed bør bruge tid og ressourcer på en Playbook
  • Hvilke processer der kan gøres nemmere ved brug af en Playbook

Tidskoder for afsnittet: 

00:00 – Intro til programmet og afsnittet

01:40 – Hvad er en Playbook? 

02:25 – Hvilke problemer kan en Playbook hjælpe med at løse? 

02:45 – Case: Obsidian. Hvorfor skal man have en Playbook?

05:00 – Opfølgende spørgsmål – Hvad er forskellen på en Playbook og en Swipefile? 

05:35 – Casen forsættes.  

06:50 – Hvordan Sleeknote bruger deres Playbook.

08:05 – Playbook & Pitch stakes

09:00 – Brugen af tags 

09:30 – Processen bag en Playbook – opsættelse og vedligeholdelse

10:35 – Hvordan er Sleeknote’s playbook lavet? 

11:40 – Kunne du tænke dig en template? 

12:20 – Afsluttende

.

Noter: 

Hvad kan man bruge en Playbook til: 

En playbook kan hovesageligt bruges til tre forskellige formål: 

  • Inspiration: 
    • Dette er specielt i marketingsafdelingen, hvor det kan være yderst brugbart at man kan se, hvordan tingene er blevet gjort tidligere, for ikke at skulle starte helt forfra hver gang. Dette kan bl.a. være når man skal lave en kundepræsentation, klargøre et oplæg til et webinar, eller vise et kreativt produkt frem. 
  • Use-case: 
    • Dette er specielt i salgsafdelingen, hvor det kan være yderst brugbart, at man kan se hvordan produktet kan bruges og hvor mange forskellige eksempler der findes, så man hurtigt kan præsentere det videre når man snakker med en potentiel kunde. 
  • Kunderesultater:
    • Dette er specielt til intern brug i virksomheden, hvor det kan hjælpe produktiviteten og effektiviteten, hvis alle forstår hvilke resultater kunder har opnået med produktet. Samt kan det give en forståelse for, hvad der skaber gode og dårlige resultater. 

Hvordan bruges en Playbook?

En Playbook er en database, hvor man kan samle eksempler: 

I Sleeknote har de samlet eksempler på: 

  • Landing pages
  • Ads 
  • Kundeopkald 
  • Webinars 
  • Websites 
  • Blogposts 
  • Pitch Decks 
  • Præsentationer 
  • Og meget mere.