EP #553: Hvorfor viser Facebooks pixel og Google Analytics forskellige tal?

Google Analytics og Facebooks pixel kommer ALDRIG til at vise de samme tal. De er begge teknisk rigtige, men bygger bare på forskellige måder at måle på.

Forskellene der får Facebook til at måle mere er:

  1. Facebook måler cross device. Google Analytics måler ikke cross device.
  2. Facebook tilskriver alt inden for klik og 7 dage og visning og 1 dag. Google Analytics tilskriver ud fra en fast model, som udgangspunkt last click.
  3. Facebook tilskriver view-konverteringer. Google Analytics tilskriver ikke view-konverteringer.

Forskellene der får Facebook til at måle mindre er:

  1. Facebook er ramt af iOS14. Google Analytics er ikke ramt af iOS14.
  2. Facebook er ramt af adblockers, der fjerner Facebooks pixel. Google er ikke.

Hvad er det rigtige tal så?

Det er svært at finde ud af. Lav dine egne modeller og eksperimenter med ‘incremental modelling’, fx:

basic: unikke rabatkoder, spørg dine kunder.

advanced: mmm, marketing mix modelling (kræver gigameget data).

552 554