EP #446: Content Marketing for Ecommerce

Hvordan kan man genopfinde sin contentmarketing uden at skulle opfinde den dybe tallerken hver gang? 

Content marketing er ikke ligefrem et nyt begreb, og det er noget som de fleste marketingafdelinger har arbejdet med adskillige gange før. Dette gør det svært at finde på noget nyt og ikke bare ende med noget triviel, ensformig markedsføring. Hvis du synes du kender det her scenarie, eller bare godt kunne bruge en smule inspiration, så lyt med her, hvor Emil og Halfdan gennemgår syv gode eksempler på anderledes content marketing for e-commerce, og en bonus. 

De har tidligere snakket en masse om content marketing for B2B, specielt da dette jo er den branche som de selv befinder sig i, men dagens afsnit har fokus på e-commerce. Det handler om hvad disse e-commerce forhandlere gør anderledes, eller hvordan de gør noget som man allerede har set før, men stadig har rigtig meget succes med det. 

Lyt med her og bliv klogere på: 

  • Hvor mange forskellige former for content marketing der egentlig findes 
  • Hvordan man kan tage et af de ældste trick i bogen og gøre det nyt og skinnende 
  • Hvorfor det er så vigtigt ikke at lade din contentmarketing blive kedelig

Tidskoder for afsnittet: 

00:00 – Intro til programmet og afsnittet 

  • Content marketing kampagner:

01:10 – Nicehair (Auktion og videoer) 

02:35 – Oslo Skinlab (Influencer & videoer)

03:35 – Unisa (User Generated Content)

04:50 – Skullcandy (Live Koncerter)

06:40 – TrewGear (Ambassadører)

07:35 – Warby Parker (Personlighed på Sociale medier)

08:55 – Press (Online Blog/Magasin) 

10:15 – Bonus 

11:20 – Afsluttende

.

Noter: 

Content marketing – helt kort og godt – er mange forskellige variationer af indhold, der kan fange forbrugernes opmærksomhed og dermed skabe interesse for firmaet. 

  • Det kan være alt som: artikler, tutorial videoer, infografik osv. 

7 gode eksempler:

  1. Nicehair: 
  • Danmarks største online beautyshop, der har knækket koden ved at skabe videoer, hvori deres medarbejdere anbefaler produkter og laver tutorials. Samtidig har de en Facebook bruger der afholder LiveAuktioner, hvor de har flere tusinde følgere. 
  1. Oslo SkinLab:
  • Et firma der producerer kollagen pulver og vitamin tilskud, og har lavet et formidabelt samarbejde med influencer Geggo. Dermed har de en der viser produkterne, men samtidig har de også automatisk hendes reach som både blogger og instagrammer. 
  1. Unisa: 
  • Spansk sko sælger, der har formået at indsamle så meget User Generated Content, i form af Instagram billeder og lignende, at de har en masse eksempler på sammenhænge og outfits som skoene skal bruges med. Det har forhøjet deres konverterings rate med 16.03%. 
  1. Skullcandy:
  • Amerikansk producent af høretelefoner, højtalere og håndfri enheder, der har skabt helt nyt content til deres marketing, og tiltrukket en hel masse opmærksomhed, ved at afholde live ‘online’ koncerter. Altså streame koncerter de har afholdt landet over – og lavet en hel serie af denne slags koncerter. 
  1. TREW Gear: 
  • Amerikansk producent af outdoor og ski udstyr, der har taget en gammel contentmarketing metode i brug; ambassadører, men de gør det bare på en måde, der formår at skabe en masse omtale og interesse for produkterne. 
  1. Warby Parker: 
  • Amerikansk brille producent, der på trods af deres kedelige navn, har skabt en online profil, der fungerer fordi de lader selskabets personlighed skinne igennem. De rækker personligt ud til deres kunder og deres medarbejdere laver content, som er personligt, og endda virker en smule uprofessionelt, men det er en af grundende til at det virker. 
  1. Press: 
  • Engelsk Juice selskab, der har taget ideen om at skabe en blog eller et magasin, til at fortælle om produktet, til et helt andet niveau. De har skabt et community omkring deres blog og omkring den livsstil som deres produkt ønsker at promovere. 
445 447