EP #450: B2B Leadscoring

Det lyder meget fint det der lead scoring, men hvornår er det lige relevant for dig? 

Som B2B virksomhed får man en masse besøgende, subscribers og leads, og så kan det være svært at vide hvilke, der egentlig skal prioriteres. Hvad er det lige et ‘varmt’ eller ‘koldt’ lead er og hvordan kender man forskel på dem? Hvis du gerne vil vide hvordan du kan spare en masse tid ved at kvalificere dine leads, så lyt med her, hvor Halfdan og Emil gennemgår hvordan de bruger lead scoring i både Obsidian og Sleeknote. 

Med lead scoring har man større chance for at bruge sin energi på faktiske potentielle kunder og dermed undgå at man spilder tiden. Det hjælper med at danne et overblik over de aktuelle leads du har dermed kan din salgsafdeling prioritere, hvilke leads, der skal handles på. I dette afsnit kan du lære hvordan B2B leadscoring kan sættes op i de forskellige automationsystemer, samt få nogle learnings fra tidligere arbejde med leadscoring.

Lyt med her hvis du ønsker at blive klogere på: 

  • Hvornår du skal fokusere på lead scoring
  • Hvilke faktorer du bør kigge på når du scorer dine leads 
  • Hvorfor det er relevant for dig og din virksomhed at lægge tid i lead scoring

Tidskoder for Afsnittet: 

00:00 – Intro til programmet og afsnittet 

01:05 – Hvad er lead scoring?

02:05 – To former for lead scoring

04:10 – Statisk lead scoring 

05:45 – Hvad gør Sleeknote

06:50 – Hvad kigger man på?

07:45 – Eksemplet med Obsidian 

08:30 – Hvad sker der på baggrund af en Score?

10:00 – Hvordan gør Obsidian det anderledes

11:20 – Hvad er vigtigt at huske for din virksomhed? 

12:00 – En sidste ting at huske 

12:40 – Afsluttende

.

Noter: 

Dette er lidt uddybbende informationer omkring de ting der bliver snakket om i afsnittet. Alt dette bliver også nævnt i afsnittet, men står her så du ikke behøver tage noter under podcasten. 

Definition:

Lead scoring er en process, hvori man vurderer sine leads og giver dem en numerisk score, der bedømmer, hvor godt et lead egentligt er. Denne score er bedømt på baggrund af visse faktorer så som: de informationer der er delt med dig, de erfaringer og interaktioner kunden har haft med dit brand og din hjemmeside. Processen kan hjælpe salg og marketing med at prioritere leads og give en forståelse for hvordan de skal kontakte disse så der er en større chance for at de bliver kunder.

To slags lead scoring: 

  • Statisk lead scoring:
    • Score på baggrund af hvad folk gør, og hvilken værdi det har.
  • Predictive lead scoring: (hør mere om dette i episode #331)
    • Maskinen går ind og kigger på hvem der konverterede og hvad de gjorde og så tilskriver de trin nogle værdier. 
    • Det kræver virkelig meget data.

Hvad kan du måle statisk: 

  • Adfærdsmæssig:
    • Det handler om at man giver en score på baggrund af adfærd og bestemte handlinger. 
  • Demografisk: 
    • Det handler om hvad man ved om individet, alder, køn osv. Demografiske informationer. 

Hvad skal man ellers vide? 

  • Individually-based lead scoring:  
    • Når man vurderer individet på de faktorer lead scoren er bestemt ud fra, som nævnt lige ovenfor. 
  • Account-based lead scoring:
    • Når man vurderer individet som en del af en helhed, altså det firma som de kommer fra, og så bedømmer dem på de faktorer som lead scoren er bestemt ud fra. 
449 451