EP #486: B2B inbound vs. outbound salg

I dagens afsnit af Marketing Brief snakker Emil og Halfdan om B2B inbound og outbound salg. Hvad er forskellen, hvornår skal man bruge hvad og hvad skal du være opmærksom på, hvis du gør brug af begge salgsmetoder? Alt dette vil de som altid tage dig igennem og give dig deres gode tips og tricks.  

Vi håber, at du som altid har lyst til at lytte med! 

Dagens emne:

  • Hvad er forskellen?
  • Hvornår skal du bruge hvad?
  • Hvad skal du være opmærksom på, hvis du gør begge?

Inbound — tager sig af leads, som selv henvender sig til virksomheden

Outbound — kontakter virksomheder, som ikke direkte har bedt om at blive kontaktet

Sammenspil

  • Outbound laver leads til inbound
  • Skilleled imellem outbound og inbound — lav en simpel SOP
  • Hvad er en konvetering i outbound?
  • Hvornår overgår den til inbound?
  • Hvad gør du med provisionen — hvis både inbound og outbound er provisionsaflønnet
    • Sørg for begge afdelinger får noget ud af dealen
    • Outbound skal have instant “win”
    • % af deal size giver mening — ellers vil outbound jagte små kunder
    • Team bonus kan give mening
  • Outbound er hardcore sælgere
  • Inbound skal forstå dit produkt, service eller ydelse 90% (ikke kundeservice – men tæt på)

Hvorfor kører Obsidian kun inbound?

  • Det er først og fremmest nok i vores model.
  • Inbound er ekstremt fleksibelt.
  • Vi opbygger et aktiv, der har værdi på sigt (brand equity og en voldgrav omkring vores virksomhed)

Udfordringer ved inbound:

  • Kræver de rette skills
  • Kræver en investering før at du ser afkast; outbound salg er mere direkte og skaber sandsynligvis hurtigere resultater
  • Du kan ikke “gemme” dig
485 487