EP #467 5 learnings fra en ad account med 10m i spend

Hvordan håndterer man større budgetter på Facebook?

I dagens afsnit deler Halfdan ud af hans erfaringer fra hans arbejde på annoncekonti med store budgetter.

Helt konkret får du 5 learnings omkring, hvordan man bruger pengene bedst og hvilke optimeringspunkter, som man skal have ekstra fokus på?

Vi snakker bl.a. om Facebook’s algoritme, konsolidering af kampagner og optimering af landingsside.

Direct to consumer. Spend i år: 10m, hvoraf FB trækker 95 %.

5 vigtigste learnings:

  1. Hver gang vi indskrænker mængden af lande, falder vores ROAS. Hver gang vi udvider, stiger ROAS. I dag annoncerer vi til brede målgrupper i hele verden. Seriøst, hele verden. Ingen målretning. Bedste ROAS nogensinde.
  • Det kræver dog også, at du har kapitalen til at række så bredt ud.
  • Man skal huske, at når man skyder med spredehagl, så rammer man mere, men det er uforudsigeligt, hvilke consumers man rammer.
  1. Konsolidering: Vi har meget få kampagner med rigtigt meget data i. Vi undgår enhver opdeling ud fra placeringer, køn, interesser, geografi m.v.
  • Jo mere data der er, jo mere tid og energi skal der bruges på at konsolidere det. Så hellere bare indsamle data om det, man lige står og skal bruge.
  1. Jo højere frekvens, jo dårligere resultat. Vi kan se en klar korrelation mellem, at vi kører det samme indhold i lang tid og at resultaterne er dårligere. Der er en invers korrelation mellem høj ROAS og høj frekvens.
  • Frekvensen beskriver, hvor mange gange en gennemsnitsperson i målgruppen er blevet eksponeret for reklamen.
  • Altså, der er en lavere ROAS jo flere gange den gennemsnitlige person i målgruppen har set reklamen.
  1. Det betyder, at vi løbende skal bruge meget indhold. Måden vi holder tempoet på kontoen oppe er ved at lave nyt indhold – både generisk til brede målgrupper og i særdeleshed at gå niche i enkelte fx sportsgrene og lave tilpasset indhold til dem.
  • Man kan også sikre sig en god rotation i sine reklamer, så man sikrer sig, at en person ser forskellige reklamer.
  1. Vi kan forbedre resultaterne af annonceringen ved at arbejde strategisk med specialiserede landingssider (via Landingi, som vi tidligere har talt om), konverteringsoptimering på Shopify, funnel-tankegang m.v. Nogle af vores største wins er gjort på de landingssider, vi sender folk ind på, og ikke i selve annoncerne.
  • Annonceringen skal fange de besøgende i forbi farten, men det er landingssiden der skal overbevise de om at købe.
466