EP #607: 10 års erfaring med remote marketingteams
Emil har nu 10 års erfaring med at arbejde med remote teams. Også Halfdan med Obsidians 3 kontorer. I denne episode taler Emil og Halfdan med erfaringer og anbefalinger til at arbejde remote med digital marketing – både kulturelt og i forhold til produktivitet.
Denne episode transkriberet
[00:00 – 00:20] Hej og velkommen til episode 607 af Marketing Brief. Mit navn er Halpen Simen. Og mit navn er Emil Kristensen. I den her episode skal vi snakke lidt om remote. Og det at arbejde både som remote, som individ, og som et team. Efter nu små 10 års erfaring med at både have remote ansættelse og arbejde remote selv,
[00:20 – 00:38] som person for mig selv, er jeg blevet lidt mere opmærksom på, hvad det er, som det er at arbejde remote. Så føler jeg da efterhånden, at jeg har gjort mig nogle erfaringer og nogle ting, som jeg gerne vil undgå i fremtiden, både som individ og som et team.
[00:38 - 00:56] Og vi har efterhånden prøvet alverdens mulige sjove ting i både Sleek Note og i Drip, som jeg godt kunne tænke mig at dele lidt her sammen med jer i dag. Jeg ved også halvstand efterhånden, så I jo også begynder at blive lidt remote, i og med at I også har nogle kontor rundt. Jeg vil jo ikke sige, at vi er remote i halvstanden. [00:56 - 01:13] Vi har bare tre forskellige kontorer. Fire faktisk. Fordi så er det jo sådan set bare kontorer på forskellige lokationer. Men når det så er sagt, så er det jo stadigvæk med, at I ikke bare lige kan gå over og prikke alle på skulderen, som I kunne for et par år siden. Ja, det er rigtigt. Der er ikke sådan rigtig nogen god måde at dele det her op på. [01:13 - 01:31] Den bedste måde, som jeg har let at kunne finde, det er, at vi kan gennemgå lidt, hvad der er som et team, og hvad der er som individ efterfølgende. Fordi der er jo stor forskel på, om du sidder og deler et team, som er remote, eller om du sidder som individ og er remote, og egentlig bare gerne vil have nogle tips og tricks til, hvordan du kan få en endnu bedre hverdag ud af det. [01:31 - 01:47] Eller hvis du gerne vil blive endnu bedre som et team til at have en remote kultur. Lad os starte med sådan en team-delen, fordi nu sidder du jo også med ansvar for et marketing- og salgsteam i DRIP. Så hvad er sådan nogle af de overvejelser, du har gjort dig med det? Altså, jeg tror, at den unikke case her, og den er jo nok unik i forhold til mange af dem, der lytter med, [01:47 - 02:05] det er, at vi er baseret i, jeg tror, det er fem tidszoner nu i det her salg- og marketing-team. Så det er der også i hele det her game, det er, at der er forskellige tidszoner, og der er forskellige tidspunkter, hvor vi kan kommunikere med hinanden, om det er møder, om det er video, om det er Slack, eller om det er Teams, eller hvad det nu er, [02:05 - 02:23] så er kommunikation selvfølgelig besværlig gjort af tidszoner. Når det så er sagt, så skal vi ikke bruge alt for lang tid på det, i og med, at jeg tror ikke, det er vildt mange, som lytter til den her podcast, som har den problemstilling. Noget af det, som vi har gjort os overvejelser, det er jo selvfølgelig møder, [02:23 - 02:41] det er kommunikation, det er video, det er, hvordan vi sørger for, at der er en social kultur, og at man har en mulighed for at række hånden op og så sige, jamen, det er faktisk lidt svært det her med at sidde på sit hjemmekontor, til både ens manager, men også resten af gruppen. [02:41 - 02:58] Og det er svært, halvstandet, den her følelse af, at man kender sit team, altså dem, du bruger 8, 9, 10 timer sammen med hver eneste dag, og at man bare møder ind på, måske værelset lige ved siden af, eller måske endda samme værelse, som man sover i. [02:58 - 03:15] Der kan man bare lige op til bordet, og så har man 8-10 timer foran sig, med nogen, som man måske ikke føler, man kender vildt godt. Og det er lidt den største udfordring, jeg ser. Ja, og udfordringen i det, det er vel i forhold til samarbejdet, jeg tænker, at folk, der kender hinanden godt, og er vant til at samarbejde, [03:15 - 03:33] samarbejder bedre end folk, som ikke gør. Det er jo lidt ligesom, nu har vi lavet 600 episoder af den her podcast sammen, det betyder, at vi kender hinanden tæmmelig godt efterhånden, og vi ved, hvornår den ene stopper, og den anden tager over, osv. Og på den måde, det her er jo et samarbejde, jeg tror, hvis man lytter til de første episoder, vi to har lavet, så tror jeg, der er meget mere venden [03:33 - 03:50] og gestikulationer i forhold til, hvornår der er nogen, der skal tage over, og usikkerhed i forhold til, hvordan man lige spiller hinanden gode, osv. Og på den måde, så er det jo fuldstændig det samme som at være kollega i en virksomhed. Ja, og så er der bare noget over at mødes fysisk, at du får bare en anden forbindelse på en eller anden måde. [03:50 - 04:07] Det er svært at forklare. Det er lidt ligesom om, at man får lidt overstået et eller andet med, man får lige set hinanden an på en lidt anden måde, og der opstår bare nogle snakke, som er svært at stimulere online. Men når det så er sagt, så har vi jo selvfølgelig ikke lavet episoden for at bare snakke om alle de udfordringer, der er. [04:07 - 04:23] Så lad os gøre til nogle af de ting, som du kan gøre ved det. Den første del af det, lad os sige møder. Det er den klassiske. Lad os starte der. Møder generelt til, der vil jeg altid anbefale, at man selvfølgelig prøver at holde møder til et minimum. Det er meget klassisk. Ja, hold møder til et minimum. Yes. [04:23 - 04:39] Men når du er i en remote kultur, og du skal regne med, at nogen af dem, som du måske arbejder med, og det kan være meget fjernt for mange af dem, der lytter til den her episode. Nogen af dem, som jeg arbejder med, stør op, så går de på arbejde, og så går de hjem igen. [04:39 - 04:57] De går ikke engang hjem igen. De sidder på det samme værelse, og bor ikke med nogen. Så møder i sig selv er nogen gange en god ting, fordi du får en social interaktion med nogen. Så du skal ikke bare tage møder væk, fordi der er en eller anden... [04:57 - 05:15] Nu så jeg lige, at Shopify har været ude og sige, at vi aflyser alle møder i to uger. Alle møder med over to deltagere, så med tre eller over deltagere. Ja, det var sådan det var. Det fik de jo meget omtale på. Men jeg tror ikke, at... Jeg tror, at det var fordi, de vurderede, at der var mange møder, der spillede tid, særlig hvis du har sådan lidt amerikansk eller svensk mødekultur, [05:15 - 05:34] hvor der sidder lidt flere til det møde, end der egentlig burde. Så jeg tror, at deres var for at spare tid, og ikke fordi, de tror, at det giver et bedre samarbejde i remote. Nej, fordi jeg er jo sådan set et kæmpe fan af det, men jeg er også meget tilhænger af at have nogle af de her møder, hvor der ikke nødvendigvis er sindssygt meget på agendaen, når det er en remote kultur. [05:34 - 05:54] Fordi der simpelthen er kollegaer, som vildt og lige ikke ser andre, end måske dig den dag i et Zoom opkald. Har det en betydning, tænker du måske lige nu i dit job, hvor du møder ind kl. 9 og tager hjem igen kl. 4 og har 16 gode kollegaer rundt om dig. Ja, det har en kæmpe, kæmpe betydning for, [05:54 - 06:13] hvordan den dag ellers kommer til at udforme sig for det individ. Så mit første tip er, ja, begræns møder, men være okay med møder nogen gange. Bare nogen gange. Handler om alt muligt andet. Så lad nu være med at køre i en eller anden tight agenda altid, [06:13 - 06:31] fordi det, du har hørt, det skal man gøre i en remote kultur. Det behøves jo ikke. Jeg kan jo bidrage med, at vi har sådan personer, der arbejder meget tæt sammen. Altså sådan to personer, der nærmest er parret sammen på tværs af forskellige kontorer. Der har vi gjort det til en fast del af vores modus luberandum, at der tager man et kort møde om morgenen, 15 minutter for lige at aligne, hvad der skal ske i løbet af dagen og sikre, [06:31 - 06:50] at der ikke er noget, der bliver tabt mellem to stoler osv. Og en ting, vi ser folk gøre, som vi 100% opfordrer til, det er at gøre virtuel fredagsspar. Så der kan folk sidde kl. 16, så kan det godt tage en øl, selvom man sidder to forskellige steder, og det kan godt tage en halv time at snakke om ingenting, fordi det er nogle af de ting, der faktisk bare skaber et bedre bund på arbejdspladsen og gør det så sjovere at arbejde sammen for alle. [06:50 - 07:07] Så det kan lyde super fjollet, men jeg tror, det er super meget værd. Jeg tror lige præcis den, det har jeg også som et punkt her. Online aktiviteter, fredagsspar, om det er, at man laver mad sammen en aften, har vi nogen, der har gjort en gang. Men igen, bor du alene, eller har du måske ikke vildt mange sociale interaktioner, [07:07 - 07:25] så er det bare det, at man lige åbner sin computer, og så laver man mad sammen, så er det ikke snak om et eller andet åndssvagt projekt, som man har siddet med i flere uger, som man måske er kørt lidt død i. Nej, så er det snak om den her, hvad ved jeg, pas til ret, som der er nogle af 3-4 stykker, der laver på samme tid. Det behøver sikkert ikke at være et eller andet stort event, hvor hele virksomheden gør det. [07:25 - 07:41] Det kan bare være ens lille team, som gør det. Det er sådan nogle sjove, små ting, som man godt kan gøre som et team i en remote kultur, som ikke nødvendigvis kræver vildt meget af hver individ, og det er jo noget af det, jeg synes, der er interessant. Det er bare sådan mange af de her ting, der er ufærdige med at gøre sådan et, det skal man møde op til. [07:41 - 07:57] Nej, prøv bare at arrangere det, og sæt nogle folk på til at arrangere det, som gerne vil arrangere det, og så må dem, der møder op, møde op, så kan man tilmelde sig det. Den næste del her, vi har, det er video. Generelt set, så siger jeg jo til alt og alle, det er, at når vi holder møder, så skal der være video på. [07:57 - 08:14] Så ikke, du har video på, så vil jeg egentlig gerne, så vil jeg faktisk gerne have en begrundelse. Jeg vil gerne have en begrundelse, eller så vil jeg gerne have, at du lade være med at joine mødet, for at være helt ærlig. Det er simpelthen lidt et must fra vores side af, det at man har video på. [08:14 - 08:31] Men det synes jeg faktisk er meget fedt, fordi jeg oplever mange, der deltager uden, og hvis jeg sidder på en møde med en kunde, og de deltager uden video, det er fair nok, jeg kommer ikke til at sige, så holder vi ikke mødet, men jeg synes egentlig, det er godt at skikke at have det, og så kan folk sige, ah, jeg ser ikke så godt ud i dag, eller hvad det nu skal være. Det er jo ikke rigtigt, det det handler om, synes jeg, det er egentlig lidt misforstået. [08:31 - 08:48] Jeg tror også på, at du har et bedre møde, hvis man sidder og har video på, og vi kan jo også bare sige igen i podcast, at nu sidder vi og optager i et værktøj, som har video på, på trods af, at vi ikke bruger den video til noget. Men det er jo også fordi, at det bidrager til noget, til samtalen, og til at vi kan igen se, hvornår den ene stopper, og den anden tager over, og så videre. [08:48 - 09:05] Hvis det gør nogle ting nemmere, vi har også optaget podcast, hvor der ikke har været video på, og jeg tror, det er blevet et dårligere produkt på den måde, og det tror jeg er fuldstændig det samme, når man sidder i et møde. Og det er jo ikke fordi, jeg er sådan en eller anden nazibos, som siger, at der skal være video på, fordi jeg skal se, om alle de sidder og laver noget. Det har intet med det at gøre. [09:05 - 09:22] Intet. Det har simpelthen at gøre med, at jeg har bare set alt for mange små misforståelser, reaktioner, der er blevet misforstået, og udtalelser, som måske er sagt med et blink i øjet, som man godt kan spotte og se i video. Så det handler mere om misforståelser, end det handler om, at jeg skal se, at folk laver noget, [09:22 - 09:41] men de ikke laver noget. Det er, forstå mig ret, det handler overhovedet ikke om det. Det er jo ligesom den nemmeste måde, utilsigtet at komme til at eskalere en konflikt, det er jo skrift. Ja. Altså det er så nemt at virke både arrogant eller kold, eller ironi falder totalt igennem på skrift, så det skal man passe mega meget på med. [09:41 - 10:00] Og det er faktisk også sådan lidt med at stemme uden video. Altså der er super mange små cues, man ser og oplever, med hvordan folk de smiler, og kigger og bevæger sig, osv. Så det er ekstremt nemt at blive misforstået på skrift, det er næsten ligesom nemt at blive misforstået på tale. Det er meget svært at blive misforstået på video eller foran hinanden i et mødelokale. [10:00 - 10:17] Den næste app, hvor jeg har delt af den kedelige en, så den skal nok være hurtig, men ret vigtig en, det er SOP'er. Så Standard Operating Procedures, den har du hørt mig sige et par gange, den er måske lidt kedelig, men den er sindssygt vigtig for remote teams, og især når du skal lære. Jeg kan jo sige til folk, der ikke kender Emil, [10:17 - 10:35] så oppe øverst i hans soveværelse, oppe over ham hænger der jo en plakat, hvor der står SOP'er, så det første Emil ser hver morgen, når han står op, så er det SOP'er, så han ved, hvad dagen kommer til at handle om i dag. Det er meget korrekt. Og skræmmende, du ved, den hænger der, men fair nok. [10:35 - 10:51] Så det, det egentlig bare betyder, at man har nogle processer for, hvordan man gør tingene. Så det er sådan her, vi publicerer et blogpost, det er det klassiske eksempel. Så hvis man ikke har gennemgået det hver eneste gang, der kommer en ny ansat, så kan man egentlig bare lade dem se proceduren, og det gør bare alting langt nemmere. [10:51 - 11:07] Det næste, jeg har på listen her, det er location, og nu kalder jeg den location, fordi det er det, vi kalder det. Det betyder egentlig bare, at man tager virksomheden en gang om året måske, med et eller andet sted hen, så alle, der er remote, de mødes fysisk. Der er noget over at møde fysisk stadigvæk. [11:07 - 11:25] Nu elsker jeg jo remote, men bare det, at du har ét møde i båen med folk fysisk, som jeg lige nævnte tidligere, det gør noget ved resten af forholdet, resten af tiden. Så prøv at se, om du ikke kan prioritere det som virksomhed. Jeg ved også, at I har gjort det i halvstand, hvor I har taget nogle ture. [11:25 - 11:44] Selvom I en gang er remote, så kan det gøre noget for virksomheden, at man kommer til et eksternt, et andet sted, og man lige pludselig ændrer nogle af samtalerne fra at være arbejdsrelateret til at være lidt mere personligt, som vil gøre, at man kender hinanden bedre, som også vil gøre, at ens output vil blive endnu bedre, når man kommer tilbage til arbejdet. [11:44 - 12:04] Jeg kunne bare lige tilføje, at det kan være svært at måle effekten af de her ting, men en måde, hvorpå vi rent faktisk kan måle, det er, at hver eneste uge sender vi til samtlige medarbejdere en meget kort spørgsmål, en skæmundersøgelse, der spørger om to ting. Hvor glad er du lige nu, og hvor travlt har du? De er phraset lidt anderledes, men det er noget af den stil. Hvis man vil måle på, om sådan en tur giver noget, så kan vi se det i de her ugenlige [12:04 - 12:22] tilfredshedsundersøgelser, som vi laver med folk. Der er et kæmpe hop lige ugen efter sådan en tur, og det ved bare, at det ikke er sådan en uge, så er du nede igen. Så vi ser det som en investering her. Folk har det godt på arbejdspladsen, og vi kan faktisk godt måle noget på det. Så er der nogle andre ting, som vi ved, det kan være det mindre risikoen [12:22 - 12:40] for en person, de tjener, eller de har det bedre. Derfor leverer de bedre, og det bliver lidt indirekte leverancer. De bliver sværere at konkrete måle og isolere, men i vores ugenlige tilfredshedsundersøgelser før og efter, der er det meget nemt at se. Tiden, den løber her, det bliver måske en lidt længere episode, men det er jo også noget af det, vi har committed til her i det nye år, [12:40 - 12:56] det er at lave nogle lidt længere episoder. Jeg har skrevet en på her, der er en bogklub, det er jo bare sådan en nem, simpel ting, du kan gøre i morgen. Det er noget, vi har haft ret god succes med også, det er at køre sådan nogle bogklubber. Det kan være alt muligt, det kan også være filmklubber, eller serieklubber, eller hvad end det nu er. [12:56 - 13:12] Det er igen lidt tilbage til de aktiviteter, man kan gøre, uden det er nødvendigt at være en aktivitet sammen, så mødes man efterfølgende og diskuterer eller snakker om, i det her tilfælde, bøger, det kan også være film, eller serie, eller hvad man nu interesserer sig for. Vi var ude og spille Left 4 Dead 2 i Obsidian i går. Ja, super fedt. Det kan også anbefales. [13:12 - 13:30] Vi har også spillet for eksempel CSGO, og hvad der nu allersværds til, sådan nogle online ting, hvor man egentlig sagtens kan gøre noget sammen, uden at det nødvendigvis behøver at handle om arbejde. Og hvad er du okay med, at det tager en halv time arbejdstiden at snakke om det? Det gør ikke noget, det skal du nok få tilbage som arbejdsgiver. [13:30 - 13:46] Bare roligt, lad nu være med at tænke i alt tid, som værende optimerer til arbejdstiden. Så har jeg en her, der hedder Notion F.A.Q. Og med det mener jeg egentlig, at vi har sådan en Notion-side, fordi det er nemt at sætte op i Notion, hvor man ligesom kan klikke sig ind, [13:46 - 14:04] og så kan man se svarene på langt de fleste af de spørgsmål, som man nu vil have. Så sådan noget med, hvad sker der med ferie? Hvad sker der vidderligt, hvis der er en, der dør i familien? Hvad sker der, hvis jeg nu skal, hvis jeg bliver gravid? Hvad sker der så med barsel for mand? Hvad sker der, hvis man er kvinde? [14:04 - 14:20] Altså alle sådan nogle svar her på diverse forskellige spørgsmål, som vil komme, når du sidder remote, som bare er sværere nogle gange at spørge om i en remote-kontekst. Jeg ved ikke hvorfor, men det har jeg bare oplevet, [14:20 - 14:36] at det er sværere for folk, der sidder remote, at spørge til nogle af de her ting, end som det er for dem, der er på kontoret, fordi på kontoret er det måske lidt nemmere i en eller anden kontekst at spørge om det, end som når du sidder i en 101 og skal snakke om arbejde. Så er det bare lidt nemmere, når man lige står og er ved at bryde en kop kaffe deroppe og lige spørger om et eller andet. [14:36 - 14:53] Hey, by the way, hvad er det lige? Hvordan er det nu lige, hvis det er, at jeg skal til begravelse? Du har to spændende punkter her med onboarding og offboarding, og jeg tænker, at vi næsten skulle være startede med dem, fordi det er at give folk en god start i virksomheden, særligt som remote, hvor det er lidt sværere, end hvis de møder ind på en arbejdsplads, og det er der ligger keben til, hvordan folk har det efterfølgende. [14:53 - 15:11] Så hvordan onboarder I remote-medarbejdere? Det er nok en af de sværeste emner, og det er nok også noget af det, vi skulle have en hel episode om. Onboarding. Lad os starte der, fordi det er jo den sjoveste af dem. Onboarding i sig selv, det er jo så mærkeligt. [15:11 - 15:28] Nu har vi lige en, der er startet her i mandag, som starter jo, han har jo fået en computer tilsendt fra inden, og så starter man jo ellers bare dagen med at gå ind på hans kontor, og så starter han i en ny virksomhed, og han har jo aldrig nogensinde set nogen af dem i den virkelige verden, [15:28 - 15:45] men han ser os i et lille zoom-opkald. Det er super mærkeligt, det skal man vente sig til, men når det så er sagt, så har vi sådan en lille notion board med nogle opgaver, som man ligesom skal igennem for at lære virksomheden at kende. Samtidig med det, så booker vi ind i hans kalender. For inden, så er der ligesom booket en masse møder, [15:45 - 16:01] som han også får tilsendt til hans private e-mail, så han kan se, hvad er det, der kommer til at ske den første uge, inden han starter. Så når han starter første dag, så er han sådan, han er godt klar over, hvad der ligesom skal ske det meste af ugen, uden han ved alle detaljerne af det. Og så gennemgår han så det her board her, både i sin egen tid og sammen med hans manager. [16:01 - 16:18] Og så hver eneste dag, så er der ligesom et check-in i morgen, og i slutningen af dagen med manageren. Så er der sådan nogle ting, han selv skal udføre i løbet af dagen. Og det tager typisk sådan fire-fem dage, så er han virkelig som godt overenbordet. Jeg vil sige det sådan, to af dagene er mere eller mindre genereske, [16:18 - 16:36] i den forstand, at det, lige med om du er en udvikler, eller om du starter sammen i marketing eller salg, så er det noget med systemet og virksomheden, og hvad der nu ellers hører sig til, som man ligesom skal igennem for at lære det hele at kende, og alle systemerne, som vi nu bruger til at kommunikere med hinanden. Det er helt sikkert ikke den perfekte version af det, [16:36 - 16:52] men det er en version af det, hvor jeg synes, det man skal tage ud af det, det er min vigtigste learnings, det er at planlægge hans uge, booke hans kalender, foroprettet hans kalender for inden, så du ikke sidder og gør det på dagen sammen med ham eller hende. Og så er det ligesom booket, og så sendt det nu for inden. [16:52 - 17:09] Så når den person starter, så ved de præcis, hvad der skal ske, især når det er en remote setup. Det er en del, man gør nok lidt sværere at forholde sig til allerede, end man bare skal sætte sig ind til computeren og gå i gang. Offboarding tilsvarende, og du har ret i onboarding, det er den sjovere snak om, men offboarding er også vigtigt. Hvordan offboarder man så remote medarbejdere? [17:09 - 17:25] Fordi hvis det var en fysisk virksomhed igen, så ville det måske være noget med at sige farvel og tak i et lokal, gå rundt til folk, aflevere deres computer osv. Hvad delen gør man der? Det her er en af dem, jeg har det mest svært med. For det første, så går det jo altid ondt at skulle afskyde folk. [17:25 - 17:41] Det er ikke nemmere at skulle gøre det i et goddamn Zoom opkald. Det er så på en eller anden måde lidt koldt, som det overhovedet kan være. Så du bliver simpelthen nødt til at prøve at gøre det lidt mere personligt, [17:41 - 17:59] og være okayet med, at det kommer til at tage noget tid. Normalt går jeg ikke ind i diskussioner om, hvorfor vi har valgt at afskede personen. Det vil jeg aldrig nogensinde gøre, og det skal du heller aldrig nogensinde gøre. Men du skal vælge at sige, at det er den sidste dag i den her virksomhed. [17:59 - 18:15] Det er det typisk i vores tilfælde, fordi det amerikanske standard, så bliver deres forbindelse selvfølgelig koldt på selve dagen, og faktisk imens løbet er i gang. Umiddelbart efter mødet, og det kan jo virkelig lidt hårdt, men det tror jeg egentlig, at folk i USA er ret vant til. [18:15 - 18:31] Ja, det er de, og det virker sindssygt hårdt. Jeg kan huske første gang, jeg skulle afskede en i USA, jeg havde det godt nok stramt ved det, at man sidder jo vidderligt på det her zoom-opkal, og så ryger de fra slag af imens. Det er virkelig hårdt. [18:31 - 18:47] Men når det så er sagt, så er de jo vant til det. Men overfordringen for mig, det er, sørg for at have en med fra et HR-team, hvis du har det. Sørg for, at der er en med fra HR, så du kan sige dine ting med. Kædret er det her på grønlandsk, og nu er dagen her for People Team, til at tage de næste steps. [18:47 - 19:06] Og de næste steps er overhængig af, hvilket land de er fra, men om det er så en dansker eller en amerikaner, eller hvad det nu er. En dansker er jo selvfølgelig, i nogle tilfælde, vælger vi at beholde dem de ekstra måneder. Hvis det nu er i salg, så vælger vi så selvfølgelig ikke at beholde dem, fordi du vil ikke have en sælger typisk til at sidde i 3-4 måneder efterfølgende, [19:06 - 19:22] hvis du har opsagt dem. Som et eksempel. Så offboarding for mig, det handler om at få det sagt ret hurtigt. Ja, det bliver et zoom opkald. Sørg for at cut de her forbindelser, som der nu engang er til de her tools, og hvad der nu er, ret forholdsvis hurtigt derefter. [19:22 - 19:42] Det virker koldt, men det er lidt måden at gøre det på, desværre. Jeg har ikke rigtig kunne se nogen bedre løsninger på det, end den her løsning. Og så sørg for at have en med fra HR, som kan tage de næste steps. Og de næste steps er jo de logistiske ting, altså med at du skal have computeren sendt, du skal have diverse forskellige ting sendt tilbage til virksomheden. [19:42 - 19:59] Og det er også forholdsvis simpelt. Det bliver gjort ved en email efterfølgende, som siger, her er de ting, du skal gøre. 1, 2, 3. Lad os have nogle af punkterne om sådan en individ, fordi det her var jo sådan lidt mere at manage ens teams. Så hvis vi går ned fra team til individniveauet, hvad er sådan dine noter omkring det? [19:59 - 20:15] De første ting, det er Slack eller Teams. Du er ikke bundet til Slack eller Teams. Lige meget hvilken virksomhed, du arbejder i, så skal du ikke tro, at dit Slack eller dit Teams eller hvad end det nu er, din kommunikationsplatform, hvor man typisk kan chatte direkte til hinanden. [20:15 - 20:31] Jeg hader alt med de her platforme. Alt. Til at starte med elskede jeg dem. Lige nu hader jeg dem. Jeg hader dem som pesten. Jeg vil ønske, at vi ikke havde dem. Viderligt. Det er det værste værktøj, især for nye personer, [20:31 - 20:48] som lige starter i branchen, som ikke har været vant til at være i en arbejdskultur før. Det må I også have en masse af i halvstand, hvor man kommer helt ud af universitetet eller lignende, og så tror de, at de skal svare deres chef inden for to minutter, og de skal sidde og vente på hver eneste notification, [20:48 - 21:04] der kommer på Slack eller Teams og svare instant. Det er noget, som du kulturelt skal have ændret fra dag i dag. For ellers har de ikke lavet særlig meget produktiv arbejde. De tænker på instant messaging som noget, der er instant, men det behøver det ikke at være. [21:04 - 21:20] Vi er superglade for Slack. Jeg er også superglad for Slack. Jeg synes også, at vi har en god balance mellem, at jeg tror godt, at folk ved, at der ikke er en forventning om, at du svarer på alt inden for to minutter. Hvis det passer, så er det fint. Vi får generelt meget hurtigt at svare på hinanden ved at skrive på Slack, og vi kan lave de grupper, der er relevante for det. [21:20 - 21:36] Det fungerer godt til rigtig mange ting. Men der, hvor den kan blive farlig, det er, at Slack bimler og bamler hele tiden. Så hvis du føler, at du skal sidde hele tiden og svare med det samme, så kan man bare sidde derinde hele dagen og ikke få lavet noget. Der skal være en meget udtalt kultur omkring, hvordan man bruger for eksempel Slack, [21:36 - 21:52] for at det bliver det hjælpende redskab, det kan være. Og den kommer ikke af sig selv. Ja, og man skal have en kultur, og det må I have i virkelig høj grad også, hvor det er, at man har, ikke nødvendigvis defineret, men i hvert fald har nogle processer for, [21:52 - 22:09] hvad er det, man egentlig skriver om på Slack. Så et, kan jeg sende en opgave til dig. Kan jeg sige, hey, kan du lige lave det her for mig? Forestil dig, at det kom i en besked. Eller to, kan jeg sige, hey, kan du lige give mig feedback på det her? Eller tre, altså du ved, du kan godt se min pointe her, [22:09 - 22:26] får jeg nu ti forskellige Slack-beskeder, hvor tre af dem er opgaver, to af dem er noget med feedback, der er to af dem, hvor jeg skal svare instantanet, fordi hey, har du tid lige nu, kan vi mødes nu? Så kan man jo godt se, så begynder det at blive noget værre bøvl. Så som individ, Awesome Team, den her, [22:26 - 22:43] det kan egentlig ligge i begge, men mit første tip som individ, det er, luk nu ned for det her lort. Det er helt okay. Luk ned for det, åbn det igen lidt senere på dagen. Forlad noget. Så må du vende dine kollegaer til, at de ikke skal forvente svar med det samme, hvis ikke der er en kultur om det i din virksomhed. [22:43 - 23:00] Det skal de nok vende sig til, tro mig. Det skal de nok. Den næste step herpå, som jeg egentlig relaterer dig til, det er kommunikation, nu nævnte du den også lige for i starten af episoden her. Sådan noget som emojis, humor generelt set, [23:00 - 23:17] hvor du har interne jokes, hvad der nu hører sig til, alt hvad der er skriftligt på Slack eller Teams, pas nu på. Altså at sige det sådan, det er især med forskellige kulturer, [23:17 - 23:35] nu er jeg jo i den heldige situation, at vi har mange forskellige kulturer nu i Drip, med mange forskellige lande der er repræsenteret, og kulturer generelt set. Hold nu op, hvor har jeg set mange misforståelser. Det er alt fra emojis, til små jokes, til interne ting, der bliver misforstået. [23:35 - 23:52] Og der har ingenting været, der har intet ondt været med en, men noget af det, men nu har jeg jo set eller hørt om næsten dem alle sammen. Og det er næsten ungtligt, at der er noget. Og det er pas nu på med dit sprog derpå. Altså jeg siger ikke, at du ikke kan lave jokes, [23:52 - 24:08] jeg siger bare, pas nu på, og det er nogle gange, så skal du vildt og lige understrege. It's a joke. De emojis som du bruger, det er der nogen, der tager. Altså det er der virkelig nogen, der tager meget personligt, som et eksempel. Så pas på med den del også. Det virker super lavpraktisk, [24:08 - 24:27] men ja, det er sådan nogle ting, der godt kan have en betydning for din hverdag. Og jeg tænker, at det her, det er måske også særlig noget, når man går på tværs af landegrænser, fordi jeg tænker, at en ting er, hvis du starter en remote-arbejde oppe i Danmark, du sidder i København, og vedkommende sidder i Odense, der har man alligevel en hel del kultur- og referencerammer osv. tilfælles. [24:27 - 24:44] Men Emil, nu blev du jo kastet hovedkult ind i rollen, som Sales og Marketingdirektør i Drip. Og jeg tænker, at der er nogle ting, som vi synes er okay i Danmark, som jeg gætter på, at man ikke synes er okay i USA. Ja, altså, nu skal jeg jo ikke ligge, altså jeg ved jo, at der er mange af mine kære kollegaer, [24:44 - 25:00] der også lytter med til den her podcast, men altså, der er nogle ret sjove eksempler på, hvor... Bare for at sige, at der er nok nogle ting, der er anderledes, altså, i hvordan tingene bliver opfattet. Altså, sådan noget som minoriteter. I Danmark kan vi jo godt finde på at lave en joke en gang imellem om det. Altså, det er jo sket en gang imellem i sådan nogle møder, [25:00 - 25:17] hvor der er kommet en eller anden, du ved, så kiste... altså, en joke. Det er en joke. Altså, jeg laver personligt mange nyde-jokes med dig jo. Ja, lige præcis. Altså, det er jo et godt eksempel, ikke? Og gør man nu det måske med nogle minoriteter, som måske er i USA, altså, lidt anderledes, [25:17 - 25:34] så har vi billedet. Og det var bare en joke, ikke? Men det var det måske for den person. Men det var måske ikke super sjovt? Det var hverken... For det første var det hverken super sjovt, eller for det andet, så var det bare sådan lidt... Kulturelt er der bare store forskelle. Nå, når det er så sagt, så lad os lade den ligge. [25:34 - 25:50] Jeg vil sige, at den er ret simpel. Kommunikation, pas nu på. Altså, skriftligvis, prøv nu bare at bruge tiden på at skrive nogle gode beskeder. Og så undgå, bare undgå de der... Du ved, interne jokes. Bare undgå dem, for at være helt ærlig. Forkortelser. Den her har jeg sat på her. Den er sådan lidt relateret til den her kommunikation. [25:50 - 26:07] Drop dine forkortelser. Alt hvad du forkorter, drop det. Det er ikke sikkert, at folk de forstår den, og folk de spørger ikke til det. Drop det. Når du kører med en remote som individ, så er det helt okay, du er offline. Det er relateret sådan lidt tilbage til Slack her, [26:07 - 26:25] men generelt set, noget af det, jeg anbefaler vores, som er fuldt med remote, det er, at man bare luk det hele ned. Altså, luk email, luk Slack, og så ses vi igen kl. 12. Og så luk det hele, og så start med at få lavet noget arbejde. Det vil jeg virkelig anbefale alle. [26:25 - 26:42] Og i hvert fald, have 2-3 timer hver eneste dag, hvor man er... Når jeg siger offline, så betyder det jo, du er selvfølgelig nok nødt til at bruge nettet, når du laver noget. Men hvis du ikke gør, så skal du bare lukke helt for det. Men ellers, når jeg mener offline, så er det primært alt, hvad der er af kommunikationskanaler. [26:42 - 26:58] Det er Slack, det er Teams, det er email, det er hvad end du nu har. Luk ned for lortet. Og så er de sidste 2 ting her, som jeg vil lukke den her episode med, som jeg synes er super vigtige, når man arbejder som individ. Remote, det er it. Når du har fri, så er du fri. [26:58 - 27:14] Luk ned for lortet. Sæt et tidspunkt på. Sæt nu et tidspunkt på. Og så luk ned for det. Det vil sige, også din telefon. Hvis du har Teams eller Slack på din telefon, det er fairer end square. [27:14 - 27:30] Du kan sætte det op til helt automatisk. Og sætte alt på snooze. Det vil jeg gøre med det samme, hvis ikke du har gjort det. Nr. 2, det er, når du arbejder. Hvad er det der med, når man stopper med at arbejde, [27:30 - 27:46] når alle ikke går hjem på det samme tidspunkt, så risikoer man med at arbejde remote måske i mindre grad at arbejde, når man skal komme til arbejde hele tiden? Hele tiden. Og du er hele tiden på, især hvis du har forskellige tidsordner. Så nu kan jeg tage mig selv som eksempel. Jeg er jo gået i den her fælde tusind gange. Det er den her med, min amerikanske kollega, [27:46 - 28:02] de møder mange af dem ind, især på vestkysten. Der møder de jo ind, når jeg stopper med at arbejde. Skulle stoppe med at arbejde. Mere eller mindre. Så det er jo klart, forholdsvist er der måske en halv time til overlap. Hvor det er mærkeligt, [28:02 - 28:18] og føler man så bliver nødt til at lukke af der. Men det bliver jeg nødt til mange af dagene. Og når jeg så gør det, så holder jeg helt fri, og så lukker jeg helt ned for det. Og det tager lang tid at lære ens selv. Men det handler typisk om at lære sig selv at lukke ned på telefonen. [28:18 - 28:34] Fordi det er der, det typisk er galt for folk. Den sidste ting, Hæfstan, og det er et meget lavpræktisk ting, og det er noget, jeg personligt er fået vildt meget ud af, det er når du arbejder remote. Og Hæfstan, nu er du jo også begyndt at arbejde lidt remote i form af at du sidder i Silkeborg et par dage om ugen. Yes. [28:34 - 28:50] Noget jeg får vildt meget ud af, det er simpelthen bare at tage og gå en tur midt på dagen. Det er helt okay. Det er helt okay, at du går en tur. Altså folk, det snakker jeg med en, nu skal jeg igen passe på, at jeg ikke lige smider ham under bussen her, men jeg snakker med en, som jo også arbejder remote, [28:50 - 29:06] og han er sådan, ja, men jeg er jo lige nu igen ude at gå en tur, men jeg skal jo selvfølgelig også, altså folk skal jo også tro, jeg arbejder og sådan noget. Jamen, for fanden, altså, gå da for fanden en tur på en halv time, prøv at høre, det jeg jo gør, [29:06 - 29:22] altså hvis du vildt og lige vil optimere det, så du har mange af dem her halvtimes møder i løbet af dagen, bare tag dem med dig. Det er noget af det bedste, du kan gøre. Det er absolut det bedste, du kan gøre for dig selv, det er bare lige at få bare lige lidt motion, og få lidt lidt [29:22 - 29:38] solskin, når der ellers, når vejret tillader det, og det er bare lige at gå en tur. Tusind tak, fordi du var med til dagens episode af Marketing Brief. Episoden er redigeret og mixet af Anders Guldberg fra podcastbloget via H&M. Hvis ikke allerede du er en medlem af vores Facebook-gruppe [29:38 - 29:54] Marketing Brief for Peace, så kom ind og vær medlem, der sidder over 5.000 andre, som arbejder med online marketing på en eneste dag.