EP #389: SEO i 2020

Der er stadig kun 10 pladser på side 1, men konkurrencen stiger hele tiden. Hvordan sørger du for, at du er helt fremme i bussen, når du arbejder med SEO i 2020?

Det giver vi vores bud på her:

Indhold:

Hvad er SEOs overordnede status?

  • Google prøver stadig at stjæle kliks; kun 60 % af søgninger ender i dag med et klik (kilde: ahrefs.com); Google Ads stjæler mange af dem
  • Stadig kun 10 pladser på side 1, men stigende konkurrence
  • Store ændringer i 2019 bl.a. til sider inden for sundhed og penge (Your Money or Your Life)

Hvad gælder for SEO i 2020?

  • Autoritet betyder virkeligt meget inden for YMYL – og det har kommercielle sider IKKE
  • Linkbuilding er STADIG vigtigt, men det er anderledes end tidligere (og Obsidians ydelse ændrer sig meget lige nu)
  • Google er blevet bedre til at forstå konteksten i en søgning
  • Den bedste SEO er hastighedsoptimering, god UX, at give brugeren svar på søgningen mm.
  • SEO er blevet dyrere, og det er endnu vigtigere, at du vælger de rigtige søgeord. Obsidian bruger Google Ads som en “kvalificeret søgeordsanalyse” til at teste konverteringsraten af et søgeord for at lave en case på, om det kan svare sig at bruge fx 100k på at komme op og ranke på det pågældende søgeord.

Hvordan måler du afkastet af SEO?

  • SEO kan være upper funnel med informationsbaserede søgninger. Vær opmærksom på at måle værdien korrekt – enten via email eller en CDI som Segment, der kan bypasse sporingsmæssige udfordringer pga ITP mm.
  • Vær opmærksom på, at Google Analytics kan last click-tilskrive SEO for værdi, der er skabt fx via YouTube, Facebook Ads, Snap Ads og andre upper funnel kampagner.
  • Brug en ranktracker som Accuranker, Morningscore el.lign. til at kvantificere værdien af dit arbejde
388 390