EP #503: Sådan får du succes med Snap Ads feat. Morten Bie
I dagens afsnit af Marketing Brief taler vi om Snapchat sammen med konsulent hos Obsidian Digital Morten Bie Petersen. Han har siddet med Snapchat siden starten og er derfor kanon skarp indenfor emnet. Han vil komme ind på alt ligefra målgrupper, gode cases, deres billige CPM-priser og hvad for noget indhold der virker super godt.
Vi håber som altid at du har lyst til at lytte med!
Hvordan har Snaps udvikling været det sidste år – hvad har ændret sig?
Snapchat udgiver d. 21. april deres årsrapport for 2020, derfor tager vi udgangspunkt i Q3 2020 med fokus på års-udviklingen.
Jeg tror at alle, der har arbejdet med performance marketing har været bevidst om Snapchat som en joke. Snapchat har dog over de seneste år taget skeen i egen hånd.
I 2014 lancerede de deres Ads Manager, men dog uden den helt store succes. Snapchat blev udelukkende anset som topfunnel og rakatkoder til køb, pga. deres billige CPM.
I 2018 ændrede tingene sig. Det var her at Snapchat opgraderede deres Ads Manager, og lagde fokus på annoncøren. Det blev startskuddet for Snapchat.
Indenfor de seneste 12 måneder, har Snapchat lagt flere kræfter i deres Ads Manager, forbedret deres Snap Pixel, lanceret flere annonceformater, lanceret Spotlight som direkte konkurrent til TikTok. De har også lanceret muligheden for katalogsalg og er nu i beta med deres lead ads.
Jeg snakkede faktisk allerede om dette til Danmarks første Snapchat webinar feat. Daan Jansonius fra Snapchat i november 2020. Snapchat gik fra at være en joke til at være ’B2C shops secret marketing weapon’.
Pludseligt kunne vi danne de rigtige målgrupper, arbejde mere datadrevet, måle flere af vores resultater, arbejde med optimering mod køb – og så til en CPM på 5-10 kr alt afhængigt af markedet.
MEN det er ikke kun det, der har gjort Snapchat bedre. Det har bestemt været en del af det, men den helt store ændring er deres skifte i daily user base.
Udover deres markante vækst de seneste 12 måneder, hvor deres daglige brugerantal er steget med 18% svarende til 39 millioner. Dertil er omsætning pr. bruger steget med 28%
Og samtidig er Snapchats CPA på purchases faldet med 32%.
Og hvis vi ser på, hvorfor Snapchat er blevet god til at konvertere, så er én af de største variabler deres demografiske udvikling i brugernes alder. Jeg tor mange forbinder Snapchat med 13-årige og et hundefilter. I Danmark udgør 35 år + segmentet 38% og 25-34 segmentet til 24%. Altså en højere købekraft end tidligere.
Hvilke cases er gode på Snap?
Jeg vil jo sige, at vi allerede er ved at nå et luksusproblem. Der er nemlig rigtig mange cases der er gode på Snap. B2B-segmentet
Her i Obsidian har vi efterhånden kørt en del cases igennem Snapchat, hvor vores fejlrate er utrolig lav. Vi har endda fået udgivet Danmarks første officielle Succes Story med Snapchat.
Af alle de cases jeg kan huske, der kan jeg kun komme på én case der ikke gik som forventet, og det var fordi Snapchat ikke fik attribueret nok salg. Deres Facebook og Google Ads blev dog forbedret markant.
Hvis vi skal se på hvilke generelle produkter, der er en no-brainer at køre Snap annoncering for, så er det i høj grad B2C produkter under 1000 kr. Herunder produkter indenfor smykker, fastfood, fashion/tøj, hudplejeprodukter og selvfølgelig App Installs.
Dermed ikke sagt, at de er de eneste. Vi har efterhånden en del succesrige cases med rekruttering af nye medarbejdere samt skoler der inviterer til kvote 2 ansøgninger eller åbent hus.