EP #617: Hvorfor Google Analytics 4 og UA ikke viser de samme tal
Hvis du har sammenlignet dine tal i Google Analytics 4 og det ‘gamle’ Google Analytics Universal Analytics vil du måske have opdaget, at det ikke er de samme tal, selvom du kigger på de samme perioder. Men det er der en god forklaring på – faktisk flere. Få dem i denne episode af Marketing Brief.
Denne episode transkriberet
Det er en udfordring for mange brugere, at tallene i Google Analytics 4 (GA4) ikke ligner tallene i Universal Analytics. En af de største forskelle er, hvordan den samme bruger bliver identificeret. I Universal Analytics var det baseret på ens device, mens det i GA4 er baseret på brugerens Google-konto. Det betyder, at hvis en bruger logger ind på sin Google-konto på forskellige enheder, så bliver vedkommende genkendt som den samme bruger i GA4. Det er en stor fordel, når man skal analysere brugernes adfærd på tværs af enheder, men det kan også påvirke tallene. For eksempel kan man se flere brugere i GA4, hvis de bruger forskellige enheder, end man ville se i Universal Analytics, hvor de ville blive talt som separate brugere. Det er vigtigt at være opmærksom på disse forskelle, når man skifter til GA4, og at man justerer sin analysemetode og rapportering derefter.