EP #566: Hvad betyder den nye Digital Services Act for dig som marketer?
Digital Services Act blev vedtaget i januar 2022, men først nu i april 2022 er alle blevet enige om den faktiske lovtekst.
Den nye lov træder ‘snart’ i kraft.
Her er de 8 vigtigste ting (godt opsummeret i en artikel fra markedsforing.dk):
- Annoncering målrettet børn forbydes. Annoncering baseret på følsomme data (fx seksuel orientering eller religion) forbydes også.
- ”Dark patterns” forbydes, som for eksempel når den ene knap er grøn og den anden grå for at nudge brugeren til at give samtykke til cookies, de ellers ikke ville have accepteret.
- Det skal være lige så let at opsige et abonnement eller trække et samtykke tilbage, som det var at give det.
- Det skal være muligt at undgå anbefalingsalgoritmer på nettet, som fx sammensætter dit Facebook-feed for dig, ligesom brugeren skal kunne forstå, hvordan algoritmerne virker.
- DSA pålægger digitale markedspladser et større ansvar for varer og indhold, end de har i dag, Det gælder fx hvis der sælges ulovligt indhold på ens platform.
- Der kræves større transparens fra tech-giganter om deres algoritmer. Fremover kan Europa-Kommissionen og relevante myndigheder (fx datatilsyn) kræve adgang til algoritmer, hvis man vurderer, at de kan have skadelig virkning.
- Kæmpe bøder. Platforme og søgemaskiner kan få bøder på op til 6 procent af deres globale omsætning.
- Små og mellemstore virksomheder vil få længere indflyvning til at overholde de nye regler.