EP #510: Facebook Analytics og Facebook Attribution dør. Hvad så nu?
I denne episode af Marketing Brief taler vi om hvordan vi kommer videre efter at Facebook har annonceret at Analytics samt Attribution dør. Det gør det i forbindelse med, at ITP, iOS14 m.v træder i kraft. Disse værktøjer bliver ikke 1:1 erstattet og vi skal derfor finde ud af hvad vi så gør. Det gør vi i denne episode og vi håber som altid at du har lyst til at lytte med!
Facebook Analytics og Facebook Attribution udgår. Årsagen er “datamiljøet” – ITP, iOS14 m.v. gør det sværere at indsamle data til at lave gode redskaber, så nu fjerner Facebook dem.
Redskaberne bliver ikke 1:1 erstattet på den korte bane.
Så hvad gør vi nu?
- Datadrevet tilskrivning bliver en del af Ads Manager – men kun hvis du har et højt nok spend.
- Google Analytics er lige så dårligt som det hele tiden har været.
- Ejerskab af egen data bliver vigtigere. En CDP (Customer Data Platform) til at indsamle den data og opbevaring i fx BigCloud er måden hvorpå du har data over en længere periode.
- For B2B bliver indsamling af e-mail tidligt i kunderejsen og identificering og kunderejse via denne endnu vigtigere i takt med at alternativet i form af cookies bliver endnu værre.
- For B2C må man bare acceptere, at sporing ud over 24 timer og at sporing på iPhones bliver svært, og man må indrette sin marketing efter det. Den ROAS, du ser, er alt andet lige sandsynligvis for lav fordi at værktøjerne ikke kan indsamle den rigtige data.