EP #614: Click to Message: Facebooks hurtigst voksende annonceformat lige nu
Hvorfor klikke, når du kan chatte? Facebooks “Click to Message”-format er det aller-hurtigst voksende annonceformat lige nu og har ramt 10 mia. USD om året.
Hvad kan du bruge det til, og hvorfor er det spændende?
“Annoncer, der klikker til beskeder, sender personer, der klikker på dine annoncer, direkte ind i en samtale med din virksomhed i Messenger, Instagram eller Whatsapp. Det er muligt at vælge flere forskellige beskeddestinationer (hvor din samtale vil finde sted) som f.eks. Instagram og WhatsApp, når du opretter din annonce. Dermed kan du nå ud til folk på den app, hvor der er størst sandsynlighed for, at en samtale vil finde sted.”
Eksempel på B2C case: https://www.facebook.com/business/success/lalo
Denne episode transkriberet
[00:00 – 00:17] Hej og velkommen til episode 614 af Marketing Brief. Mit navn er Emil Græskis. Og mit navn det er Helfen Tim. I dag der skal vi snakke om Meta eller Facebooks hurtigst voksende annonceformat i hele verden lige nu.
[00:17 - 00:35] Årsagen til at det her er kommet lidt på vores radar, det er at hver eneste kvartal har Facebook jo sådan nogle investorkal, hvor dem der har investeret i virksomheden, de har mulighed for at lytte til hvad der sker inde i virksomheden og hvad de kommer til at gøre i fremtiden. Og som annoncør på platformen så er det vældig spændende at lytte til, fordi jo bedre redskaber de laver til annoncørerne, [00:35 - 00:52] jo flere penge bruger de og jo bedre er deres forretning. Så derfor handler Facebooks investorkal faktisk rigtig meget om fremtiden for annonceringen. Og det er derfor jeg lytter mere til dem og læser om dem. Og en af de ting de snakkede om i den nyligt afholdte investorkal, det var Click to Message. [00:52 - 01:10] Og Click to Message det er nu et annonceprodukt som Facebook har en omsætning på over 10 milliarder dollars om året på. Hvor meget er det så i forhold til deres samlede omsætning? Jamen det er ikke særlig meget fordi det er en stor virksomhed, men 10 milliarder dollars det er noget vil de fleste sige. Og det er det hurtigst voksende annonceformat de har lige nu i procent. [01:10 - 01:31] Så det er simpelthen det at alle Alidats, Advantage Plus, kompeteringskampagner, det der vokser hurtigst på Facebook lige nu, særligt i Nordamerika, det er Click to Message. Så jeg synes vi skulle have en episode om det her og vores erfaringer med det. Så lad mig starte med at spørge dig Emil, har du nogen erfaringer med Click to Message annoncering på Facebook og Instagram? [01:31 - 01:47] Vi har ikke selv prøvet det i DRIP endnu, men det er en af de ting som er i hvert fald på min to-do liste at vi skal have sat gang i. Jeg har dog set at der er flere og flere virksomheder der er begyndt at bruge det, men ikke særlig mange i Danmark. Er det måske forkert antaget? [01:47 - 02:02] Nej det er helt rigtigt, det er ikke særlig udbredt i Danmark endnu. Med af fornemmelse. Jeg har ikke talt på det, men vi arbejder dog alligevel med en del virksomheder og bruger en del penge på Facebook, og jeg ser stort set ingen cases på Click to Message i Danmark. Og jeg tror ikke det er fordi vi ikke kan finde ud af at skrive med virksomheder på Messenger, [02:02 - 02:22] det kan jeg jo se på mange af de Facebook sider jeg administrerer mig på. Min egen personlige Facebook er jo helt smadret af at jeg administrerer mig på en masse af vores kunders sider, særlig for notifikationer hele dagen med random beskeder til alle mulige sider. Folk bruger i høj grad Messenger til kundeservice, det kan jeg allerede nu se. Men i selve salgsprocessen, også til almindelige consumer produkter, [02:22 - 02:39] som er det vi i høj grad snakker om med Click to Message her, der ser jeg det ikke. En ting jeg lige vil nævne, det er at den her store vækst i Click to Message, noget af det der også er interessant ved den, det er at 40% af de virksomheder i USA der bruger Click to Message, bruger ikke andre af Facebooks formater. Det vil sige de bruger kun det her. [02:39 - 02:56] Det er altså ikke tilfældet med nogen af de andre formater, de bliver brugt i hvidt flænge af alle, så det tiltaler også en helt anden type af annoncør end vi normalt har for Facebook, det synes jeg også er enormt interessant. Men nej, jeg har heller ikke set særlig meget af det i Danmark endnu. Skal vi ikke prøve bare lige, i og med at det ikke er særlig kendt i Danmark, [02:56 - 03:14] så tror jeg vi skal forklare det lidt bedre end bare at sige Click to Message. Kan du give sådan en et minuters version af det, og så kan vi snakke om hvordan man tæller det op, og så helt sikkert nogle best practices som du skal have styr på. Det kan jeg sagtens. Så når man annoncerer på Facebook, så vælger man jo en kampagne målsætning. [03:14 - 03:31] Den målsætning kunne være fx engagement, og så vil man måske optimere efter videovisninger eller folk, der deltager i ens begivenhed. Det kan være kommenteringer, hvor vi optimerer efter folk, der går ind på et website og udfører en handling, som fx at købe et produkt. Det kan være leads, hvor du har lead-ads eller folk, der igen går ind på websitet. [03:31 - 03:47] Og så har du altså besked, som er det her lidt nyere format. Når man gør det her på Facebook, så kan den både længe ind til Facebook, og den kan længe ind til WhatsApp, og på Instagram kan den længe ind til både Instagram og WhatsApp, [03:47 - 04:03] og på Messenger kan den så længe ind til Messenger. Så der er sådan forskellige destinationer. Det, der er fælles for dem her, det er, at når du så klikker på en annonce med den her kampagne målsætning, så åbner du en direkte chatbesked med virksomheden på enten Facebook, Instagram eller WhatsApp. [04:03 - 04:18] I Danmark ville det nok være Facebook, altså Messenger. Man gjorde det på, mens fx Sverige, WhatsApp jo mere udbredt end Messenger er, så det her er helt sikkert noget, der varierer fra land til land. Men i Danmark ville det nok være Messenger. Så kan du indstille Facebook til at autogenerere den fx første besked, som så siger, hej, hvad kan vi hjælpe med? [04:18 - 04:35] Eller hvilke produkter har du lyst til at købe? Eller hvad skal du nu være? Og derefter er det en chat. En reel chat. Det er ikke en chatbot, vi snakker om. Vi har jo tidligere afholdt episoder om chatbotsemil, som noget, der kunne blive sort. Det blev det ikke, fordi det kom aldrig til at fungere superfedt. Det var faktisk ret nederen at skrive med en chatbot. [04:35 - 04:52] Så det her er ikke en chatbot, men det er at sende folk ind og skrive med ens Facebook-side, i stedet for at sende dem ind på et website. Og det er jo det, jeg synes, der er interessant ved det, det er, at du kan få direkte kontakt til enten en kunde eller en potentiel kunde, som rent faktisk skriver til dig. [04:52 - 05:11] Og det er ikke den her skide bot. Jeg kan huske dengang, hvor vi optog de episoder. Der fik jeg jo sagt, at min mening er rimelig godt og grundigt. Som jeg husker det i hvert fald om de her bots. Og jeg har egentlig ikke troet på det, men det jeg har troet meget på, det er den direkte samtale. Og det skulle gøres nemmere for både forbrugere, men også for virksomheder, [05:11 - 05:28] at have de her direkte samtaler, uden det er sådan en eller anden bundet samtale, hvor man føler sig superforpligtet til at enten købe nogle produkter, eller spørge om en masse spørgsmål. Så jeg synes jo, det her er super interessant, og virkelig et format, som mange virksomheder burde teste af. [05:28 - 05:44] Det første, som jeg tænker her, Herfordstand, det er, at der er nok nogle virksomheder, som vil tænke, okay, hvis jeg sætter de her annoncer i gang, jeg bruger 10.000 kr. eller 1.000 kr. eller bare sige 1.000 kr. om dagen, på det her annonceformat, [05:44 - 06:02] så får jeg jo en frygtelig masse chat. Det er meget tid, jeg skal bruge på det. Og hvem skal egentlig sidde med det? Og det er jo så nok også der, hvor jeg kunne forestille mig, I måske allerede nu begynder at gøre jer nogle erfaringer om det her, at du sidder fx med en, der arbejder i marketing, [06:02 - 06:19] som gerne vil have de her annoncer. Men den i marketing kan faktisk ikke svare på nogle af spørgsmålene, der kommer ind. Det er rigtigt, så der er et spørgsmål om, hvem der rent faktisk i virksomheden helt lavpraktisk kommer til at skulle gøre det her. Så det er jo helt klart en ting. Jeg vil sige, det er jo noget, man burde kunne finde tid til. Det er jo meget sjældent, hvis man spørger virksomheden, [06:19 - 06:39] hey, der er en masse kunder, der gerne vil købe, er der nogen, der har tid til at snakke med dem? Og der synes jeg, nej, der har jeg ikke tid til. Så det her er jo sådan et problem, det skal du jo kunne løse i virksomheden. Hey, der er nogen, der gerne vil købe, så er du nødt til at finde nogen, der kan snakke med dem. Det siger du, men jeg ved, at det er en af de større problemer for organisationen [06:39 - 06:54] at finde ud af, hvem der er, der skal sidde med det her. Især i takt med, at organisationen bliver større, så kan det være svært at finde de ressourcer på tværs af afdelingerne, fordi der måske også bliver præget lidt fingre af, at det er noget, marketing gør, så det er noget, I selv skal holde styr på osv. Jeg vil egentlig bare nævne den som værende. [06:54 - 07:15] Åh nej, hvem skal skrive med alle vores nye kunder? Sindssygt problemer her. Jamen det er derude. Nej, men det er derude. Det vil du møde om en sekund. Det gør jeg, og så spørger jeg dem, hvad fanden laver I? [07:15 - 07:32] Nej, men det hjælper også lidt i mit tilfælde. Alle kunder i Obsidian vil gerne sælge mere. Så de kommer jo ind med det formål. Hvis du ikke vil sælge mere, så har Obsidian Digital ikke noget at tilbyde dig. Så skal du ikke være kunden i vores forretning. Så skal du være kunden ved nogle andre bureauer i stedet for. Så det hjælper lidt på, at folk kommer ind med det mindset, [07:32 - 07:52] at vi skal sælge noget mere. Så hvis jeg siger, at der er en masse kunder, der gerne vil skrive til jer, så finder man en løsning. Så det er ikke noget, jeg oplever i praksis som et kæmpe problem. Jeg kan sagtens sige, at det vil det sikkert være nogle steder, hvis man sidder indenhouse i marketing og gerne vil lave noget. Og min pointe var sådan set mere bare, at det er en problemstilling, som du nok skal være opmærksom på, [07:52 - 08:11] og noget af det, du kan løse det ved, det er selvfølgelig at aftale eller navigere i det her sammen med eventuelt din supportafdeling. Og så hvis du ikke allerede har gjort det, så integrerer jeg dine Facebook-messenger. Altså de beskeder op, som din virksomhedsprofil får, det kan du integrere ned i dine support-systemer. Så de går direkte ned i support-systemerne. Så det er sådan set bare en ekstra support-ticket, der vil komme ind, [08:11 - 08:27] og det er lidt mere salgsmindet end de normale support-tickets, du vil få. Det vil være sådan en helt oplagt use case for det. Det er, sikrer du dig nu, at det er integreret ned til, bruger du Sandisk eller Line, sikrer du dig, at det er integreret med dit support-system, så de her beskeder, de går direkte ind. [08:27 - 08:43] Og det er altså ikke noget, annonceformatet i sig selv gør. Det er noget, som du skal lave separat ved siden af. Man har ikke noget med annonceformatet at gøre. Lad os snakke lidt om, hvordan man så rent faktisk kan bruge det her. Og der tænker jeg både, at vi skal prøve noget B2B og noget B2C-kontekst. [08:43 - 08:59] Noget B2B-kontekst. Hvordan kunne du forestille dig, at Drip kunne bruge ClickToMessage? Jeg har et bud med, at jeg vil lige høre, om du har en idé til, hvis du skulle lave en ClickToMessage-annonce for Drip i morgen, hvordan ville den så se ud? Jeg tror, jeg vil starte med at se, om man kunne give noget værdi. [08:59 - 09:16] Prøv at beskrive din case til, hvordan du gerne vil få flere e-mail-subscribers. Eller prøv at beskrive, hvem du er og din case, så hjælper vi dig med tre. Så skriver vi tilbage med tre måder, hvor du kan få flere e-mail-subscribers. Eller tre nye automations, som vil gøre, at du vil tjene flere penge, [09:16 - 09:34] hvis du er en e-commercer. Det samme, hvis jeg og jer er i Obsidian, så er det, okay, vi er et digitalt marketingsbyrå. Send os et link og dit største problemstilling, og så vil vi prøve at besvare det inden for de næste par timer. [09:34 - 09:52] Prøv også, at man kan give en frygtelig masse værdi i B2B-kontekst, og så lad salget komme senere. Jeg vil ikke lave den klassiske, som de fleste nok desværre gør. Hey, skriv til os, hvis du gerne vil høre mere om vores produkter. Skriv, hvis du vil købe noget. [09:52 - 10:08] Ellers så please lad være med at skrive, hvis ikke du vil købe noget. Skriv, hvis du er helt nede i trakten. Først, når du er helt, helt, helt nede i trakten. Har du kreditkortet frem og er klar til at indtræde i messen, så vil vi meget gerne, at du trykker på den her knap. [10:08 - 10:26] Bare start med et besked, send til hver nummer for at starte samtale, så vi kan sende fakturer efter den her. Ja, altså, åh, kom i dag. Jeg synes, det er en god idé. Hvis jeg skulle give et bud, så ville jeg lave det mere interaktivt og quizbaseret. Så jeg tænker, man kunne lave noget sjovt som Drip, hvor man siger, send URL'en til din shop, og så tilmelder vi os dit nyhedsbrev, [10:26 - 10:42] og giver dig konkret feedback på alle de fejl, du laver. Så kigger vi på, og bliver der sendt en automation afsted, og man tilmelder sig, og det gjorde der ikke. Så er der nok en anbefaling der, eller det gjorde der, men den er ikke personaliseret, eller hvad den nu skal være, så venter man da i hår, der skete heller ikke det her, det her, det her. Man kunne også lave sådan en lille quiz, [10:42 - 10:59] og det kunne man godt gøre lidt mere chatbot-baseret. Der er 10 afslutningsbånd, der burde laves som e-commerce. Har du lavet dem? Og så bare stille dem et eller et spørgsmål ad gangen. Har du lavet den her? Ja, nej. Den her? Ja, nej. Den her? Ja, nej. Og så få en score til sidst. Jeg tror man kunne lave sådan noget lidt interaktivt og sjovt i virkeligheden som B2B virksomheder, som Drip. [10:59 - 11:17] Lad os prøve at tage B2C. Der har jeg et konkret eksempel, fordi Facebook har selvfølgelig en masse succes-cases inden for det her, og en af dem linker jeg til i den her episode på marketingbrief.dk. Det er episode 614, vi snakker om. Det er en virksomhed, der hedder LALO, som laver sådan nogle børnestol, som ser rigtig fin ud, og de har lavet en succes-case med det her, [11:17 - 11:33] hvor de har fået nogle rigtig gode resultater. De har rundtregnet halveret deres pris per nye kunde ved at sende folk igennem Messenger i stedet for at sende dem ind på siden. Så det har været en rigtig, rigtig god succes for dem. Og der er sådan en video af den chatbot, eller ikke en bot jo, den chat de kører derinde. [11:33 - 11:49] Og det første spørgsmål, det er helt sikkert auto-genereret. Det er sådan noget med, okay, hvad er vi ude i her? Lad os finde den rigtige stolsteg, fordi hvis man køber sådan en børnestol, så skal vi give en størrelse af, hvor stort ens barn er, og hvor gamle de er og sådan noget. [11:49 - 12:05] Så lad os starte med at finde det rigtige. Og så stiller den person, der chatter, simpelthen bare nogle spørgsmål. Hvor gamle er barnet? Hvilket underlag har I i køkkenet i forhold til, at man skal sende sådan en plastikmåtte med, som skal ligge nedunder? [12:05 - 12:24] Er det til dig, eller er det en gave det her, eller hvad er vi ude i? Så stiller den sådan nogle relevante spørgsmål. Så til sidst så kommer den med nogle konkrete produktforslag, og så linker vi videre til produkterne, og folk kan gå ind og købe dem. Og det er altså det her, der har halveret pris per kommentering i forhold til at sende dem direkte ind på sitet, hvor det bare er værst at gå selv og finde ud af, hvad det er, man skulle købe. [12:24 - 12:43] Det synes jeg er super interessant. Jeg kunne se mange virksomheder gøre det her i virkeligheden. Megafat. Altså det var virkelig gode eksempler, du giver der. Både B2B- og B2C-case'en. Den tekniske del af det, bliver vi nødt til at lige snakke om den bare lige et hurtigt sekund også. [12:43 - 12:59] Hvordan gør man så det her? Fordi nu er det sådan lidt, okay, nu er vi præsenteret, hvad det er. Vi præsenterer nogle cases, og så lad os bare lige tage ganske hurtigt, og så lukker vi af derefter. Hvordan gør du så? Ja, så måden man gør det på, det er, når man opretter ens kampagne på Facebook, skal man i virkeligheden bare vælge beskid som målsætning. [12:59 - 13:18] Så det er simpelthen direkte en kampagnemålsætning under oprettelsen. Så når man har gjort det, så laver man annoncen, ligesom man normalt ville. Man vælger en målgruppe, skriver en annonce osv., og så på annonce-niveau har man mulighed for eventuelt at definere den her første besked. Så kan man eventuelt integrere den i tredje parts værktøjer, som du nævner, hvis man gerne vil håndtere chatten et andet sted end på messen, [13:18 - 13:36] det kunne man sagtens overveje at gøre. Men det er simpelthen bare en kampagnemålsætning. Det er tilgængeligt for alle annoncører, det er ikke i hverken alfa eller beta, det er ude og tilgængeligt for alle, så man kan bare gøre det. Og der er bare nogle fede cases, hvor jeg synes det her, det giver mening, og burde være noget, som man prøvede at arbejde videre med. [13:36 - 13:52] Jeg kan sige, at jeg allerede har prøvet at lave det for Obsidian én gang. Det fejlede totalt, fordi at jeg... Lad os lige høre om det. Lad os høre om det. Det glæder jeg mig allerede til. Fejl er jo typisk det, som er både det sjoveste, men også det man kan lære mest af i podcast som den her. [13:52 - 14:08] Ja, og den eneste gang jeg har prøvet det, og det var faktisk udenbart efter jeg lagde det her kort på vores lille Notion-bord, som en episode til Marketing Brief, fordi jeg synes det var så fedt, at jeg gerne ville prøve det, det var, at vi skulle afholde et lille fysisk event, sådan et morgenmøde i Obsidian, som vi gør en del gange om måneden, tre-fire gange om måneden, [14:08 - 14:24] hvor man kan komme op og få et oplæg og en croissant, og så tage videre på arbejde. Der prøvede jeg at lave en klik-to-message annonce, hvor man skulle klikke på den, så bliver der sendt en autogenereret besked om, hvem har du lyst til at tilmelde, og så kunne man tilmelde på den måde. Den brugte 500 kroner i spent, [14:24 - 14:40] fordi hvorfor sætte den til 5.000, når du kunne bruge 500 og se, om de virker, så jeg startede bare stille og roligt, og vi fik 0 kommenteringer på den. Så det var et dårligt første case, men jeg synes, vi gjorde det nemt, for folk har tilmeldt sig. Hvad der så præcis gik galt i det her tilfælde, [14:40 - 14:56] det ved jeg ikke, var det en dårlig målretning, var det en dårlig annonce, er det, at folk ikke rigtig har fanget den der med, at de skulle tilmelde sig et fysisk arrangement på en messenger-chat. Jeg tror mere, det var det, at det er lidt alternativt i forhold til, hvad folk er vant til. Så jeg tror, at den næste use-case, jeg skal prøve, det er, [14:56 - 15:12] at vi har nogle kunder, der sælger noget i legetøjs-genren til børn, hvor der er forskellige valgmuligheder. Der tror jeg, jeg vil prøve at lave en, lidt ligesom den der Lala, vi snakkede om, og simpelthen lænke til Lalo i episode 614 på marks.dk, fordi vi har nogle kunder, der har et tilsvarende, ikke en stål, [15:12 - 15:28] men et tilsvarende produkt, hvor jeg kunne lave en dublet af den her. Og jeg tror måske lidt en learning herfra også, det er forholdsvis nyt i Danmark, og helt sikkert super nyt for forbrugerne også, at man kan klikke her og så chatte med virksomhederne direkte. Måske, og det er kun et måske, jeg aner det ikke, [15:28 - 15:44] jeg har ikke bygget det på nogen case endnu, men det er måske, man bare lidt som med nye annoncenformater, lige skal skrive, hvad det egentlig er. Hey, skriv her for at chatte med os om X, Y og Z, og så kan man ligesom have sine pain points på, som man ligesom prøver at opnå her i Drips case her, som det kunne være at give dem de her inspirations-automations, [15:44 - 16:00] eller hvad end det nu var, eller skriv din URL, og så giver vi dig tre tips. Det er en chat, bare giv dem det, det er en chat, for jeg tror forbrugerne, især i B2B, i alle kontekst faktisk, det er et så nyt format, [16:00 - 16:16] det er lidt som dengang, hvor LinkedIn kom med deres nye format til lead ads, folk fattede det ikke til at starte med, og folk gør det stadigvæk den dag i dag, hvad er det helt præcis, jeg signer op til, så det kan godt være, du er blevet nødt til at skrive, hvad det er, der sker, [16:16 - 16:50] når man klikker på den her. Ja, det er en god idé, du skal overkommunikere, det starter en chat, og det er måske ikke en bot endda, altså et billede af den person, der kommer til at svare på det. Ja, det er en rigtig person, der kommer til at svare på det her, og det er en rigtig person, der kommer til at svare på det her,