EP #96: Konverteringssporing og attribuering med Facebook annoncering


Download episoden
Hvis du annoncerer på Facebook, vil du se, at Facebook og Google Analytics rapporterer (meget) forskellige omsætningstal.

Det er ikke fordi, der er fejl i din sporing – men fordi attribueringen i de to programmer er anderledes.

Facebook attribuerer kliks efter 28 dage og visninger efter 24 timer – mens Analytics attribuerer Last Click.

Lyder det rodet? Det er det også – men der er en vej gennem junglen. Lyt til EP #96 her.

Problemstilling: En klikker på din produktannonce på Facebook idag. Personen beslutter sig for, at han/hun ikke vil købe produktet i dag.

Næste dag søger personen på dit brand + produkt og klikker på din Google AdWords annonce og køber produktet

= Facebook tæller det som en konvertering til din annonce
= Google AdWords tæller det som en konvertering til din annonce

Din Google Analytics kan godt se forskel, hvis du kigger i attribute model. Men hvis du udelukkende kigger i Facebook annonce tool, så vil det typisk se mere positiv ud end det reelt er.

….

Default attribute er 28 dage på click (crazy)

Hvordan indstiller du det?
1. Power editor
2. Under settings vælg “Ad account settings”
3. Vælg Report Settings og tryk på “edit”

Husk nu at bruge UTM….

95 97