EP #458: 80/20 af dine marketingaktiviteter

Hvordan prioriterer du i dine marketingaktiviteter?

I dagens afsnit af Marketing Brief introducerer Emil og Halfdan “80/20”-princippet.
Denne gyldne “Time Management”-regel beskriver, hvordan det er 20% af dine marketingsaktiviteter, der står for 80% af de nye kunder, som du får.

Det handler altså om at finde frem til de vigtige 20%, skære alt andet overflødigt fra, så du kun bruger din energi på de mest effektive og værdiskabende marketingsaktiviteter.

Hør hvordan du helt konkret kan gøre brug af “80/20 reglen” i dit arbejde!

Introduktion:

  • 80/20 pricippet er opfundet management consultant Joseph M. Juran – der kaldte det Pareto princippet efter Vilfredo Pareto, der var den første til at bide mærke i 80/20 opdelingen da han opdagede at 80% af jorden i Italien var eget af 20% af befolkningen.
  • Princippet forklarer at groft sagt så kommer 80% af effekten af noget ud af 20% af arbejdet.
    • Et simpelt eksempel er ved indsamlinger – som når kræftens bekæmpelse afholder et event, så er det 20% af befolkningen der står for 80% af donationerne og de sidste 80% der står for de sidste 20.

Men hvad betyder det for Marketing?

  • I forretningsverdenen kan man se på det som at 20% af ens kunder står for 80% af indtjeningen. Derfor er det vigtigt at det specielt er de 20% af kunderne der er fokus på når man ønsker at sikre sine salg og sin markedsføring. Vær sikker på at du markedsfører dig selv til de kunder, der står for størstedelen af din omsætning.

Hvorfor er det relevant?

  • En af de støste problemer er “tid”. Der er simpelthen ikke nok tid til at gøre alt. Det er vigtigt at du forstår hvilke marketingsydelser der faktisk har en betydning for din omsætning, altså har en effekt på dine kunder.
  • 80/20 er en god øvelse for dit marketingteam eller dig selv.
  • Fjern unødvendig spild af tid.

Hvordan skal du bruge 80/20 princippet?

  • Lav en liste over alt, hvad jeres marketingteam bruger tid på – få en forståelse for hvilke af disse aktiviteter der faktisk har en direkte effekt på kunderne, og bestem så om de andre er det værd?
  • Opsæt reglen
    • Du skal øge omsætningen
    • Du SKAL fjerne 80% af dine marketingsopgaver
    • Hvilke 20% vil du ende med at gøre mere?

En måde at bedre forstå hvilke opgaver og aktiviterer der er direkte relevante for bestemte kunder kan gøres ved at:

  1. Analyser dine kunder og find de bedste
  2. Forstå hvem de er – geografisk, og type mæsssigt
  3. Identificer om de er niche eller hvad de adskiller sig på
  4. Vid hvordan du får dem til at føle sig set
  • Output Det handler om minimalisme – fokuser på nogle få gode markedsførings aktiviteter og lav en strategi, der sikrer at du ikke spreder din energi ud for tyndt, da det ultimativt ender med at din markedsføring derfor bliver mindre effektiv og succesfuld.
    • Lad vær’ med at prøve og gøre alt
      • Heller få fokuserede aktiviteter, end mange ufokuserede.
    • Uddelegering / outsource + fokus er dine nøgleord for success
      • Vid hvem der er bedst til at gøre hvad.
    • Bureau-reglen: Er det her 1000 kr i timen værd?
457 459