EP #604: SMS Marketing
SMS er en af de lidt ‘glemte’ markedsføringskanaler. Men den kan være ekstremt effektivt, hvis brugt rigtigt.
- Hvad kendetegner SMS’er?
- +90 % åbningsrate
- Koster ca. 20 ører per udsendt SMS i Danmark
- Føles mere intimt – derfor også større risiko end e-mail
- Indsamler du lige nu SMS permissions i checkout?
- Hvornår skal man sende ud? Særlige anledninger:
- Black Friday, Valentinsdag, Mors dag, Fars dag etc.
- Andre store udsalgsperioder
- 4-6 gange om året er rimeligt ukontroversielt
- Halfdans erfaringer: Kunder der trækker kvarte og halve millioner per udsendelser – men også er varsomme med at gøre det.
Hvis vi havde en webshop? 100 % – men ikke så tit. Opbygning af listen passivt er nøglen.
Denne episode transkriberet
[00:30 – 00:48] Jeg hedder Marcus Engbreth, mit navn er Halfdan Simen. Og mit navn er Emil Christensen. I denne her episode skal vi snakke om noget så oldschool som SMS markedsføring. Det er jo sådan lidt en af de glemte markedsføringskanaler, Halfdan, men den er jo ufattelig effektiv.
[00:48 – 01:08] Og nu skal jeg jo passe på, at det ikke bliver ananas-jarnjuicy, med at Drip jo har SMS som et produkt, men jeg ser bare alt for mange, som tænker, at SMS er noget oldschool markedsføring, og det virker ikke længere. Er det noget, I ser i Obsidian, og er det overhovedet noget, I har som en service?
[01:08 - 01:26] Vi har det ikke som service med, at vi hjælper folk med det, men vi har indirekt i og med, at vi hjælper kunderne med at indsamle permissions til det. Så på den måde har vi jo fingrene en lille smule nede i det, og det er noget, vi ser resultaterne af, og det er også derfor, jeg lager emnet ind i dag. Jeg oplever, at der er en vis passivitet, [01:26 - 01:45] eller folk er lidt bange for at bruge SMS'er, fordi det virker mere intrusive, men jeg tror, at det brugt rigtigt kan være en meget højprofitabel markedsindkanal, man kan aktivere en gang imellem. Og det er der ikke særlig mange, der gør. Jeg har sådan en idé, og med det er det lidt anderledes i USA, at man er mere vant til det og sender mange flere SMS'er. Hvad er dit indtryk fra den anden side af havet? [01:45 - 02:04] Ja, faktisk har jeg sådan lidt set, at SMS herovre det seneste års tid, især efter vi også er kommet til Drip, kan jeg se, at SMS er en ret stor del af deres tech stack. Det er noget, de amerikanske virksomheder og markedingsansvarlige efterspørger. I højere grad end hvad jeg også ser i dansk marked, både lige nu, [02:04 - 02:21] men også tidligere har set. SMS er jo ikke noget nyt. Der har jo været de her SMS-produkter på markedet i 100 år, og SMS i sig selv er jo slet ikke noget nyt, det ved alle jo. Men den dag i dag, altså jeg personligt, bruger jo heller ikke SMS'er længere, men jeg får heller ikke særlig mange SMS'er fra virksomheder. [02:21 - 02:38] Men dem jeg så gør, og det er jo så det interessante, dem læser jeg. Du har nogle tal for åbningsratte for SMS'er fra Drip i USA, som jeg synes var helt ekstremt høje. Hvad er vi ude i der? Det er 90 plus i åbningsratte. Det er lidt der, jeg ville lægge den. [02:38 - 02:54] Og det er baseret på ret mange kunder, som man har samlet i en stor gruppe, og som jeg sagde, hvad er den gennemsnitlige åbningsratte. Der er jo en masse ting, der er forbeholdt for det her tal. Men når det så er sagt, lad os bare konstatere, at den er højere end mange af dine andre kanaler, [02:54 - 03:11] hvis ikke den højeste du overhovedet kan få på tværs af kanaler. Det skulle lige være fysiske breve, som jeg tror måske kunne komme op på samme niveau. Ellers så tror jeg ikke, du kan finde noget i markedsføringen, hvor du er så sikker på, at det er en visning. Det ville heller ikke overraske mig, hvis vi havde plus 90 procent i Danmark, [03:11 - 03:29] fordi jeg læser da alle de SMS'er, jeg får, og jeg trykker ikke på dem alle sammen, men jeg læser dem alle sammen. Det er jo det, der er interessant ved formatet. Det har en ekstremt høj åbningsratte, og man får ikke særlig mange af dem, og derfor læser man dem også. Men der er også nogle udfordringer med formatet, bl.a. at det er mere intrusiv, og at det koster flere penge, som vi også kommer ind på. [03:29 - 03:45] Emil, får du SMS'er fra danske virksomheder? Ja, det gør jeg, og det er typisk det, som vi ville kalde one-way SMS'er. Det betyder, at man sender en SMS som en virksomhed, og de sender den direkte til mig og siger, at nu er der udsald på det hele. [03:45 - 04:01] Ind og køb. Der er 40 procent. Det, de eksperimenterer meget med, og nu siger jeg, at de, jeg må hellere sige, at vi, det, der sker meget i USA lige nu, det er conversational. Det bliver en samtale. Så du kan sende en SMS fra en virksomhed af til, [04:01 - 04:17] eksempelvis dig her i aftalen, hvor du så kan svare på SMS'en. Hvad vil jeg svare på den? Hvad kunne et eksempel være på det? Øh, et, øh, hvad kunne et klassisk godt eksempel være? Altså, vil du have 10 procent eller 20 procent i rabatter, [04:17 - 04:34] så skal jeg svare 20 procent. Nej, men det er jo typisk, hvis man har spørgsmål til noget af det. Altså, lidt i stil med, at hey, der er kommet de her nye produkter, de er kommet af alle de her forskellige størrelser, er der nogen spørgsmål til det? Så er der en mulighed for at svare. [04:34 - 04:52] Nå, så det er ikke engang sådan en chatbot, vi er ude i. Det er en reelle svar fra rigtige personer. Reelle svar, du kan få direkte fra virksomheden. Det er godt nok, det er, hvordan man siger, det der mest hype lige nu. Det er altid svært ved at forestille mig. Altså, det er sådan en kundeserviceagtig, at man sidder og sender SMS'er, [04:52 - 05:11] eller er det sådan en salgs- og marketingkontekst? Mest i en salgs- og marketing. Der er vi ikke lige nu. Altså, de SMS'er, jeg tænker på, som vi taler om i den her episode, er jo de der envejs-SMS'er, som du også omtaler. Som jeg får en gang imellem, når jeg har skrevet mig op til noget. Der er et par butikker, hvor jeg får SMS'er fra, og også har konverteret på dem. [05:11 - 05:29] Og det er jo nok virksomheder, som også vil sende en e-mail, men åbningsretten er bare meget, meget højere her. Lad os snakke lidt om, hvordan man indsamler de her permissions. Fordi SMS-permissions er jo ligesom e-mail-permissions. Du skal have en tilladelse til at sende dem ud. Det er ikke noget, du bare gør. Den normale måde at gøre det på, er jo check-out-flow'et. [05:29 - 05:45] Altså, at der måske ligger et ekstra felt, hvor man kan tilmelde sig. Det vil typisk ikke være noget, man lader ind i handelsbetingelserne. Både fordi det skal stå eksplicit, og fordi der er også mange, der ikke ønsker det. Og man skal ikke sende SMS'er til folk, der ikke vil have det. Det er en dårlig idé. Men der vil ofte ligge et felt ekstra. Og jeg har set nogle virksomheder, der eksperimenterer med at sige, [05:45 - 06:02] hvis du tilmelder dig SMS-nyhedsbredet, så kan det være, du får udvidet garanti. Eller det kan være, du får en lille ekstra rabat. Eller det kan være, du får et lille ekstra produkt med. Altså forsøger at incentivere det på en eller anden måde. Der er selvfølgelig nogen, der bare skriver sig op til SMS, men jeg tror ikke, det er særlig mange stærkere, man måske går ind og incentiverer til. [06:02 - 06:21] Og den anden ting, jeg har set, da jeg gør det i f.eks. Facebook lead-outs, som jo er et meget almindeligt og udbredt værktøj til at indsamle e-mail permissions, det kan du også bruge til at indsamle SMS permissions. Hvis du kræver SMS af folk, så vil du have en markant lavere kommenteringsrate, end hvis du ikke gør. Men spørgsmålet er så, om de kommenteringer, du får ind, har en så meget højere værdi, at det rent faktisk opvejer det. [06:21 - 06:37] Jeg synes jo, det er interessant, altså SMS-mediet i sig selv, og måske vi også bare skulle tage nogle klassiske eksempler på det, fordi måske, hvis man overhovedet ikke har gjort det, så kan det være, man tænker, jamen hvad delen, altså hvad kunne det være? [06:37 - 06:53] Jeg kan da sådan starte med nogle ret klassiske eksempler. Altså hvis du får en permission i checkout, lad os starte der. Det er den mest klassiske version af det, og det er også det, vi kan se i USA. Det er simpelthen en karteband, men hvor du bruger, i stedet for at sende en e-mail, så sender du en SMS. [06:53 - 07:09] Så du har lagt et produkt i kurven, du har forladt kurven, to timer senere, eller en time senere, så får du en SMS om, hey, havde du nogen igen tilbage til conversational, har du nogen spørgsmål til det her, [07:09 - 07:25] jeg kan se, du har lagt den her i kurven, du kan få 10% rabat her, hvis du svarer eksempelvis, det er der nogen, der kører, amerikanske virksomheder, der kører med, du ved, med det her hashtag, så får du 10% agtigt, så sender vi dig en rabatkode. Det er ret smart, det er ret fedt, så giver det noget engagement osv. [07:25 - 07:41] Man vil nok godt kunne argumentere for, at man så giver den der bare rabatkoden med det samme, og så spørger, har du nogen spørgsmål, det kan man også gøre. Det er meget afhængig af, hvordan man vil køre det her. Men det er et klassisk eksempel, som vi kender fra e-mailverdenen, med at man sender en SMS i stedet for en e-mail, når der er nogen, der har forladt en kurve. [07:41 - 07:57] Og jeg vil sige, et andet klassisk eksempel vil jo være i forbindelse med sådan en mærkedag på året, så Black Friday for eksempel er en periode, hvor jeg får flere SMS'er. Januarudstald kan være det. Virksomheder, der sælger produkter, der er meget egnet til, for eksempel Valentinsdag, Farsdag, Morsdag, de har sådan en mærkedag, [07:57 - 08:13] hvor du ved, at der er en stor del af din målgruppe, der er aktiv. Vi skal også huske igen, at SMS'er koster også nogle penge at sende ud. Det er ikke ligesom e-mails, hvor den marginale omkostning per ekstra udsendelse er stort set ingenting. Altså, SMS'er skalerer forfærdeligt. Du betaler den samme pris for SMS nr. 1 og SMS nr. 10.000, [08:13 - 08:29] og det er lineart. Derfor sender man den måske ikke hele tiden, men når du har de her særlige mærkedage, hvor du ved, at kommenteringsretten er høj, det er der, hvor vi ser vores kunder for allermest ud af det. Vi har nogle enkelt, der kører SMS-automations med fx Abandoned Carpet, men det er ikke særlig mange. Ikke fordi det ikke burde, de gør det bare ikke. [08:29 - 08:45] Men særlig den her med at udsende til mærkedage er nem, og det oplever vi, at der er mange, der gør. Det kan altså fungere rigtig, rigtig godt. Vi har en kunde, der gør det, som er i Fashion, og der snakker vi rås 10 på hver udsendelse. 20, 30 på en god udsendelse. [08:45 - 09:02] Og det sker kun 5, 6, 7 gange om året, men rås 10, 20, 30 på en halv stor base. Altså umiddelbart er det den mest profitable platform, vi har på hele det projekt. Vi kan ikke skalere det til evig tid, men det er helt vildt profitabelt for det, vi gør. [09:02 - 09:19] Jeg kan tage nogle lidt alternative eksempler. Igen fra USA her. Den første kan man måske bare grine lidt af og sige, at det er meget amerikansk. Men et amerikansk eksempel her er, at man fra Starbucks kan sende sig nogle stregkoder. [09:19 - 09:39] Starbucks har lavet sådan et super fedt system, hvor man kan sende en stregkode, som faktisk har en rabatkode. Så man som virksomhed kan sende den her stregkode til virksomhederne, og så kan de sådan set scanne stregkoden med det samme, når de kommer ind på Starbucks. Og så giver de en kop kaffe. Det kunne være eksempelvis, når man har lavet 10 købhoster. [09:39 - 09:58] Super fedt, fordi du er en lojal kunde, så vil du gerne give den næste kop kaffe. Så her er en kop kaffe. Det er en super fed måde at gøre noget for ens subscribers, der en anden kunne være, og det er noget, som alle kan gøre. Det er, at den ordre er blevet leveret. Jeg håber, at alt er gået, som det skal. [09:58 - 10:17] Du er glad for det, du har fået. Hvis du køber noget inden for de næste 7 dage, som passer hertil, så er der en rabatkode her på 50 kr. Ja, sådan en opsalg, ligesom du vil gøre i e-mail. Der er mange af de ting, du kan gøre med e-mail-automations, som du også bare kan gøre med SMS-automations, for at få endnu et touchpoint på. Og man skal særlig folk, der har købt i forvejen, [10:17 - 10:35] godt takke til det, fordi de kender virksomheden, jo forhåbentlig er glade for det produkt, de har fået. Så de vil måske tage bedre imod det, end folk, der ikke har købt, og bare får tilbud. Så at sige, det er en lidt mere relevant oplevelse, til dem, der rent faktisk har købt et produkt i en budbutik. Jeg kan tage et andet klassisk, jeg kan tage et dansk eksempel her også. [10:35 - 10:54] Hvis du har en fysisk butik, igen tilbage til en virksomhed, jeg hjælper med, der har fysiske butikker. Jamen, hvis de har fysiske butikker, så får din SMS-liste op i de byer, som det nu engang er. Det behøver sikkert ikke være, at du har vildt mange fysiske butikker, men hvis du har det, så er det en af de bedste måder at få folk ned i butikken på. [10:54 - 11:10] Det er at sende en SMS med, nu der kommer den her nyhed, eller komme ned og vise den her ting, så får du de her par strømper med, eller så får du 10% rabat, eller et eller andet. Der skal selvfølgelig være en eller anden trigger, og det behøver ikke nødvendigvis at være udsaldt. Det kan bare være, at vi er super glade for, at du er på den her liste. [11:10 - 11:29] Hvis du kommer herned, det er sådan lidt den der dansk supermarked-version af, der er billige colaer, eller bærest i butikken, så er det bare, kommer du herned, så er der et par gratis strømper, eller et eller andet, som er simpelt. Det ved jeg virker med succes, hvis man gør det forholdsvis simpelt. [11:29 - 11:48] Der er en god grund til, at eksempelvis dansk supermarked i sin tid lavede det her cola-stunt, som langt de fleste er opmærksomme på i dag, hvor de her 1,5 liters, de kostede, hvad ved jeg, 10 kroner eller sådan noget i sin tid, lige pludselig af grænsepriser, jamen det er jo fordi, de har placeret den bærest i butikken, og du skulle hele vejen igennem butikken, [11:48 - 12:06] og det er sådan set en god case for dem, at få den hele vejen igennem butikken, for at tage en cola med retur, fordi de højst sandsynligt også skulle have en vogn eller en kurve med, for at have den med. Og så køber du lidt nogle andre ting. Det er det klassiske eksempel. Og det kan jo godt være, du ikke gør, men om ikke andet, så kommer du forbi butikken, [12:06 - 12:22] og du laver ikke en vane, men du laver en tendens til, at man kommer tilbage til butikken. Lad os tale lidt om åndekostningssiden ved det her, fordi omsætningssiden er sådan rimelig nem at forstå. Hvad koster det rent faktisk at sende sms'er? Så det koster jo for det første et system. Det kan være, at du har et marketing automation system, der håndterer det, [12:22 - 12:40] eller du har et sms udsendelses system ved siden af. Og så koster det en pris på sms, og den pris varierer lidt afhængig af, hvilken udbyde du bruger, hvilket marked du er i, altså hvilket land du er i osv. Jeg plejer at sige 20 øre som tommelfingeregel, så kan det være, du bliver positivt overrasket, da det i virkeligheden koster lidt mindre. Passer det med sådan dine erfaringer rent prismæssigt? [12:40 - 12:56] Ja, det er jo sjovt. Der er jo lidt forskel på, hvor mange karakterer, altså hvor mange ord du bruger. Der snakker jeg om én sms på op til 160 tegn. At det er sådan én besked, ja. Ja, okay. Så er det et meget godt benchmark, sådan generelt set. [12:56 - 13:13] Men så er der jo selvfølgelig også forskel på, om du sender et billede med. MMS? Kan man sende en MMS op til en bus? Det vidste jeg ikke engang, at man kunne. Jeg har aldrig fået en MMS fra en virksomhed. Jo jo, det kan du sagtens. Men det danske marked er langt bagud. Langt, langt, langt bagud på den her. [13:13 - 13:31] Og det er super underbredt. Jeg ved ikke engang, om min telefon kan modtage MMS'er. Kan du sende mig en MMS efter den her episode? Bare rolig, Alstæn. Jeg har jo sendt dig måske 100 MMS'er, så jeg tænker, du skal måske lige ind og optage dig. Det kan du godt have, jeg skal have det. Sådan lige den der morgenselfie. [13:31 - 13:51] Godmorgen. MMS. Ja, lige præcis. Noget fedt, Anders. Grundlæggende set, jeg tror, vi skal afslutte den her episode med at sige SMS. Lige meget hvilket system du bruger. Prøv også, om du kan implementere det i din Marketing Tech Stack her i det nye år. [13:51 - 14:13] Jeg synes virkelig, den er undervurderet. Og det er sagtens en kanal, der både kan stå alene, men helt sikkert en, som bare skal ind i det mix, som du allerede har. Hvis du arbejder med emailmarkedsføringen i dag, så er det i hvert fald en no-brainer for mig, at du får det implementeret i dag. For mange af de ting, som du gør med email, der skal du egentlig gøre det samme med sms, bare i et super kort format. [14:13 - 14:30] Så hvis du sådan lidt tænker, hvad fanden skal jeg bruge det her til? Mange af de ting, vi har nævnt i dag, det er højst sandsynligt ting, som du allerede mere eller mindre gør med emailmarkedsføring. Det skal du bare overføre til et sms-format. Mit prima takeaway er, at uanset om man på tænker, at man skal bruge det her nu eller senere, så vil jeg anbefale at sætte gang i indsamling af dem. [14:30 - 14:51] Fordi det kan du ikke gøre bagud i tid. Det er ligesom emailmarketing, det tager tid at opbygge den her liste. Så det at lave et fællet checkout, hvor folk kan aflevere deres sms-permission, hvis de gerne vil. Også bare uden permission, selvom du kun konverterer 3%. Det er alligevel 3%, der opbygger en reel værdi over tid. Overvej at indføre det, det er en lide, der er til at overveje at indføre det, hvis du kører sådan nogle gamification, liggenereringstiltag af en eller anden art. [14:51 - 15:08] Bare begynd at opbygge listen, fordi den værdi, der ligger, bliver opbygget passivt. Kan du så realisere, at du synes tiden er inde? Men du kan ikke gøre det, hvis du ikke foretager en handling i dag og begynder rent faktisk at indsamle dem. Det vil være min primære anbefaling. Uanset hvad du gør, begynd at indsamle de her permissions, og så kan du altid overveje, om du skal bruge dem til noget. [15:13 - 15:32] Tusind tak, fordi du løb med til dagens episode af Marketingby. Episoden er redigeret og mixet af Anders Guldbæger fra podcast-flådet, via here. Hvis ikke allerede du er medlem af vores Facebook-gruppe, Marketingby for your peace, så kom ind og vær medlem. Der sidder over 5.000 andre, som arbejder med online-markedingen hver eneste dag.