EP #612: 4x værktøjer på 10 minutter til at blive mere personlig i din marketing
Vi ved, at det er godt at være personlig i markedsføringen.
Men hvordan gør man det i praksis?
Her er nogle værktøjer og metoder, der kan hjælpe dig til det i det daglige arbejde:
- Loom – Skærmoptagelser med dig i hjørnet
- VideoAsk / Tolstoy – Video embedded på dit website, evt. interaktiv video med svar frem og tilbage; meget B2B venligt
- Bonjoro – send fx en mail, når du sender en ordre
- Personlig Facebook-side (og LinkedIn) for at øge click through rate
Denne episode transkriberet
[00:00 – 00:16] Hej og velkommen til episode 600 ton af Marketing Brief. Mit navn er Emil Christensen. Og mit navn det er Halsten Simen. Det her det bliver en super konkret episode, hvor vi kommer til at gå igennem fire metoder eller redskaber til hvordan du kan være mere personlig i din marketing. Emil, ultrakort, hvorfor skal man være personlig i ens marketing?
[00:16 - 00:32] Fordi det er det eneste der skiller det ud efterhånden. Du er i stort set lige meget hvilken branche du er i, så findes der en, der er en af de mange. Masterdont, som tilbyder gratis fragt og ved du hvad, de kommer næsten bare og henter pakkerne. [00:32 - 00:50] Eller hvis du er i SAS, så er der virksomheder med 20.000 eller 30.000 ansatte, som egentlig bare laver det produkt, som du allerede har. Er det et tænkt eksempel, Emil? Det er et meget tænkt eksempel, jeg fyrer af. Så ved du hvad, det eneste du har at gøre, det er at få en masse kunder til at kigge på din produkt. [00:50 - 01:10] Det er et meget tænkt eksempel, jeg fyrer af. Det eneste du har at gøre, og det du kan skille dig ud med, det er at gøre noget personligt i din markedsføring, som gør, at i sidste ende tror jeg meget på det gamle ordspråg, som vi har sagt igennem de sidste fire år. Det er, at folk køber mennesker, og mennesker de elsker at blive solgt til i en lidt mere personlig stil. [01:10 - 01:27] Det er noget af det, vi skal snakke om i dag. Vi har taget nogle meget konkrete værktøjer med, og jeg kan starte med den første, fordi den er så nem. Det er en af dem, jeg har anbefalt så mange gange, og jeg ved, at der er mange, der er kommet på den her platform efter jeg har snakket om det i fire år. Inklusiv mig. Jeg fik den af dig i Sols 2019, og det har jeg brugt meget. [01:27 - 01:48] Jeg kommer til at sige den igen nu, selvom langt de fleste nok kender den, og det er Lume. Lume er en af de værktøjer, jeg har brugt allermest, og jeg har brugt mange forskellige værktøjer. Jeg har brugt allermest igennem de sidste fire-fem år, hvis ikke længere. Det gør, at du kan lave en skærmeoptagelse af dig selv og din skærm, eller bare dig selv. [01:48 - 02:06] Vi bruger det til meget aktivt i Drip, som bare tager nogle use cases af. Lad os tage Sols-afdelingen som et klassisk eksempel til at starte med. En sælger vil godt kunne bare sende en mail og sige, at han kan se nogle forslag til, hvad man kan gøre med sin e-mailmarkedsføring. [02:06 - 02:23] En sælger kunne også optage en video, hvor han eller hun logger ind på din Drip-konto og viser dig nogle eksempler på, hvordan du kan gøre det endnu bedre, hvor han eller hun selv bliver vist med deres ansigt af video nede i bunden af venstre eller højre hjørne. [02:23 - 02:41] Det gør det langt mere personligt end bare en skrød e-mail, som i dag en AI kunne have genereret. Jeg er så godt klar over, at vi efterhånden er der, hvor AI alligevel bare smider billedet og alt muligt på nede i højre hjørne. Men hey, indtil da, så gør det her i stedet for, og det er LOOM. [02:41 - 03:00] Ikke at forveksle med teknologien i Age of Empires, der også hedder LOOM, du kan købe i Feudal Age, hvor dine villagers får lidt mere liv. Hvis der er nogen, der har lyst til at spille Age of Empires 2 med mig i weekenden, så er jeg selvfølgelig klar på det. Hverkøj nummer to. Halvdelen kan bare slukke fra den podcast her. [03:00 - 03:18] Så er det Age of Empires 2 tips og tricks. Der skal du også have LOOM. Hverkøj nummer to, der har jeg sat to ind på en gang, og det er VideoASK og 12-støj. Oversændet til at jeg så det her, det var at fornyeligt, der var der en virksomhed i Lövens Hule. [03:18 - 03:35] Så gik jeg ind på deres website, samtidig med at de var på i Lövens Hule, og de kørte Shopify, så de gik ikke ned. De kunne rent faktisk skalere det. Og så da jeg kom ind på siden, var der sådan en lille video nede i hjørnet, hvor der stod en person, der vinkede. Bare sådan en lille ikon mellem personen, der stod og vinkede. Så tænkte jeg, hvad er det? Så klikkede jeg på det, og så kom der sådan en fuldskærms video op, hvor de sagde hej og velkommen til den her virksomhed. [03:35 - 03:53] Det synes jeg var ret cool. Så jeg kiggede på, hvad er det for et værktøj. Det var 12-støj. Så searched, gik jeg ind og kiggede på, hvad er nogle lignende værktøj, og så fandt jeg også VideoASK. VideoASK er et værktøj, der er lavet af Typeform. Det man kan gøre med de her værktøjer, det er at man kan lave noget interaktiv video. Jeg har kigget mest på VideoASK, fordi det er det værktøj, der kan flest ting. [03:53 - 04:11] Det man kan gøre, det er at man kan for eksempel embedde noget video på ens website, hvor man kan lave en pre-recorded video på for eksempel 30 sekunder. Jeg kunne sige, hej og velkommen til Obsidian Digital. Jeg hedder Halfdan. Hvad er du interesseret i? Så kan brugeren lige pludselig enten sende en video tilbage, optaget på deres telefon, skrive noget tekst, [04:11 - 04:30] eller man kan bare give dem mulighed for at vælge mellem nogle predefinerede muligheder. Så kunne der for eksempel være fire knapper, der hedder SEO, PPC, Google Ads, Tracking eller et eller andet andet stil. Så kan folk klikke der, og så får de en ny pre-recorded video, og på den måde kan man lave en lille user journey til dem. Hvor i stedet for at det er tekstbaseret eller et eller andet funnel, så bliver det video. [04:30 - 04:51] Det der er den oplagte fordel, det er jo, at det er meget mere personligt, at du rent faktisk kan kigge på en person, og du næsten føler, at du snakker med vedkommende. Så særlig VideoASK, som nok er det værktøj, der kan mest af det så, synes jeg bare er helt vildt fedt, og jeg sidder bare og leder efter muligheder for, hvordan jeg kan bruge det her i vores egen marketing og for nogle af vores kunder. Fordi hvis jeg kan erstatte nogle af deres forms ender funnels med noget meget mere personligt video, [04:51 - 05:07] så er jeg faktisk meget sikker på, at det kommer til at have en positiv indvirkning på deres kommenteringsrette. Og jeg tror, at folk de vil synes, det er fedt. Så to værktøjer, du også kan tjekke ud. VideoASK, som er lavet af Typeform, og Tolstøj, som begge to laver nogle af de samme ting. [05:07 - 05:25] Jeg tager en gammel kending her, der også har været der længe. Jamen det er Bonjoro. Bonjoro har vi snakket om i den her podcast, jeg tror måske for tre år siden eller sådan noget. Ja, det var dejligt at komme med den. Og ved du hvad, jeg har købt noget på en webshop, som brugte Bonjoro efterfølgende, [05:25 - 05:46] fordi jeg fik en video af de pakkede af leverancen, hvor de i videoen sagde, tak for tippet i marketing brief. Det var fandme full circle. Det er full circle, og for at det ikke engang skal være løgn, og det kunne lyde scriptet det her, jeg har prøvet præcis det samme. Og jeg har prøvet præcis det samme, at jeg har stået til en konference i det her tilfælde, [05:46 - 06:02] hvor der er to, der kommer hen efterfølgende og siger, at det her værktøj er det bedste værktøj, vi nogensinde har anbefalt. Og det er altså for to-tre år siden godt nok. Så der er helt sikkert kommet nogle federe værktøjer til sidenhen. Men det havde bare gjort en kæmpe forskel for deres trashpile anmeldelser i det her tilfælde. [06:02 - 06:19] Fed use case. Hvad er Bonjoro? Bonjoro? Bonjorno. Jeg tror, de kalder sig selv sådan noget video engagement platform. Det vil sige, at de vil jo selvfølgelig være mere, end man kan sende videoer ud. [06:19 - 06:42] Men det er det egentlig grundlæggende, at de går ud på. Og det er jo for mere end bare webshops. Men lad os lige tage den case først, for det er den nemmeste. Du får en order på din webshop. Du har downloadet en app på din telefon, der hedder Bonjoro. Når du så downloader den her app, så har du mulighed for at synkronisere dine order ind i appen med navn og hvad de har købt. [06:42 - 07:03] Og så kan du simpelthen sende dem en personlig video. Så du tager din telefon op og optager en video af dig selv. Et klassisk eksempel, som vi også gav i podcasten dengang, er at sige, at du er lige ved gang med at pakke dine pakker. Du har bestilt den her t-shirt. By the way, vi har lige fået en ny version hjem af det. [07:03 - 07:23] Den er kommet i de her farver. Hvis du gerne vil have, at jeg sender en af dem med, så siger du selvfølgelig bare til. Ellers så lægger jeg lige det her stykke slik med. Vi sender det nu her kl. 12, så det er hos dig i morgen. Det er en super service. Du har mulighed for at lave opsæd. Det behøves ikke at lave opsæd. Det behøver ikke engang at være opsæd. Det kan bare være at levere en god og personlig oplevelse, som man får lyst til at købe der igen. [07:23 - 07:42] Det, synes jeg, er næsten den mest oplagte use case. Det er den mest oplagte, men jeg synes også, at det er en fed måde at lave opsæd på, fordi den er så nem at lave opsæd på. Folk er ikke vant til det her. Så i stedet for at du får den her skød-email med, at man siger, at du har handlet hos os, og at din ordre kommer på et eller andet tidspunkt. [07:42 - 08:00] Så får de lige sådan en, at du har handlet hos os. By the way, jeg har lige optaget en video til dig, hvor jeg er i gang med at pakke din ordre. Det er dælme fedt. Så det er sådan set det. Så når man på den her app, så kan man markere den og sige, at jeg har sendt den her video. Så det er super nemt at gøre det. [08:00 - 08:16] I SAS, virksomheder som vores egen, altså en virksomhed, hvor man tilmelder sig og prøver et produkt i en vis periode. Så er det jo også ret simpelt. Vi har gjort det til alle, der har lavet en prøveperiode af produktet i slik noget i sin tid. Der lavede vi det. Så siger jeg, at tusind tak, Halvstand, fordi du har tilmeldt dig i slik noget. [08:16 - 08:34] Så siger jeg lige til, hvis du har nogle spørgsmål. Det er bare en video. Så er det ligesom med dig. Og det man kan gøre, for at man kan se, at det er personligt. Nu kommer der nogle gratis tips og tricks, som jeg også gav for tre-fire år siden, men det er det samme, der gælder i dag. Det er, at vi satte sådan et stykke papir op foran videoen, så i den første frame, der kunne man se, at der ligesom er dit navn der i. [08:34 - 08:51] Så det er ikke bare sådan en generel video, som alle får sendt. Det gjorde, at der var langt flere, der klikkede på videoen. Så er der nogle forskellige ting, som du selvfølgelig skal begynde at lege med. Det kan være, at du holder deres ordre op. Det de har bestilt, hvis det er noget fysisk selvfølgelig. Så hold det op, så de kan se, at det er det, de har bestilt i videoen i den første frame. [08:51 - 09:07] Så er der flere, der klikker på videoen. Bonjour. Ind og download det. Det er den bedste mulighed for at lave noget personligt i din markedsføring den dag i dag. Stadigvæk tre-fire år senere, synes jeg, er det det mest oplagte overhovedet, du kan gøre. Super oplagt for alle e-commerce virksomheder. [09:07 - 09:24] Det sidste tip, vi har med, det er ikke et værktøj. Det er bare en metode med annoncering på Facebook og LinkedIn. Det er at oprette en personlig side. Det er også noget, jeg har nævnt før, og det virker stadig rigtig godt. Jeg har en side på LinkedIn, der hedder Half an Time, og en side på Facebook, der hedder Half an Time. Det er nogle gange en lille smule forvirrende, og jeg har oplevet, at familiemedlemmer kommer til at skrive til den forkerte side. [09:24 - 09:45] Det er så downside. Det skal man være klar på. Men når jeg har en side i tillæg til min personlige profil, så har jeg mulighed for at bruge den side som afsender. Det gør vi nogle gange, så hvis jeg afholder et kursus, eller hvis jeg er host på et webinar eller et eller andet af den stil, så kan jeg godt tænke på at bruge min egen side som afsender. Jeg har lagt et billede ind af effekten på episode 612 af Marketingbrief.dk, hvor vi havde en lille quiz, man kunne gå igennem. [09:45 - 10:01] Når vi brugte Obsidiens side som afsender, kostede det 23 kr. at få folk til at starte på quizzen. Når vi brugte min side som afsender, kostede det 8 kr. at få folk til at starte på quizzen. Samme målretning, samme annonce, samme alting. Det var fordi, som du sagde til at starte med, Emil, at vi køber af mennesker, og vi tager også quizzer på grund af mennesker. [10:01 - 10:20] Jeg tror bare ikke, at det fik triggeret det der reklamefilter-band og blindness på samme måde, når det er en person, der står der. Så det var vores tips. Håber, du kan bruge henholdsvis Lume, VDURs 12-støj, Bonjoro og overveje at lave en personlig Facebook- og LinkedIn-side. Tusind tak, fordi du er med til dagens episode af Marketingbrief. [10:20 - 10:50] Episoden er redigeret og mixet af Anders Guldbæger fra podcastbloget 4H. Hvis ikke allerede du er en medlem af vores Facebook-gruppe Marketingbrief. Så kom ind og vær medlem. Der sidder over 5.000 andre, som arbejder med online-markedingen hver eneste dag.