EP #606: 4 tekniske metoder til at få mere ud af Google Ads
Google Ads er så godt, som du gør det til.
Du kan gøre flere ting for at give dig selv bedre indblik i dine resultater – og at give algoritmen bedre datainput, så den leverer flere resultater til dig.
Step 1: Serverside tagging (med Enhanced Conversions)
Vi sporer 20-30-40 % mere omsætningsværdi ved implementering af serverside via Google Tag Manager. Det er billigt at implementere og gør øjeblikkeligt dine kampagner bedre.
Step 2: Fra ROAS til POAS
Hvis du er e-commerce kan du bruge værktøjer som fx Profitmetrics til at gå fra ROAS til POAS. Du kan justere budgivningen efter de kampagner, der skaber den største profit for dig, for det er ikke nødvendigvis dem, der skaber den største ROAS.
Step 3: Opsætning af Offline Tracking
Hvis du arbejder med leads, hvor at du ikke nødvendigvis måler slutværdien, men blot en kontaktformular-udfyldning, kan du bruge Offline Tracking til at skyde faktisk omsætningsdata ind i Google Ads.
Du har fået 10 kontaktformular-udfyldninger – men hvor meget omsætning? Det kan faktisk lade sig gøre at indskyde. Der findes native integrationer i fx HubSpot, men ellers kan du kode det selv eller bruge Zapier.
Step 4: Mål nye vs eksisterende kunder
I Advantage+ på Facebook har du mulighed for at skelne penge brugt mellem nye og eksisterende kunder. Det kan du også gøre i Google Ads ved at uploade dine kundelister. Du kan både byde højere eller lavere for eksisterende kunder, men også optimere dine kampagner til fx kun at levere nye kunder, du kan realisere en højere livstidsværdi på.
Denne episode transkriberet
[00:00 – 00:17] Hej og velkommen til episode 606 af Marketing Brief. Mit navn er Emil Christ. Og mit navn er Halben Tim. I den her episode skal vi snakke om fire meget konkrete ting, man kan gøre for at få mere data ind i Google Ads.
[00:17 - 00:33] Og mere data ind i Google Ads, det betyder, at du bedre vil være i stand til at allokere budgettet korrekt i dine kampagner. Ligesom at du giver algoritmerne bedre data-input, så kampagneformater som f.eks. Performance Max vil skabe flere resultatopfoldere. Og det her er ting, hvor du måske har gjort nogle af dem og ikke andre. [00:33 - 00:48] Men det er ting, som jeg vil anbefale alle, lidt afhængig af om du er e-commerce, weekendræerne eller hvad det er, at vi har lidt til alle sammen. Og Emil, nu har du jo set listen i mine noter til den her episode. Er det her ting, som I har implementeret alle sammen eller ingen af dem? Hvor langt er I på dem? [00:48 - 01:06] Jeg vil sige det sådan, at vi har i hvert fald implementeret server-sites. Jamen, vi har implementeret ca. halvdelen. Okay, så I er sådan okay med det? I gang i hvert fald? Ja, og jeg tror måske også, og det skal vi jo snakke om her, om der er forskel på forretningerne. [01:06 - 01:23] Det er jo måske det første, vi jo egentlig kan starte lidt med. Gælder det her både for B2B og B2C? Der er noget til begge to, så der er nogle af vores punkter, som helt klart gælder begge to, men så er der også nogle specifikke funktioner, som kun er til e-commerce, og også noget specifikt, som kun er til f.eks. B2B-virksomheder. Men lad os starte med punkt nummer et ud af de fire. [01:23 - 01:43] Den her gælder alle, og det her er noget, vi har nævnt på podcastet tidligere, men jeg kommer bare lige til at nævne den hurtigt, for at opsætte server-site-tagging. Altså start med det, og det her er uanset om du er e-com eller om du er B2B. Vi lavede faktisk en lille indomslag om det her den anden dag med en nylig case, hvor vi har målet 40% mere omsætning for en halv stor webshop ved implementering af server-site-tagging. [01:43 - 02:02] Altså 40% mere end den client-site-tagging, der var bundet sammen med Google og Nesix, som de brugte i forvejen. Det er jo simpelthen fordi, du kan måle på trods af Adblockers, du kan måle i længere end 74 timer på Apple-enheder, du kan måle på trods af privacy-browsers. Der er sådan forskellige ting, der bidrager til det, men det allerførste, hvis du ikke har gjort det i forvejen, uanset om du er B2B eller B2C, som I også har gjort Emil, [02:02 - 02:19] det er opsæt server-site-tagging. Du kan bruge stape.io, hvis du vil have en billig, nem løsning med nogle guides, der ligger derinde i forvejen. Det er den udbyder vi bruger, når vi opsætter det for os selv og vores kunder. Så start der. Hvis du ikke har gjort det, er det totalt no-brainer at gøre det. Du skal virkelig bruge få penge på Google Ads, for det er en god forretning. [02:19 - 02:37] Vi kan jo sige til den her opstand, at vi har lavet en hel episode om lige præcis det her emne. Det er episode 601. Der er 20 minutter om lige præcis, hvad det betyder at opsætte server-site via Google Tag Manager, hvordan du gør det, hvad du skal være opmærksom på osv. Så hvis du ikke har gjort det her, helt seriøst, det er så nemt, det koster sig lidt i forhold til, hvor meget det giver det. [02:37 - 02:59] Jeg ville være enormt skuffet, hvis jeg var CMO og havde opdaget, at mit team ikke havde opsæt det her. Lad os tage punkt nummer 2. Det handler om at gå fra ROAS til PROAS, og den her bliver meget e-commerce specifik. Normalt, når man arbejder med Google Ads som e-commerce virksomhed, så vil man jo gøre det, måske via noget CPA, men ofte via ROAS, altså Return On Ad Spend. [02:59 - 03:16] Så det er at sige, at du har brugt 100 kr., du har omsat 500 kr., så har du en ROAS på 5. Det der så er bare problemet, det er at ens teknisk bedrag på produkterne kan variere helt vildt, afhængig af hvilket produkt, der er tale om. Og de produkter, der skaber den største omsætning, er ikke nødvendigvis dem, hvor du tjener flest penge på dem. [03:16 - 03:37] Så PROAS handler om at byde ind på profit i stedet for. Så hvis du har solgt et produkt til 500 kr., så er din ROAS af 5, hvis du har brugt 100 kr., men hvis du tjener 1,5 100 kr., så er din PROAS 1,5 eller 50%. Og gå over til en PROAS budgivning, som du kan gøre via værktøjer som for eksempel Profitmetrix, som er dansk udviklet. [03:37 - 03:56] Det muliggør bare, at du kan byde efter højeste profit. Og vi har implementeret det her på rigtig mange af vores kunder, og det gør en kæmpe forskel. Vi ser ofte, at omsætningen faktisk falder en lille smule, fordi nu byder du ikke efter de produkter, der skaber den største omsætning. Men hvis din omsætning falder, lad os sige 10%, men din profit stiger 100%, som er nogle af de cases, vi har, det er sgu meget fedt. [03:56 - 04:15] Ja, vi kan jo tage et tool hertil, fordi folk elsker jo tools, og der kan vi jo highlight det danske tool, der hedder Profitmetrix, som er lavet af Frederik, som jo egentlig har en sindssygt spændende case bag sig, inden han lavede Profitmetrix, hvor han ejede en webshop. Nu kender jeg jo lidt Frederik, så nu kan jeg godt tillade mig at fortælle denne historie, også fordi han offligt har fortalt om denne her historie, [04:15 - 04:33] hvor han ejede en webshop og gik mere eller mindre bankerot med denne her webshop, fordi han kiggede på ROAS i stedet for, i det her tilfælde, profitten. Så han endte med at bruge en frygtelig masse penge. Han gik simpelthen konkurs, han solgte rigtig mange produkter, tjente ingen penge, gik simpelthen konkurs. [04:33 - 04:51] Og derfor startede han Profitmetrix, hvor man sådan set kunne track på det, og det har han vildt meget succes med, og et super lækkert system. Nu har jeg kun været inde i det et par gange, men for de webshops, som jeg har set og opsat, der giver det sindssygt god mening, altså virkelig god mening. Og det er ikke så teknisk, som det lyder. Altså, det er slet ikke så teknisk, som det lyder. [04:51 - 05:08] Det er jo sådan set bare en ændring på, hvad det er, du kigger på, så du kigger på profitten. Og det er selvfølgelig, ja, du skal jo selvfølgelig bringe noget til bordet. Det er jo ikke sådan noget, at Frederik og Profitmetrix kan sige, hvad er profitten på dine produkter og dine varekategorier osv. Du skal gøre noget aktivt, men det er ikke sådan en kodemæssigt et kæmpestykke arbejde. [05:08 - 05:27] Nej, og hvis du bruger bare et almindeligt gængs system, altså Shopify, WooCommerce, Magento, det har de løsninger til. Det kræver, at du har indsat sig teknisk bedrevet på dine produkter, og så lægger man nogle sådan fix-kost-variabler nedover, hvor du siger, hvad er mit betalingsgateway, hvad koster pluk og pak, hvad er emballageomkostningen, og sådan nogle ting, [05:27 - 05:44] så du i virkeligheden får alle omkostninger med, og på den måde, så kan du simpelthen begynde at byde op efter profit i dine Google Ads-kampagner. Så super relevant, hvis du er e-commerce. Hvis du så sælger enkelt af B2B med lange sales-cycles, så er den her nummer tre til dig, for det handler nemlig om opsætning af offline tracking. [05:44 - 06:02] Og jeg synes egentlig, at opsætning af offline tracking er en lille smule visvisende i forhold til, hvad det rent faktisk handler om, men det er sådan den selve funktionaliteten, der hedder offline tracking. Det det handler om, det er, at lad os tage i Drips som et eksempel, for det er faktisk et meget godt eksempel på det her. I Drips, Google Ads-konto, som det vil sige, at du har ansvar for i mail, der byder man jo efter at få flest mulighed til at starte en trial. [06:02 - 06:19] Så man kommer ind på siden, og så går man ind og opretter en konto, og opretter den her trial. Men fra at man opretter en trial, til man rent faktisk betaler, der går der hvad, 7-14 dage eller sådan noget? Ja, der går, jeg mener faktisk, hvad er det nu? 14... [06:19 - 06:42] Der faktisk kommer lidt i tvivl, når du spørger, fordi vi mixer lidt imellem det. Jeg mener faktisk, det er 14 dage endnu. Ved du ikke, hvor lang en trial du har på dit eget værktøj, Emil? Jo, men vi mixer jo lidt. Det er 14 dage endnu. Lad os sige 14 dage, ja. Så man kan sige, for du signer op, og konverteringshændelsen sker inde på Drip, går der 14 dage, til I ved, om folk har stoppet deres trial, eller om I rent faktisk kommer til at få noget omsætning på den her kunde. [06:42 - 07:00] Udfordringen er jo, at når man så eventuelt trækker penge fra den her kunde efter 14 dage, så sker der jo ikke nødvendigvis en ny hændelse, hvor man kan sende noget browsersitesporing afsted. Det betyder jo, at alt analyse kommer til at optimere efter, at folk har opretteret trials. Det er bare ikke det mest relevante, I vil jo gerne optimere efter, at folk beholder deres konto. [07:00 - 07:16] Det der er teknikken med offline tracking, det er, at du kan sige, okay, der er en person, der har udfyldt en formular, eller oprettet en trial, eller downloadet noget materiale, eller gjort et eller andet. Vi assigner et eller andet ID til den her person i vores CRM. Det kan f.eks. være Hopspot eller ActiveCampaign. Hopspot har noget indbygget til det her, der gør det ret nemt. [07:16 - 07:34] Når der så er gået 14 dage, hvis personen så ikke afmelder og dermed bliver en betalende kunde, og det står i Hopspot f.eks., så kan Hopspot sende information til Google Ads via den her offline tracking metodik, som siger, okay, nu er der sket en efterkonvertering, en postconversion, eller du kan bare kalde det en ny conversion. [07:34 - 07:54] På den måde kan du faktisk bagudrettet tilskrive omsætningsværdien til den kampagne, der skabte det indledende trial. På den måde går du lige pludselig fra at byde efter, at folk skaber mange trials, til at kunne se, hvor mange af de trials bliver rent faktisk til betalende kunder. Og så kan du optimere dit kampagnebudget til, hvad der giver bedst mening for dig omsætningsmæssigt, ikke trialmæssigt. [07:54 - 08:12] Det er simpelthen gået et spadestik dybere. En e-commerce-analogi vil være at sige, at i stedet for at optimere efter klik, der går ind på siden, så optimerer du efter køb. I stedet for at optimere efter trials, så optimerer du efter kunder og omsætning. Jeg tror ikke, at der er særligt mange B2B-virksomheder, der gør det her i dag, fordi der er en teknisk indgangsbarriere med, at du skal bruge et system, som kan sende data. [08:12 - 08:35] Og selv hvis du bruger et system, så skal du rent faktisk gøre det. Så det er ikke mit indtryk, at det her er superudbredt. Nej, det er i hvert fald heller ikke noget, jeg har set være superudbredt. Jeg synes også, at vi har haft nogle udfordringer med det. Og det er heller ikke noget, vi har implementeret endnu. Så vi er også bagud på den her front. Er det noget, vi burde gøre? Det var det nok. Så det tænker jeg da, at jeg skulle være bagud. [08:35 - 08:56] Bliver det her en af de episoder, du forvorter til Christian i Nail Drippers, og siger, at vi ikke skal have fikset det her nu? Ja, nu har vi heldigvis en, der hedder Sebastian, der sidder med den her. Men ja, det bliver det nok. Jeg ved, at vi har kigget på det tidligere, og jeg kan faktisk ikke huske, hvorfor vi gik væk fra det. Men jeg mener, at nu lyder det jo meget nemt, og nu er du jo sikkert også sat derop for mange grunder. [08:56 - 09:18] Men der er stadigvæk nogle begrænsninger, i hvert fald hvis du bruger lidt flere end bare lige de helt grinse systemer, som eks. Hopspot. Eks. har vi vores eget custom betalingssystem lige nu, som man har hver bøvl og rodet rundt i. Så jeg mener, at det er jo der, vi mødte begrænsningen sidst, og det er også der, vi møder begrænsningen lige nu i forhold til atroberingsværktøjer. [09:18 - 09:38] Så der er tit sådan noget for de i hvert fald lidt større B2B-virksomheder, hvor der er et eller andet custom, som ligger og roder i baggrunden. Ja, men det er rent nok, at du kan gøre det mere eller mindre svært for dig selv, hvis du benytter en nogenlunde gangs tech stack. Så er begyndelsen der kunne lade sig gøre. Lad os tage punkt nummer 4, som handler om mål nye vs eksisterende kunder. [09:38 - 09:59] Og det den her handler om, det er, at der ligger funktionalitet i Google Ads, der gør, at du kan upload din eksisterende kundebase. Og det du så kan bruge det til, det er, at du kan enten byde højere eller lavere på din eksisterende kundebase, men du kan faktisk også indstille din kampagne, så du alene byder efter nye kunder. Og det jeg synes er interessant ved den her, det er, at mange af de virksomheder, vi arbejder med, ønsker at byde efter nye kunder. [09:59 - 10:15] Altså deres tankegang er, at når en kunde er kommet ind i butikken, så er det sådan nogle ting som, lad os sige remarketing på Google, eller retargeting på Facebook, eller særlig emailmarketing, eller måske sms, der skal skabe sådan det løbende salg. Og det vi bruger Google Ads Search Ads og Facebook Ads Prospecting kampagne til, det er at skabe nye kunder. [10:15 - 10:33] Men vi vil gerne vide, hvad vi betaler for en ny kunde, og hvad vi betaler for en eksisterende kunde. Og hvis det er et tilfælde, så kan du faktisk godt uploade din kundebase inden i Google Ads, og så tvinge din kampagne til at optimere efter nye kunder. Altså lad være med at byde ind, når en eksisterende kunde søger efter dit produkt. Det vil jeg egentlig ikke anbefale, fordi du kan tit få de laveste kommentaringspriser, når eksisterende kunder søger efter dit produkt. [10:33 - 10:49] Men det du naturligvis kan gøre, det er at opdele din kampagne, så du ved, hvor meget du betaler for en ny kunde, og hvor meget du betaler for en eksisterende kunde. Fordi rigtig mange af de virksomheder, vi arbejder med, de vil gerne betale mere for en ny kunde, fordi de ved, at der er den der livstids, fordi de kan realisere. Så det her bliver måske også lidt mere en e-commerce ting, [10:49 - 11:06] fordi det er typisk det her, hvor du vil have en større kundebase. Men hvis man sidder i e-commerce og gerne vil optimere efter nye kunder, så er det super relevant simpelthen at uploade listen og indstille din kampagne efter det. Ja, eller hvis man vil gøre endnu mere for at sikre, at man kan jo også vente den her om, at hvis man vil gøre endnu mere for at sikre, at de kunder, som har handlet hos en, [11:06 - 11:22] dem vil man gerne byde endnu højere på, i og med at man gerne vil have dem til at købe hos en igen, så de ikke køber hos konkurrenten og bliver død med at købe den. Ja, entageligt er der jo en højere konverteringsrate på dem, der har købt ved en selv, og derfor kan man tillade sig at tilbyde et højere. Ja, så man kan sådan set vente den her om. Man kan også vente den på hovedet, [11:22 - 11:40] og det tror jeg også, jeg vil kraftigt anbefale folk at vente den på hovedet, især i de her tider, hvor Costumer Acquisition Cost, altså prisen per kunde, stiger. Ja, så kan det godt være, at du er i stand til at vil byde mere for den, på grund af livstidsværdien, men det kan også være, at du bare, hvis du er i en lidt større webshop, skal byde endnu mere på dem, [11:40 - 12:06] som allerede har købt hos dig før. Tusind tak, fordi du er med til dagens episode af Marketing Brief. Episoden er redigeret og mixet af Anders Guldbæger fra podcastbloget via H&M. Hvis ikke allerede du er en medlem af vores Facebook-gruppe Marketing Brief at Peace, så kom ind og vær en medlem, der sidder over 5.000 andre, som arbejder med online-markedingen hver eneste dag.