Extended: iOS14 og Facebook Annoncering i 2021

I denne episode af Marketing Brief Extended snakker Emil og Halffan om den nye opdatering fra Apple, nemlig iOS14. Den har stort betydning for annoncering på de sociale platforme og skaber store ændringer for måden vi annoncerer på. Vi giver dig i denne episode nogle mulige løsninger til disse problemstillinger og hvad man kan gøre for, at navigere rundt i disse store ændringer. 

Vi håber som altid, at du har lyst til at lytte med!

Gennemgang:

  • Hvad er iOS14?
  • Hvad sker der for web (pixel)?
  • Hvad sker der for apps (SDK)?

Hvilke konsekvenser har iOS14-opdateringen?

  • Mindre retargeting-målgrupper
  • Breakdowns (Udspecificeringer) forsvinder for halvdelen af dine besøgende
  • Sværere at ekskludere fx nuværende kunder
  • Algoritmen har mindre data at optimere ud fra, og det kan skabe dårligere resultater
  • Vi tilskriver færre konverteringer end tidligere
  • Tilskrivning bliver forsinket i 3 dage og indledende data “modelleres”
  • 28 dages attribution forsvinder; 7 dages attribution forsvinder delvist; 1 dages attribution bliver modelleret
  • Facebook vil i det hele taget skabe meget af den samme værdi: Men vi har mindre kontrol og mindre indsigt end før iOS14

Hvad kan du gøre?

  • Verificer dit domæne i Business Manager: Facebooks #1 Tip lige nu
  • Ranger dine konverteringshændelser: Når folk opt’er ud, kan du kun tracke ét event, så du skal vide det vigtigste
  • Analyser dine tal og find en gangefaktor for værdi skabt, du måske kan bruge i fremtiden
  • Conversion API løser ikke det her problem, men er en god idé i øvrigt at implementere

Konverter brugerne på Facebooks platform

  • Du har 100 % sporing på Lead Ads, Facebook Shop, Instagram Checkout mv.
  • LinkedIn Lead Gen Ads, Conversation Ads
  • Instant Experience

Hvad gør Facebook i øvrigt?

  • Åbner alle links i Facebooks browser for at brugeren “bliver” i app’en
  • Aggregated Events Management
  • Kæmper imod Apple offentligt