Extended: Marketing Attribution

Marketing attribution handler om at tilskrive retmæssig værdi til de kanaler og kampagner, der skaber dine salg.

Hvis en kunde starter på Google Ads og så klikker på retargeting på Facebook, skal de så bare have 50 % af værdien – eller hvordan fordeler man værdien i en verden med stigende kompleksitet og opbrudte kunderejser?

Bliv skarp på marketing attribution i en times selskab med Halfdan & Emil her.

Agenda:

Hvorfor taler vi om marketing attribution?

  • Cross device tracking er svært
  • Kunderejsen er splittet til atomer på forskellige platforme
  • Digital marketing bliver dyrere, og det er vigtigere at bruge pengene rigtigt

Cookie based tracking vs people based tracking

Særligt om B2B – Company based attribution via emails

Hvem ejer data – Google, Facebook eller dig?

Statiske attributionsmodeller

  • Last Click (standard)
  • First Click
  • Decay
  • Equal
  • Position based

* Statistisk attributionsmodel*

  • Datadrevet

Værktøjer

  • Facebook Attribution
  • Google Analytics (Premium eller meget data)
  • Apps til Segment, fx Dreamdata

Learnings

  • First Click og Position based er gode modeller
  • Retargeting overattribuerer, ofte med 50-100 %
  • Hvad der starter kunderejsen betyder mere end hvad der slutter den
  • Se bort fra Direct