Extended: Direct to Consumer-marketing efter iOS14
Obsidians D2C-segment var de største ofre for Apples iOS14-opdatering i april 2021. Fra den ene dag til den anden stak iOS14 og ATT-opdateringen en kæp i hjulet på den direkte skalering via Facebook og Instagrams platforme for alt fra abonnementer på tandbørster, barberblade og underbukser til intelligente vandflasker, varme-opsugende madrasser og fashion-virksomheder.
Måske blev D2C muliggjort til at starte med af Facebooks algoritme – den, de nu mangler?
Playbooken er ændret. iOS14 er for D2C et kataklysmisk event, der vil slå virksomheder ihjel, men lade andre stige op af asken som Fugl Fønix.
Denne episode af Marketing Brief Extended handler om, hvordan du som D2C-virksomhed begår dig i det nye landskab og får succes i 2022.
Hvad har ændret sig?
- Ingen breakdowns ifht. køn, alder, geografi m.v. i Facebook længere
- Forsinket og manglende data gør det svært at se, hvilke kampagner, der er profitable at skalere
- Facebook har mindre data at optimere efter og leverer dårligere resultater for især små virksomhede
- Lookalikes er mindre effektive end tidligere, da modellerne har mindre input
- Retargeting er mindre effektivt, da halvdelen af dine brugere er opt’et out
Hvordan får du mest muligt ud af Facebook i 2022?
- Conversions API skal være implementeret
- Brug UTM og indsaml data via en CDP til senere
- Træk mere af kunderejsen ind på Facebook
- Instant Experience
- Lead Ads
- IG Checkout
- Facebook Shops
- Videovisninger
- Retargeting baseret på platforms-interaktion
- Offline Event Sets til ekstra måling
- Læg egne modeller ned over Facebook: Manglende %-sats er unik for hver virksomhed
- Konverteringsoptimering (få mere ud af trafikken)
- De klassiske dyder:
- Respekt for læringsfasen
- Test & Learn mindset
- Bedre kreativer
Hvilke andre kanaler, skal du ind og arbejde med?
- Snap (Obsidian har officiel case med Rains)
- Pinterest (Vi smadrer igennem for en dansk smykkevirksomhed lige nu)
- TikTok (Officiel case med Nordisk Film)
- LinkedIn (meget niche-cases; high end køkkener, high end sports devices mm)
- SMS?
- Google Ads – Display og YouTube (notorisk dårlig sporing på YouTube!)
Hvordan opbygger du aktiver, der gør dig uafhængig af Facebook?
- E-mail
- Obsidian har brugt 80 % af budget historisk på Lead Ads – er vi glade for i dag.
- Øg værdien af din liste med segmentering og automations
- SEO
- Sleeknote
- Brand
- Roccamore (PR + edge)
- Barons (Man in the shirt)
- Coolshop (Jacob Risgaard)
De stærkeste virksomheder overlever
- Unit economics
- Bedre produkter
- Old school marketing og ambassadører
God marketing har sværere end nogensinde ved at dække for dårligt produkt!