EP #616: T-Shaped vs. Specialist vs. Generalist
Er fremtidens marketer T-shaped, specialist eller generalist? Det afhænger meget af hvor du ønsker at arbejde og dig som person. Alt kan fungere – men vi kommer her med vores bud på, hvad der efterspørgers i fremtiden.
Denne episode transkriberet
I denne episode af Marketing Brief diskuterer værterne Halfdan Timm og Emil Kristensen forskellene mellem T-Shaped, Specialist og Generalist inden for marketingverdenen.
T-Shaped personer har dybdegående færdigheder inden for 2-3 discipliner, og kan arbejde inden for flere områder. Specialister er eksperter inden for et enkelt område og kan levere høj værdi inden for deres ekspertise. Generalister har en bred viden inden for mange områder, men ikke i samme dybde som specialister og T-Shaped personer.
Afhængig af hvilken type virksomhed man arbejder i, og ens karrieremål, kan det være mere fordelagtigt at være en T-Shaped person, specialist eller generalist. I startups og små virksomheder er generalister ofte meget værdsatte, mens større virksomheder og bureauer typisk søger specialister og T-Shaped personer. Det er vigtigt at overveje ens karriereudvikling og hvilke færdigheder, der vil være mest efterspurgt i de virksomheder, man gerne vil arbejde for.