EP #609: Google Analytics 4 kommer – 6 ting du skal gøre NU
Første juli 2023 stopper Google Analytics Universal Analytics med at virke. Det er nu, at du skal forberede dig og opsætte Google Analytics 4, så du ikke starter fuldstændigt forfra.
Det er ikke muligt at importere data fra Universal Analytics ind i Google Analytics 4. Derfor skal du opsætte data og begynde at indsamle data nu.
Her er vores anbefalinger til hvad du gør lige nu:
- Forbind Google Search Console
- Opsæt referral exclusion med det samme – virker ikke bagudrettet.
- Opsæt alle hændelser – det er ikke native i shopsystemerne endnu, og vi ser mange opsætninger kun med fx Purchase. Få opsat Produktvisninger, Kategorivisninger, Tilføjelser til indkøbsvogn m.v. med det samme også.
- Ekskluder intern trafik via IP-adresser.
- Indstil din ‘data retention’ til 14 måneder i stedet for 2 måneder.
- Opsæt Google Analytics 4 serverside. Kan gøres billigt via fx Stape.
Når du har gjort det, så kan du i virkeligheden glemme Google Analytics 4 for nu – så giver vi Google lidt mere tid til at arbejde på det før at vi skifter over.
Læs mere: http://googleanalytics4.dk/
Denne episode transkriberet
[00:00 – 00:18] Hej og velkommen til episode 609 af Marketing Brief. Mit navn er Emil Christensen. Og mit navn er Halvdan Thiem. I den her episode skal vi snakke om Google Analytics 4 og 6 ting, som vi vurderer, du skal gøre nu.
[00:18 - 00:35] Google Analytics 4 bliver det eneste Google Analytics værktøj fra 1. juli 2023, hvor Universal Analytics stopper med at modtage data. Og der er nogle ting, du lige bør gøre ind og gøre i værktøjet, så du kan bruge dine data til noget fra 1. juli, når du senest er tvunget til at skifte over. [00:35 - 00:54] Emil, lad mig starte med at spørge dig. Bruger du Google Analytics 4 i dag, og hvad er dit indtryk af det? Ja, det gør jeg. Vi har sådan set fået skiftet det hele, også lidt af tvang. Jeg elsker jo, nu kan vi jo kalde det det gamle Google Analytics. Det elsker jeg stadigvæk den dag i dag, og egentlig nok også det jeg stadigvæk hælder til at gå ind og kigge i. [00:54 - 01:10] Hvorfor først man tvinger sig selv til at bruge Google Analytics 4 i stedet for? Jeg kan forestille mig, at jeg langt de fleste har den tankegang om det. Måske også fordi man har været vant til at bruge et værktøj i 10 år. Vitterlig, i 10-12 år har jeg brugt det værktøj i efterhånden. [01:10 - 01:27] Jeg startede i digital marketing i 2010. Jeg tror, du startede ca. samtidig. Dengang var Google Analytics i Universal Analytics, som vi bruger nu. Det var nyt. Man kunne godt bruge Classic Analytics dengang, men jeg har aldrig arbejdet i andet end den Google Analytics, vi bruger i dag. Det har jeg gjort i 13 år nu. Det føles lidt mærkeligt. Det føles super mærkeligt. [01:27 - 01:45] Det hele står anderledes. Et værktøj, man tænker, at der er sket noget med Google Analytics over de sidste 10 år. Men der er også sket meget, men så meget, der ikke er sket på UX, eller hvad der ellers hører sig til. Jeg ved præcis, hvor tingene er henne, og det gør jeg dælmæg i Google Analytics 4 endnu. [01:45 - 02:03] Jeg har meget at skulle lære, og det er også derfor, vi laver den her episode nu. Alle skal i gang med at implementere det. Det har vi snakket om mange gange. Men også meget seks konkrete ting, du kan gøre lige nu og her. Lad os starte med den første, som handler om at forbinde Google Search Console. [02:03 - 02:22] Google Search Console kender vi jo forvejen. Det er det gamle webmastercentrale og webmaster tools. Du har sikkert Search Console i forvejen. Det, du kan gøre med Google Analytics 4, det er, at du kan forbinde det, fordi så kan du bruge data fra Google Search Console direkte i dine rapporter i Google Analytics 4. Rapporter i Google Analytics 4 fylder jo lidt mere, end det gjorde i Universal Analytics. [02:22 - 02:38] Så jeg kan sige, at der lægges meget mere op til, at du laver dine egne custom rapporter, for hvad der er relevant for din virksomhed. Der kan du simpelthen bare hive data fra andre platform. Google Ads er selvfølgelig en af dem, men Google Search Console er en anden. Der kan du få data, som fx hvor mange søgninger, du bliver vist i. [02:38 - 02:56] Altså ikke hvor du får klik, men hvor mange du bliver vist i. Hvilke søgere bliver du vist på. Hvad er din click-through-rate over en længere periode. Hvordan går det med indexering. Hvor mange sider bliver ikke indexeret, ikke besøgt. Der er en masse relevant data, som Google Analytics ikke har som standard. Så særligt, hvis du arbejder med SEO og kommer til at bruge Google Analytics 4 i forbindelse med det arbejde, [02:56 - 03:14] så vil jeg anbefale, at du får integreret Google Search Console med det samme og begynder at bruge det i dine rapporter. Referral exclusion. Hvad er den, du har sat på? Gode gamle referral exclusion. Det er jo den her, hvor det klassiske eksempel er jo i e-commerce, hvor man får en bruger ind på sitet, lad os sige, at de har klikket på en Google Ads annonce, [03:14 - 03:31] så vil de gerne købe et produkt. Så har man en tredje parts betalingsgateway. Det kan være QuickPay, eBay, MobilePay, Shopify Pay, hvad end det nu skal være. Så ryger folk over på et eksternt domæn i forbindelse med transaktionen, og så ryger de tilbage på dit site. Det der så kan ske, det er, at Google Analytics 4, og det gælder også andre analyseværkstøj i det her, [03:31 - 03:47] de tror, at den besøgende kom fra QuickPay for eksempel. Så når du kigger i dine kilder til, hvor dine kunder kommer fra, så står der, at 80% af dine kunder kommer fra QuickPay, og det gør de jo ikke. Det var bare det sidste trin, hvor de betalte igennem. Så det man kan gøre i både Universal Analytics og PIVIC og Google Analytics 4, [03:47 - 04:03] det er helt standard. Man skal bare huske det. Det er det, der er vigtigt. Det er offset referral exclusion. Så du siger, at QuickPay er ikke en referral til den næstsidste, i stedet for. Og udfordringen her er, at hvis du ikke gør det, du kan ikke gøre det bagudrettet. Det gælder for den dag, du gør det. Så det er derfor, vi laver en episode, hvor vi siger, at du skal gøre det her nu. [04:03 - 04:19] Fordi hvis du gør det om et halvt år, så har du et halvt års data, hvor du ikke kan se, hvor dine kunder rigtig kommer fra. Så gå ind og gør det her nu. Og det gælder særligt med e-commerce, med deres betalingsgateway. Det er det klassiske eksempel. Et andet eksempel, det vil være B2B virksomheder, som har forskellige domæner,.com,.dk,.no osv., hvor de linker til hinanden. [04:19 - 04:39] Der kan man også overveje at sætte det op, fordi der også er noget cross-domain tracking, man også lige skal være opmærksom på. Men bare for at sige, det er ikke kun e-commerce. Det kan også være en B2B ting, men alle e-commerce virksomheder skal gøre det her. Hvis du tænker, at det her er noget nyt, så er det overhovedet ikke noget nyt. Det her problem har eksisteret i ufattelig mange år, så det er ikke noget, der kommer med Google Analytics 4. [04:39 - 04:55] Men det er bare, at du importerer ikke dine indstillinger fra Universal Analytics. Du skal selv ind og gøre det her, og jeg tror, at der er mange, der har glemt det. Det er der helt sikkert. Jeg kan selv huske den der indstilling, og jeg kan selv huske det, da jeg tror, det var QuickPay, og jeg undrede mig over det for 8-9 år siden. [04:55 - 05:14] Det er egentlig lidt sjovt, at den her er fuldstændig glemt. Så er der jo alle hændelserne. Dem skal du jo sætte op en gang til. Dem importerer du vel heller ikke? Nej, du skal simpelthen sætte kommenteringsspurring op. Der er faktisk noget, der bliver importeret, at Google har sendt en mail ud for meget kort tid siden, hvor de sagde, at de kommer til at sætte noget GA4 op for dem, der ikke har sat det op endnu, [05:14 - 05:31] og de prøver at importere noget, men de to systemer er jo bare ikke bygget på samme måde. Så det er ikke særlig meget, de kan importere over. Så det vil sige, at du grundlæggende skal sætte din kommenteringsspurring op igen. Og det betyder, at du skal hen og definere, hvad er et mål for dig. Hvis det er e-commerce, så er det jo standard e-commerce tracking. [05:31 - 05:51] Fra marts, der kommer Shopify med deres egen integration til GA4, som pusher afsted. Client-site, den er rigtig god, men du skal afsted og overveje server-site, det kommer vi tilbage til. Andre e-commerce systemer har slet ikke bygget det her endnu, og helt ærligt, så tror jeg også nogle ting som Magento, Braco, Drupal osv., de rider jo ikke samme dag, som de sadler. Så når der er kommet noget officielt for dem inden 1. juli 2023, det vil jeg ikke satte på. [05:51 - 06:08] Så det er ikke med at sætte det op selv, og satte på det er ikke en strategi, det er en forhåbning. Så man skal ind og sætte ens e-commerce tracking op. Altså standard ting som, du har view content, add to cart, purchase, nyhedsbrevstilmelding, klik på forhandlerlænk, klik på butikling, alle de her ting, der er relevante at vide. Og det gælder også B2B virksomheder. [06:08 - 06:26] Der er vi inden for at selv at sige, udfølg kontaktformular, klik på email, klik på telefonnummer, se kontaktside, tilmelde webinar, downloade white paper, alle de her ting, du skal selv ind og sætte dem op. Der er nogle standard hændelser i Google Analytics, som f.eks. startede video, klikket på link osv. [06:26 - 06:43] Men det er jo ikke noget du kan bruge til noget, hvis du skal arbejde seriøst med værktøjet. Så det er bare for at sige, selvom du har sat konverteringsspurring op i Universal Analytics engang, det bliver ikke nødvendigvis importeret. Så ind og sæt dine hændelser op igen. Hvis du er på Shopify, og du vurderer, at du ikke gider at sætte server-site op, [06:43 - 06:59] så vend til Mats, så kommer det af sig selv, alle andre systemer der vil jeg gå ind og gøre det her. I vores tilfælde kan jeg jo også sige, at vi måtte starte helt forfra med at sætte alle vores hændelser op. Og der er jo også en række forskellige. Det er en B2B virksomhed, hvor der er alt fra download af e-book helt tilbage, [06:59 - 07:17] så dengang vi gjorde det, til start, free trial, hvor man klikker på den knap og alt hvad der hører sig til. Så der skal du lidt se det som, at du starter forfra. Selvom du ikke nødvendigvis starter 100% forfra, så er det måske også en mulighed for, at du lidt får ryttet op i de hændelser, som du nu engang har sat op for otte år siden, som du ikke bruger længere. [07:17 - 07:38] Det er lidt sådan, jeg vil se det. Og det er jo ikke noget, der tager ufatte lang tid. Nej, det er en super anledning til at gøre det her. Måden jeg vil anbefale at sætte det op, det er at gøre det i Google Tag Manager, så du har alle dine triggers samlet et sted, så du kan bruge de samme triggers til Google Analytics 4 og Facebook og Google, altså alle de andre ting. Fordi så ved du, at der er sådan enensretning mellem, hvad du sporer, og du kan nemt sammenligne dine resultater på tværs af din forskellige annonceplatform. [07:38 - 07:57] Lad os starte punkt nummer 4, som handler om ekskludering af intern trafik. Og det her er også bare sådan en klassiker, som der er sikkert mange, der har gjort i Universal Analytics, men du skal altså bare lige endnu gøre det i Google Analytics 4 også. Og det her det handler om, at man simpelthen finder sin egen IP adresse, du kan gå ind på myip.dk, eller bare søge i Google, what is my IP, så får du et resultat direkte der. [07:57 - 08:17] Så tager du den IP adresse, selvfølgelig kun når du er på dit hjemminetværk eller på kontoret, og så kan du ekskludere den. Og det betyder bare, at besøgende fra den IP tæller ikke med, så din egen virksomhed ikke går ind og forplumrer din statistik. Så jeg kan sige fx for Obsidian.dk, 14% af vores trafik, det er vores egen IP. [08:17 - 08:34] Og selv derinde på vores site i forbindelse med, at vi redigerer det, eller måske de skal bruge emailen på en eller anden person, og så går man ind på vores medarbejders side, eller hvad det nu skal være, 14% af vores trafik, det er vores egne medarbejdere. Og der laver vi jo selvfølgelig et view, hvor vi så går ind og frastaterer den, så vi kan se et view kun med, [08:34 - 08:53] hvordan rigtige personer rent faktisk bruger vores site, fordi vi kan godt selv finde rundt på vores site. Det betyder jo ikke, at alle andre kan, så jeg vil ikke have, at det forplumrer min statistik på den måde. Også meget, det er mange du har der ruller rundt på Obsidian.dk på kontoret, hvis det er så stor en del af trafikken. [08:53 - 09:11] Ja, det er seriøst 14%. Men jeg tror også en stor del af det er, at vi har sådan en side med samtlige medarbejdere, den er ikke tilgængelig i menuen, og vi er alligevel 170, hvis du lige skal finde den rigtige person, og vi bruger alle sammen initialer, tre bukstaver for vores email, hvad fanden er det nu lige, at Alexanders email er, så går du lige ind på den side. [09:11 - 09:31] Og det er kun en, vi bruger internt, men den bliver så brugt ret meget. Hold da op, okay, nu satte du lige sådan en skattejagt i gang her, for at finde den URL for alle de tusinder, der lyder med her, du kommer der en masse random spam-emails til, jeg er sandsat. [09:31 - 09:51] Lad os prøve at tage punkt nummer, data retention. Nu er vi ude i noget nyt her, data retention er ikke en indstilling, vi havde i Universal Analytics. Nu skal du høre noget sjovt, inde i Google Analytics 4.0's indstillinger, altså når du går ind i dit gearhjul nede i hjørnet og din admin, så er der sådan et punkt, en indstilling, [09:51 - 10:10] der hedder data retention, jeg kan faktisk ikke lige huske, hvad den hedder på dansk, men det er jo sikkert noget data fastholdelse eller sådan noget. Når du går ind på den, så har du to muligheder, to måneder og 14 måneder. To måneder er standard, så hvis du ikke har valgt noget, så står din på to måneder. To måneder betyder, at du bibeholder data til dine rapporter i to måneder, [10:10 - 10:28] sådan dyb data fra dine besøgende, så ikke hvor mange besøgende har du haft, den beholder du i længere tid, men sådan udgranulerede data om, hvilken enhed de sad på, hvor de kom fra, altså nogle ting her, beholder du som standard i to måneder. Det her er en af de måder, hvor på GA4 forsøger at være mere sådan GDPR compliant, out of the box, i Universal Analytics, ligesom at IP-adressen som udgangspunkt er skjult. [10:28 - 10:46] Men det du kan gøre, det er, at du kan gå ind, og så kan du bruge ca. 6 sekunder på at skifte den her indstilling fra to måneder til 14 måneder, og så har du lige pludselig data i 7 gange så lang tid til dine rapporter. Der er ingen grund til ikke at gøre det her. Lige meget hvad du bruger rapporter til i Google Analytics, så bliver de bedre ved at gøre det her, [10:46 - 11:02] og jeg synes, det er totalt et snydetrik fra Google, at de har sat dem til to måneder som standard, og du kan gå ind på seriøst 30 sekunder og skifte dem til 14 måneder, og jeg har fornyeligt lavet audits af en masse virksomheder tracking, jeg lavede sådan et LinkedIn-opslag, hvor jeg sagde, vil du have mig til at kigge på din tracking, fordi så tænkte jeg, så kan jeg hygge mig lidt med det, så fik vi så 110 tilmeldinger på den. [11:02 - 11:19] Så jeg er ikke færdig endnu, det har jeg lavet sådan 10 i weekenden. Men en af de ting, jeg kigger efter, det er om folk har indstillet deres data retention korrekt. Ca. 80% har ikke indstillet den, og det er fordi de ikke kender den. 4 ud af 5, de har ikke indstillet den. Du skal bruge 30 sekunder, og så har du data i 7 gange så lang tid. [11:19 - 11:37] Der er ingen grund til ikke at gøre det her, du skal bare lige vide, at den er der. Og dig der lytter med nu, nu ved du at den er der, så gå lige hen og skift din data retention fra 2 måneder til 14 måneder. Det er meget simpelt, du går ned, er det ikke ned i tandhjulene i venstre hjørne, og så trykker du under property, der er der en der hedder data settings, [11:37 - 11:55] eller noget andet, det er en der hedder data retention. Ja, lige præcis, det tager seriøst 30 sekunder. Du kan bare google data retention, google Analytics 4, så kan du nok finde en guide til det. Du skal bare vide det, at du skal gøre det. Det ved du nu, så nu er der ikke nogen undskyldning til alle, der har lyttet med til den her episode. Og så kommer vi til den sidste, og den har vi jo godt nok snakket om ufattelig mange gange. [11:55 - 12:14] Jeg tror, at man skal sådan set bare søge på server-site inden på Marketing Briefing som DK, og så finder du de første 200 episoder næsten. Men jeg kan gøre det meget kort, og så sige, at du selvfølgelig skal have opsat server-site, og det kan gøres super nemt i dag. Vi bruger selv et værktøj, der hedder Stabe, efter vi fik det anbefalt af jer og dig, [12:14 - 12:30] og det virker. Ja, det koster et lille beløb om måneden, men det virker, og vi kan se, at vi får endnu mere trafik tracket korrekt, og det gør, at vores betalingsorganisation bliver endnu bedre. Der er mange fordele, men det er den primære fordel, vi tager lige nu, det er, at vi får lidt mere trafik ind, der bliver tracket korrekt. [12:30 - 12:47] Den trafik, der bliver tracket korrekt, går jo også videre til alle vores annonceplatformer, og vores annonceplatformer og dermed vores investeringskroner bliver også bedre investeret. Det er den hurtige pitch, hvis du skal pitche den til din chef eller lignende, hvorfor Danen skal begynde at server side, det lyder godt nok nørende. [12:47 - 13:04] Nej, det behøver slet ikke at være, det er sådan set bare bare, men det er at installere et værktøj, der hedder Stabe, og derefter er det næsten flydende derfra. Jeg synes godt nok, det virkede forholdsvis nemt af at sørge vores opstilling. Ja, det er det også. Altså brug et par dage på at lave det her, [13:04 - 13:20] eller betale os 10.000 kr. for det, og få bedre datakvalitet til alle evigheder, det skal man selvfølgelig også gøre. Vi har lagt den til sidst på listen, fordi vi har snakket om det før, det er ikke en ny ting, så vi tog de andre 5 før. Så bare en kort opsummering. Vores 6 anbefalinger til Google Analytics lige nu. Nummer 1. Forbind Search Console. Nummer 2. Opsæt Referral Exclusion. [13:20 - 13:38] Nummer 3. Opsæt ladning af konverteringssensor. Nummer 4. Exkludere indsendt trafik via ebay adresser. Nummer 5. Indstil din data retention til 14 måneder, især for 2 måneder. Nummer 6. Få opsat server side, så du får bedre datakvalitet. Så er du faktisk allerede kommet rigtig langt, og du stiller dig selv rigtig godt til at lave brugbare rapporter senere hen i Google Analytics 4, [13:38 - 13:54] når vi alle sammen bliver nødt til at bruge det. Tusind tak, fordi du lytter med til dagens episode af Marketing Brief. Episoden er redigeret og mixet af Anders Guldberg fra podcastbloget via here. Hvis ikke allerede du er en medlem af vores Facebook-gruppe Marketing Brief for Peace, så kom ind og vær en medlem. [13:54 - 14:05] Der sidder over 5.000 andre, som arbejder med online marketing hver eneste dag.