EP #532: 4x metoder til at måle værdien af YouTube annoncering
I denne episode af Marketing Brief snakker vi om fire konkrete metoder til, hvordan du kan spore afkastet af din annoncering på YouTube. YouTube er svært at måle, da folk ikke på samme måde klikker og køber, som man gør på f.eks. Facebook og Snap Ads. Men med disse metoder kan du få et realistisk billede af, hvilken værdi annonceringen skaber for dig.
Vi håber som altid, at du har lyst til at lytte med!
Her er fire muligheder for faktisk at måle noget værdi ud af YouTube:
Spørg dine kunder på checkout-siden
Super lavpraktisk: Vi implementerer ofte en lille popup på kvitteringssiden. Her spørger vi vores kunder: Hvorfor købte du i dag? Det er et spadestik dybere end dine cookies og last click tilskrivningsmodeller.
Affiliate værktøjer
Det er også en mulighed at bruge affiliate-links, fx Affiliatly. Du bliver effektivt din egen affiliate. Formålet er at få selvstændig cookie udover Google Ads’ egen. Du kan selv indstille cookieperioder. Men husk at mange af dine cookies bliver slettet efter 24 timer automatisk af ITP uanset om du indstiller den til 30 dage eller ej.
Discount codes
Ligesom for Snap, Pinterest og TikTok gælder det, at custom discount codes kan være en god måde at værdisætte din annoncering på. Det kræver, at dit brand er OK med at køre rabatkoder eller andre særlige former for promovering. Til gengæld er det meget effektivt.
Case: Tøj-webshop havde ROAS 30 ifølge Snap og 0.3 ifølge Google Analytics. Custom rabatkode sagde ROAS 12.
Google Ads
I Google Ads kan du oprette en separat konto til YouTube Ads. Det vil øge antallet af konverteringer tilskrevet til YouTube, da en anden kampagne – fx brand- eller remarketing-kampagne – ikke længere kan tage værdien for de konverteringer, YouTube banede vejen for.