EP #524: 7 tips til en bedre præsentation (baseret på hundredvis af præsentationer)
I denne episode af Marketing Brief snakker vi om 7 tips til en bedre præsentation. Præsentationen er afgørende for, om folk forstår pointerne – og om de overhovedet vil deltage. Både i salgs-, marketing- og internt regi er en god præsentation uden tvivl en vigtig egenskab.
Vi håber som altid, at du har lyst til at lytte med!
- Du skal ikke have flere “konklusioner/pointer” på samme slide — medmindre det er dit opsummeringsslide i slutningen af din præsentation
- Opbygning
- Din anbefaling
- Begrundelse 1
- Insight
- Insight
- Begrundelse 2
- Insight
- Insight
- Begrundelse 3
- Insight
- Insight
- Begrundelse 1
- Hvis du bygger den omvendt med “insight, begrundelse og anbefaling”, så vil du sidde og tænke over, hvad anbefalingen er igennem hele præsentationen
- Din anbefaling
- Gentag din anbefaling og dit budskab løbende
- Undgå for mange bullets
- Hvis du bruger visuelle elementer — sørg for de er simple (fjern unødvendige labels, beskrivelser, grids, annotation på dit argument osv.)
- The rule 3: https://medium.com/lessons-from-mckinsey/the-rule-of-3-c1cd82dbc96e
- McKinsey, konsulent
- 1. Your argument gets their attention and is memorable
- You are forced to choose the 3 most important reasons
- You sound more structured, confident and decisive when you speak
- Flow imellem slides (data, personlighed, humor, konkrete takeaways)
Bonus:
- Download af slides i starten
- I får tilsendt slides
- Opsummering i slutningen af key takeaways (det giver følelsen for modtageren, at de har lært noget nyt)
- Øh!
- Involvering af publikum
- Nikotintyggegummi 🙂