EP #495: Hvordan måler du salg, når din pixel ikke virker?
I dagens afsnit af Marketing Brief taler Emil og Halfdan om hvordan du måler salg, når din pixel ikke virker. Med både den nye iOS14 opdatering fra Apple, Adblockers og ITP er Facebook Pixel ramt af skærpede forhold. Derfor giver vi dig hjælp til hvordan du kan måle dit salg på anden vis.
Vi håber som altid at du har lyst til at lytte med!
Facebooks Pixel er god, men Adblockers, iOS14, ITP m.v. gør alt sammen skade på den.
Snaps pixel er ikke cross device og i øvrigt ret begrænset.
TikToks pixel er sessionsbaseret og har derved effektivt et attributionsvindue på 5 minutter.
LinkedIns Insight Tag er så dårligt, at det næsten ikke er værd at sætte op.
Google Analytics er i bedste fald misvisende.
Så hvordan sporer du salg i 2021, hvor en række faktorer alle sammen gør det sværere for dig at måle værdien af dine kampagner?
Gammeldags salgsmodellering
Hvis du kører dine kampagner i en kort og intensiv periode, kan du måle hvor meget ‘incremental salg’ du har opnået i forhold til normalt og tilskrive værdien til annoncerne.
Det er typisk sådan man måler fx TV.
Det er dog baseret på mavefornemmelse og ikke præcist, og det kræver, at du bruger et højt spend i en kort periode for at se effekten – og ikke køre always on som de fleste af vores kunder.
Custom rabatkoder
TikTok anbefaler custom rabatkoder og måling via dem som den primære måde at måle værdi på TikTok.
Det virker og er nemt at spore – men problematisk for brand owners, der ikke ønsker at køre rabat og derved devaluere eget brand.
Mål via e-mail marketing
Brug fx Facebook Ads til at generere leads i stedet for direkte salg via Lead Ads. Når du har dem inde i dit CRM og har den korrekte kilde på fra starten af, så har du den ultimative måling på sigt af værdien af din annoncering.