EP #165: NPS – Det eneste vigtige tal i din forretning (Net Promoter Score)
Download episoden
I 2003 udkom en artikel på Harvard Business Review. Titlen var:
The one number you need to grow.
Tallet – det eneste, du skal vækste – er din NPS. Din Net Promoter Score fortæller, om dine kunder er glade for dig eller ej. Alt andet er ligemeget, hvis dine kunder ikke er glade.
EP #165 af Marketing Brief handler om, hvad NPS er, og hvordan du nemt kan implementere det i din virksomhed. Sleeknote har allerede gjort det og Obsidian er på vej.
9-10: Promoters
7-8: Passives
0-6: Detractors
NPS score:
Du trækker den % af detractors fra promoters %.
Du har 100 ratings med score 10 og 9 (57% af alle votes)
Du har 75 ratings med score 6 til 0 (43% af alle votes)
NPS score på 14.
Hvad er en god NPS score?
– Afhænger af branche. Eksempelvis har TV service provides en god NPS score, hvis den er over -1 (amerikansk undersøgelse lavet af Temkin Group)
– Sleeknote NPS er på 30-ish
– Det afhænger ufattelig meget af, hvem som bruger ens system eller har mulighed for at rate en.
– System: delighted.com
Hvis det skal være, så undgå cherry-picking – systemet mister værdien
Risiko for at tabe kunder ved at minde dem om, det går dårligt
Frekvens i en forretning med løbende forhold (som Obsidian og Sleeknote) – hvor ofte?