EP #176: Hvem ejer din data – dig eller dit bureau?



Download episoden
Det er ikke unormalt, at bureauet har oprettet og ejer kundens annoncekonto. Nogle gange kan kunden endda ikke få adgang til kontoen.

Men ligesom paradentose og skrumpelever, så er det ikke godt, bare fordi det er normalt.

EP #176 handler om, hvem der ejer dine data – og hvad du risikerer, når du ikke ejer og har indblik i din egen konto. Jo større et bureau du har, jo større er risikoen for at de sidder på kontoen; det ses særligt med de helt store mediebureauer- og indkøbere.

Pas på – jeg ser at:

  • Bureauer annoncerer for kunderne på egen konti – kan ikke overdrages og bureau ejer data
  • Bureau ejer Facebook-side, fordi de opretter den – stort rod at flytte, hvis man overhovedet kan
  • Ugennemsigtighed fsva spend, når bureau ejer kontoen og fakturerer – nogle gange har kunde ikke adgang
  • Historier om at bureauer deler data mellem kunder
  • Bureau ejer e-mailkonto og overcharger på det månedlige abonnement
  • Bureau “ejer” links og fjerner dem ved opsigelse

Få besked ved lancering

Subscribe on iTunes
@halfdantimm

Halfdan Timm – Jeg er partner i bureauet Obsidian Digital. Her hjælper jeg vores kunder med at sætte og eksekvere digitale strategier. Jeg er særligt dygtig til leadgenerering og er tidligere stifter og direktør i JUF.dk ApS, der i 2015 blev solgt til Ageras A/S. Udover mit daglige arbejde underviser jeg løbende i online markedsføring og er forfatter til Danmarks eneste bog om Facebook annoncering. Fra Odense, men bor i København.

@Emilgkristensen

Mit navn er Emil Kristensen, og jeg er til dagligt CMO og co-founder af Sleeknote. Sleeknote hjælper dagligt JYSK, Irma, Falck, Nordea, Jem & Fix, Berlingske, COOP, Hummel og +900 andre virksomheder med at indsamle flere nyhedsbrevstilmeldinger. Derudover blogger jeg om leadgenering, email marketing, content marketing og SaaS. Slutteligt holder jeg foredrag, underviser og rådgiver i email-markedsføring og leadgenerering.